AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
38.410

ipod hjälp (bmw 545 -05)

Sida 1 av 3
de
31
dempa15
545iam -05
530i -02
z4 3.0 -03
Tjena!

Finns säkert många trådar om detta men skriver en ny iaf om det är okej.
Nu är det så att jag vill kunna lysnna via ipoden i bilen men inte ha en FM sändare inkopplad i ipoden för de blir sämre ljudkvalitet med de.
Bilen är en BMW 545 som är tillverkad 4 februari 2005 och den har hifi systemet i sig om det har nån betydelse.
Kollade om jag hade nån AUX ingång i mittfacket men hade ingen, så om jag vill spela via AUX, hur ska jag gå tillväga då?

Men ännue bättre skulle vara om jag kunde få så man ser låtarna i skärmen i bilen och kunna ändra låtarna från ratten/idrive också. Så vad måste göras för att få detta att funka?

MVH
de
31
dempa15
545iam -05
530i -02
z4 3.0 -03
menar såklart hifi professionell systemer ;)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag har eftermonterat original iPodinterface i min. Du kontrollerar iPoden via iDrive och rattkoontroller. Finns hos din BMW ÅF. Se Länk
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Just ja, även Dension har samma funktion (med möjlighet till USB-hdd, mp3-spelare osv) i sin Dension icelink Gateway 500. Se Länk
de
31
dempa15
545iam -05
530i -02
z4 3.0 -03
vad kostar det hos BMW ÅF?
tycker gateway 500 verkar lite mkt pengar för bara den grejen men kanske inte, vet inte som sagt
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Minns inte riktigt vad den kostar. Tror runt 2500:-. Du måste ha (eller iaf aktivera) CD-växlaren.
Ice link har ju så många mer möjligheter och med rätt tillägg kan du även köra video över den.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
BMW's egna iPod Interface är det sommarkampanj på, köpte min för 1895:-
Det är bara att skynda sig till närmsta ÅF.

Länk
Lus
Vet du om man kan aktivera cd-växlarutaget utan att ha cd-växlare? Har beställt gw 500 men om det inte går att få gång på den utan växlare så skiter det sig då inte bmw hade någon sådan hemma
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det ska gå att aktivera utan själva enheten, iaf enligt erfarenheter på Internet. Därmed givetvis ingen garanti för att det faktiskt är så.
Co
128
CoolWool
523iA Touring -05
325i Cab -86
325ia sedan -01
Hej!
Var inne på ÅF i Ängelholm och där ville man ha mellan 6 och 7 tusen för att montera Ipod interface. Då ingick uppgradering av mjukvara så att den funkar med Idriven. Mycket pengar tycker jag.
Är det någon som monterat detta själv?
mvh
Janne
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
@CoolWool
Jag monterade min själv, inte speciellt konstigt men väldigtpilligt var det helt klart då det är trångt i handskfacket. Bilen måsta ha eller vara förbered för CD-växlare. Men sedan var jag tvungen att uppdatera programvaran i bilen och säga till den att ipod-enheten satt där. Betalade ca 2500 för det + 1895 för enheten om jag inte minns fel.
Visa användare
82
x3mkungen
540 IA -94
525D -08 E61
Porsche 911 -86
Jag kollade med BMW i Helsingborg idag. 2700 något för IPOD grejset. samt 170 för någla extra kontakter.
So far soo good.

Sen vill den har 1200 för att koppla in det. Hmm.. well ok.
sen måste dem uppdatera bilen och det kan ta heladagen i värsta fall o det kostar 1500

så det blir ett himla dyrt IPOD historia.

Jag skall upp dit i morgon och kolla om dem kan uppdatera så jag åtminstone kan köra MP3:or i CD/DVDn han trodde det kostade typ 500:-

Har även kollat på Gateway 500 och det ser ut som om det ger helt nya möjligheter med att visa video mm.

Har en 530 E60 tillverkad 20050429 med Stora navin och HIFI Stereon.

Är det några här som har andra vettiga prisvärda tips på hur man kan göra samt lite rikt priser på vart det hamnar.

Gr
2.160
Grandy
997 GT3
@x3mkungen
Det blir nog inte billigare än det där om du vill ha en riktigt ipod-lösning. Det är väl inkoppligen för 1200 som du kan göra själv i så fall. Jag fick med instruktioner hur det skulle kopplas in, men det är nog så här i efterhand värt de 1200 kr för den tjänsten. (Det är bl.a fiberopitik-kablar som skall kopplas in)
Visa användare
82
x3mkungen
540 IA -94
525D -08 E61
Porsche 911 -86
Är det samma pris tror ni för att installera USB Anslutning?
Isf kan man ju köra både Iphone/Ipod/USB Minne/ USB disk
på samma sätt som bara Ipod.

detta för samma pengar.

Jo
12
Johan Lindén
525d Touring -08
Jag har precis införskaffat GW500 med BT1500. Den är installerad hårdvarumässigt vilket tog mig ca 1h att göra. Det svåraste var att hitta en tillgänglig 12V som går i sleep. Pris 5000:- ink frakt.
Enligt utsago så ska jag nu kunna få HF funktionen att fungera som original lösningen efter att man aktiverat den i mjukvaran.
Saken hör till att jag inte har CDC i bilen och ännu sämre är att jag inte har CDC förberedelsen.
Jag klurar nu på hur man ska få CDC installerad eller om det finns en annan lösning.
Skulle tex mjukvaran för Ipod tillbehöret fungera dvs ser bilen GW500 som en IPOD tillbehör?
Är det någon som har erfarenhet med att installera en GT500 i en 525d -08 utan CDC som kan ge mig tips?

Som svar till om det går att få ut video till skärmen från GW500 så gäller det nog bara Nav pro, för andra så behöver man ha fler prylar.

Nästa steg blir att installera Dension WI som för tillfälligt ligger på skrivbordet. Då kan jag synchronisera hela mitt MP3 bibliotek som jag har i min hemdator till bilens USBHD hellt automatiskt. :-)

Visa användare
82
x3mkungen
540 IA -94
525D -08 E61
Porsche 911 -86
Grattis och välkommen till Dension klubben
Du måste till BMW åf och be dem lägga in CDC funktionen
du måste även aktivera blåtanden hos BMW ÅF (För att få upp telefonen i idriven)
Gör du inte det kommer blåtanden att fungera ändå dock får du inte upptelefonbok och annat i idriven och skall du svara i telefonen måste du trycka på telefonen inte på ratten.

Du kan även streama musik från telefonen via blåtand om din telefon stödjer det. (Har testat med följande telefoner som funkar SEW595, SE W880I, Nokia E51, Iphone 3gs)
dock funkar det inte med första generations Iphone med 3.0 mjukvara.

Jag var supernära att sätta in Wi-Driven jag med. godkänd som betatestare och allt. tyväkk klantade Dension sig med att få fram prylarna och annat.
Nu ser jag att jag behöver inte Wi-Driven
Skall jag dela ett trådlöst nät i bilen kopplar jag bara mig via Iphonen och blåtand och rakt ut på nätet.
Att flytta över musik från hemmet ner till bilen behövs inte då jag har stt i en 250Gb Hårddisk. så jag kan köra till månen innan jag behöver lyssna på samma låt 2 gånger.
Jo
12
Johan Lindén
525d Touring -08
Tack för informationen.
Jag har samtidigt fått svar från Dension Sweden om hjälp men blev istället lite förvirrad.
Installationen är olika om man har en Idrive-4 eller inte Idrive-4.
Jag vet att jag har Idrive men inte om det är Idrive-4.
Hur tar jag reda på om jag har Idrive-4 eller inte.
Om jag inte har Idrive-4 så verkar det som om jag kan installera IPOD mjukvaran utan att addera någon hårdvara.
Länk: Länk

Ja, jag hade tänkt stream musik via BT med protokollet A2DP som stödjer stereo överföring.
Fördelen med WI är egentligen att man alltid har sin HD i bilen uppdaterad med den senaste musiken. Annars så tror jag att det kan kvitta.
Visa användare
82
x3mkungen
540 IA -94
525D -08 E61
Porsche 911 -86
I drive-4 kommer 2010 så den har du inte :-)

Jag hade exakt samma frågor som du hade innan jag till slut fick rätt på allt.
Jo
12
Johan Lindén
525d Touring -08
Dvs jag skulle kunna installera IPOD allternativet occh därmed slippa installera någon CDC eller annan hårdvara.
Vet du om man har GW500 i service mode eller normalt läge?

Jag är tacksam för din hjälp.
Jo
12
Johan Lindén
525d Touring -08
Jag var inte helt tydlig.
Jag menar Har man GW500 i service mode eller normalt läge vid aktiveringen av IPOD mjukvaran.
Visa användare
82
x3mkungen
540 IA -94
525D -08 E61
Porsche 911 -86
Hej Johan. det är bättre om du ringer mig :-)
lämnar mitt nummer i ett pm till dig
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.