|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej Här verkar det finnas kunskap om GW500 och BTA1500 så jag ställer någre relevanta frågor. Jag har monterat (eller rättare sagt bmw) GW500 och BTA1500 i min e91. Bmw fick ta hem en cd-växlare så dom kunde låsa upp porten och nu fungerar musiken att spela som den ska. Dock så får jag inte upp telefonboken i navin, och nu förstår jag av ovan inlägg att bmw:s bt måste låsas upp vi datorn för att få den att fungera. Då är frågan, kan dom låsa upp den utan att ha orginaldelarna? Cd-växlarporten kan ju bara låsas upp genom att ha en cd-växlare ansluten och sedan ersätta den med GW500, men fungerar det kanske att låsa upp BT utan orginalsystemet inkopplat. Om man nu skulle kunna låsa Upp BT via bmw:s dator, kommer den då att säga att det inte finns en cd-växlare i bilen och strejka därför. Måste jag ha hem en cd-växlare igen för att när dom uppgraderar bilens mjukvara och öppnar BT för att inte tappa kopplingen till GW500. Hoppas någon förstår min frågeställnig och kan bringa klarhet. |
|
|
Ryk: vad blev totalpriset för detta? /Andreas. Håll till höger eller gasa. |
|
|
mistafrizz Försöker blunda för fakturorna ;-) Nej men det blev ganska dyrt, fritt ur minnet så betalade jag ca 5000:- för GW500 och bta1500 (exakta priser finns på deras hemsida) och för instalation och omprogramering av bilen så betalade jag nästan lika mycket. Tror det slutade på ca 10 000:- |
|
|
Hej Vet du om din telefon stödjer telefonbok? är inte alla telefoner som stödjer detta. Om du skall till bmw och låsa upp för blåtand måste du veta vilket nummer Densions blt1500 emulerar. Jag håller att jaga detta numret då det finns tydligen 3 olika leverantörer av blåtand till BMW och dem måste veta vilken som dension emulerar. |
|
|
x3mkungen Phu det lät ju inte lättare. Jag har en iphone 3gs och den ska stödja telefonbok. |
|
|
x3mkungen Om du listar ut det får du gärna säga till. Tack för hjälpen |
|
|
Japp skall hojta till. Jag har kastat in en 250Gb hårddisk och håller på att få ordning på alla mina MP3or. Använder programmet Mediamonkey till det. Grymt bra och orkar med 100.000+ låtar sen kör jag spotify i min 3Gs så nu har jag musik så jag kan köra till månen och tillbaka ett par gångar innan jag behöver lyssna på samma låten två gånger. Viktigt är att få ordning på alla ID3 taggar direkt och ändra dem efter hand så du inte får upp typ följande lista AC-DC AC/DC ACDC Ac_Dc blir rätt störande när man skall bläddra. USB Anslutningen stödjer inte playlists. Har inte kommmit på något smart att ansluta till AUX ingången än :-) |
|
|
När BMW verkstaden ska aktivera blåtanden så ska dom kunna se en blåtandsenheten i datorn och sedan aktivera den. Nr 91 77 754 är det artikelnummer som Dension BTA1500 använder. |
|
| Är det någon (x3mkungen kanske som verkar ha koll) som vet i fall jag måste ha en cd-växlare till hands då jag uppdaterar mjukvaran i bilen så inte den tappar kontakten med gw500? | |
|
Jag skulle gissa att det räckar att sätta GW500 över i serivce mode (Då emulerar den CD Växlaren) så borde det lösa sig. det bästa är att fråga Dension själva. Jag gjorde följande i följande ordning uppdaterade bilens mjukvara till den senaste hos BMW åf Fick installerad GW500 av Dension aut företag. Åkte tillbaka till BMW åf och fick dem att programera in USB anslutning Av ngn anledning var det felkopplat. men efter Dension åf hade kopplat rätt (jag skall låta det vara osagt om det var fel i beskrivningen från Dension eller annat då jag inte vet). Efter rättkopplingen fungerar allt UTOM blåtanden som inte gick att programera hos BMW åf där det var fel kopplat. Jag skall tillbaka till BMW ÅF i morgon bitti 0700 och programera in Blåtanden. Jag vill höjja ett litet varningens finger för allt detta. BMW i HBG vill inte på något sätt koppla in detta ELLER programera om bilen med detta systemet. det kan ta lite tid med allt och alla lägger säger saker om alla :-) orsaken till allt "Mulle meck" är att Dension åf inte kan alla bilmodeller utan och innan till. när du kommer till BMW Åf och vill programera något vill dem gärna ha excakt kod (Typ den till blåtanden vi har här ovan) Samt att uppdatera bilen innebär en viss risk att vissa saker slutar svara av ngn anledning. när dem skulle uppdatera mjukvara i min hittade systemet fel på externt ljuse samt ngn huvud enhet varpå BMW ÅF ringer mig och frågar om dem skall fullfölja uppdateringen nu frånsäger BMW ÅF sig all garanti och annat med orden om går det åt pipan nu måste DU (Altså JAG) stå för kostnaden av dem enheterna som måste bytas. JAg har såvrt att förstå varför det skall vara så bökingt. Jag sa till BMW ÅF Do you fell lucky Punk?. han sa. jajamensan. Bra då kör vi :-) och det gick vägen. |
|
|
x3mkungen Jo dension har jag pratat med dom vet tyvärr inte hur det går om man uppdaterar mjukvaran hos bmw. Väntar på svar från dem men har väntat sålänge nu att jag tänkte någon här kanske prövat och visste om det gick. Tack för dina svar |
|
|
Jag hade min bil inne hos Paulssons bil igår för att få det att fungera. Tyvärr så verkar det som om jag hade switchen för service mode fel inställt. De kunde nämligen inte se några enheter alls. För att dessutom vara hellt säker på att den var rätt inkopplad så kollade jag så att det lös ifrån den optiska fiberanslutningen. Det enda som jag nu inte är 100% säker på är om de små dipswitcharna är rätt satta. Det verkar som om det finns två allternativ. Ska den vänstra switchen, enl. bilden, vara uppe eller nere? De på Paulssons bil har lovat att hjälpa mig när jag vet vad som var fel. Det finns tydligen fler bilar som man vill få igång GW 500 på se de vill gärna lära sig. Jag har fått en ny tid om 3 veckor, de har mycket att göra, om jag har tur så kommer jag in tidigare pga återbud. Jag kommer själv att närvara nästa gång för att ha möjlighet att "pilla" lite om det inte fungerar direkt. Vi får hålla tummarna... |
|
|
Johan Lindén Hade du cd-växlare i bilen innan eller har du låst upp den porten? För att låsa upp cd-växlarporten måste man koppla in en cd-växlare som sedan tas bort och ersätts med gw500 |
|
|
Nej, jag hade inte CD-växlaren installerad innan. Eftersom jag inte har tillgång till en CD-växlare så har jag istället vallt att installera IPOD mjukvaran vilket GW500 ska kunna emulera om jag inte har hellt fel för mig. Frågan är då, behöver dip-switcharna då vara i ett annat läge? Jag har läst på andra forum där man eventuellt måste ändra på en av dip-switcharna om man ska köra med IPOD mjukvaran. |
|
|
Johan Lindén Tyvärr vet jag inte svaret på dina frågor. Jag har i alla fall fått informationen att man måste låsa upp cd-växlarporten med en orginal cd-växlare för att få det att fungera. Jag sökte alternativ länge och väl för att komma runt detta innan jag köpte gw500 men fick inte tag på någon info om att det skulle gå. Dock säger jag inte att det inte skulle vara möjligt för det |
|
|
Jag hade ingen CD växlare när jag fick min GW500 installerad Det är ju magiskt att Paulssons i HBG totalvägrar att ta emot min bil när dem tydligen mer än gärna Gör det i Johans bil (No offence mot dig Johan) |
|
|
x3mkungen Och den var inte cd-växlar förberedd heller? BMW har varit extremt hjälpsamma mot mig och haft kontakt med dension och jag har också haft kontakt med dom för att kunna få till det utan cd-växlare, men det ska inte ha kunnat fungera vad jag fått höra. Nu tog bmw hem en cd-växlare så dom kunde låsa upp porten åt mig utan extra kostnad så det var vad jag tycker flott gjort av dom. Men om det går att låsa upp porten utan cd-växlare så är det ju guld värt för oss utan cd-växlare. Om du har mer info hur det går till utan cd-växlare för att låsa upp porten så måste det ju fungera att uppgradera bmw:s mjukvara utan att ha en cd-växlare till hands. Då är jag mycket intresserad av hur ni gick till väga. Då det är något som inte dension eller bmw vet heller tror jag det finns fler intressenter ;-) |
|
|
För att aktivera CD-växlar porten måste en CD-växlare tillfälligt monteras, har inte hört att det räcker med att lägga in iPod mukvara. Ang dip-switcharna så står det hur de ska så i manualen som ingår, skulle du tappat bort den så finns manualen online på www.dension.com Jag har nu fått svar från Dension ang GW500 och BMW. För att BTA1500 ska fungera till 100% så måste bilen vara förberedd med telefon modul. Kolla detta hos BMW genom att fråga om du kan lägga till en org blåtandsenhet (91 77 754). Om bilen ej är förberedd för detta så kommer BTA1500 fungera endast när stereon är i GWmode, dvs BTA1500 kommer inte vara igång om du tex lyssnar på radio. Du kommer ej kunna se adressboken/kontakter. Fråga: Om en kund har BMW GW500 och lämnar in bilen för tex montering av blåtandsadapter, vad händer då med CD-växlar porten? Fortsätter den att vara öppen efter uppdateringen? Måste GW500 ställas in i "service mode" Svar: Det kommer inte att hända något med CDC-porten utan den kommer att vara öppen för fortsatt bruk. När BMW ska installera BTA1500 så ska Gatewayen vara i GWMode för att dom ska kunna hitta BTA1500 som en telefonmodul i bilen för att sedan öppna porten. OBS! För att detta ska var möjligt måste bilen vara förberedd med telefon modul från fabrik. 2) Fråga: Om en kund har BMW GW500 och lämnar in bilen för service vad händer då med CD-växlar portenom om BMW uppdaterar systsmet? Fortsätter den att vara öppen? Måste GW500 ställas in i "service mode" Svar: Det är ingen fara med CDC porten, utan det viktiga är att den ställs i service mode läge innan kunden lämnar den för då kommer inte BMW att se den i bilen när han kopplar in datorn. Utan det enda som syns på displayen i bilen är då gråmarkerad text på CDC 1,2,3,4 osv. Efter servicen ska det bara vara att ställa tillbaka till GW mode igen och ska fungera som den gjorde innan. |
|
|
Idag var jag på BMW och gjorde några försök för att få det att fungera. Tyvärr så lyckades jag inte. Ett felmeddelande dök upp: telefonmodul fungerar inte. Det positiva var att IPOD mjukvaran var OK en ligt BMWs servicedator. Först hade jag BT1500 monterad men pga felmeddelandet så monterade jag av den men samma felmeddelande dök upp. När jag slog om switchen på GW 500 så fungerade inte IPOD mjukvaran dvs service datorn hittade inte GW 500, service mode fungerade. Det lustiga i det hela är telefonmodulen. Varför vill service datorn att den ska installeras? Har GW500 något med telefonmodul att göra? BMW på paulssons bil har försökt få det att fungera på 2 andra bilar men utan att lyckas. Hade du telefonförberedelse i din bil x3mkungen? Om det är sant så verkar det som om det kanske är därför du har fått det att fungera. Är det någon mer som vet var telefonmodulsfelet beror på och kanske oxå vet en lösning. Det exakta felmeddelandet: "Byt styrenhet TEL/ULF (Artikelnummer: 9215184)" Jag laddade ner den senaste mjukvaran från Dension igår för att vara säker på att det inte är mjukvarufel. Enl. min mening så fungera GW 500 med IPOD mjukvaran. Detta kan man även hitta på den senaste installationsanvisningen på Densions hemsida. Om nu inte telefonmodulen ställer till det. Jag tackar Paulssons bil för supporten och viljan att hjälpa till. |
|
| Hur vet man om man har telefon förberedelse i bilen ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.