AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.675

Chippa en 320i (bensinare)E46, möjligt?

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Fungerar på att chippa min 320 E46 99 med 150 hk, är det möjligt? I så fall hur många hästar kan man få efter chippningen?

Någon som har gjort det?
Nackdelar med det?
Hur dyrt kan det vara?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det går! Jag skjuter från höften och chansar att du kan få ett chip för ca 2000kr.

Du kanske får 0-10hk extra.

Mvh Johan
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
så lite? jag hörde man kan få upp till 30hk eller det är bara på dislar?
Chipstriming är i princip bara lönt på turbobilar. Eftersom nästan alla nyare dieslar idag har turbo kan man p.s.s få rejäla effekt och vridmomenthöjningar.

Eftersom 320 E46 saknar turbo är det att kasta pengarna i sjön genom att försöka chipstrimma den.
Visa användare
138
Skänebo
M5 -00
320 Touring -00
Tomas_e36

Vi chippade våran 320 touring för nån månadsen. Har samma motor som Du.
Pröjsade 2900:- för kalaset.
Jag visste att det inte skulle ge nån större skillnad i effekt men det var inte syftet heller..
Jag hade hört att förbrukningen skulle sjunka något efter en optimering.
Nu är JAG inte rätt man att svara på om de gjorde någon skillnad då jag gillar att "hänga på gasen".
Tanten tycker dock att bilen är mer lätthanterlig efter optimeringen.
Så.. Om du går i tankar att göra ett ingrepp - förvänta dig inga överdådiga skillnader.
Skulle dock va intressant att mäta mot en o-chippad vagn..

"Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!"
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
ok, tack för era svar
Ni
958
Nip
320i-04
Kollade runt efter olika chip till min och resultatet var samma som redan sagts.

Framförallt var det konstiga ursäkter man fick från leverantörerna för att inte tillhandahålla kurvor över vridmoment för en typiskt chipbyte på modellen man har. Det är väl ett minimum man kan begära. Om man inte har det hur har man tagit fram chip-parametrarna undrar man. Verkligheten är nog att skillnaden på bensinare utan turbo är obefintlig.

Men lite snabbare gasspjäll-reaktion är väl ett resultat.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Givetvis så ger ju en chipning av en besinmotor utan turbo resultat, dock inte med några överdrivna effektökningar. I det stora hela så bygger chippningen av en sugmotor på att man höjer tändkurvan några snäpp, höjer övervarvningsskyddet och i vissa fall tar bort toppfartspärren. När man höjer tändkurvan optimerar man motor för ett bränsle med högre oktantal. Man bör därför för att kunna utnyttja chipet tanka 98-oktan eller högre.
Att dom flesta chipförsäljare inte kan visa vrid/effektkurvor på alla bilmodeller som dom för chipp till är inte så konstigt. I fallen där man bara höjer tändkurvan så är ju en bänkning knappast nödvändig.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Ni
958
Nip
320i-04
Enligt BMW handböcker så skall motorn vara optimerad för 98 oktan, möjligen kan man köra på 95 eller 91 oktan om man måste.

Tycker M54-motorn i alla fall känns konstant sen i tändningen som standard, dvs lite ork på lägre varvtal.

Skall växla tillbaks till 95 oktan igen och se om den kanske funkar bättre där.

Ett typexempel på förändrad(läs förbättrad) vridmomentkurva tycker jag är absolut minimum av konsumentupplysning om man är seriös. Så man ser om det är vid max effekt enbart vid 6500 varv eller någon märkbart någonannanstans också.

Om man lite som du antyder bara höjer tändningen generellt på varje motor mot vad den är standard så verkar det oseriöst i mitt tycke.

Intressant utläggning du gjorde annars, tack för den.

Frågade förresten på Förenade Bil när jag hade den på service förra veckan om det inte gick att kalibrera och eller kolla tändningen. Svaret var bara :

- den är automatiskt justerad

Att dom inte har alternativa chip för dom som önskar det är lite konstigt.

Mitt anseende om BMWs motorer är rejält rubbat måste jag säga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.