AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
803

THINK, en annorlunda upplevelse.

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Har kört Think lite till o från jobbet mm., vi utvecklar o testar dess AC o div. andra "möjligheter".

Måste erkänna, det är rätt kul att åka runt i en elbil. Folk (de som fattar nåt om bilar) glor rätt friskt.

Visst, denna är en provbil, o det finns mycket jobb kvar tycker jag, bl.a. på ljud o isolering mm. men den är definitivt spännande.

Man kan garva i kön ner till Tingstadstunneln o förbi alla mackar.

Länk

O det är kul acc. i den, ingen racer dock, men den drar nog en Aygo. Helt ok att köra i 100 på motorväg med. Man får dock lite lustig känsla om urladdningen, speciellt om man börjar köra med 40% batt o har 3 mil hem, lägg till Jonseredsbacken.

Skoj bil tycker jag ändå, kan definitivt tänka mig en till o från jobbet, så har man kanske råd med andra leksaker att roa sig med sommartid.

Lägger upp nån bild till imorgon, inga detaljer innanför skalet.

Mvh:

Zoltan
Visa användare
91
rolando
MB220E/Diesel/
twinTurbo170HK
Hur du inga betänkligheter med säkerheten i en så liten bil? Med få undantag verkar det som om det där med säkerheten i de flesta elbilprosjekter kommer i andra hand och är något som man ska fixa lite senare....
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Länk

Jag skulle tro den klarar vad Aygo mm. klarar. Den byggar på en ganska rejäl ram, men vi jobbar inte med säkerhet (möjligtvis elbiten).

Att testa concept o prototyper ingår i våra jobb, jag utsätter mig för vissa risker på jobbet, även i labbet, men det gör även polis mm.

Gäller att följa rutiner, föreskrifter o vidta åtgärder.

Även den har Airbags o bälte o säkert krockzoner, men chassi är inte vår bit.

Mvh:

Zoltan
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det är väl komposit (hur det stavas nu?) material i såna bilar så den tål en del vid krock men man kliver inte bara ur den, kliar sig i huven o undrar var kom lastbilen ifrån....

Vad jag vet så är prisen rätt saftig, ca 3-400000kr för nåt liknande men än så länge är det mycket att utveckla - enligt ett program på tv jag sett för ett tag....

Liten bil o skulle säkert funka väldigt bra pendla till jobbet med o sen bara stoppa kontakten i 230 så ses vi imorn!

Skulle kunna tänka mig en sådan om dom kostade typ 150000kr redan idag men jag behöver inte pendla till jobbet - jag "bor" på jobbet, utsätter mig o andra för risker varje dag o det får jag leva med som chaffis.

BMW - Beroende Med Wilja!
bj
129
bjornh
525 tdsA -92
Om det duger med en begagnad så får du en för 150'.

Länk
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ja, men smäll med en lastbil med nästan vilken bil som helst är inte att leka med ändå, inte en vanlig mellanklass i alla fall.

Ja, det är är som kanske staten ska gå in o hjälpa oss med våra skattepengar, kanske subventionera köpet.

Det är trotts allt en av de få riktiga miljöbilarna, kan nästan tillverkas av ölburkar o plastpåsar dessutom.

Vi får se, kul att det händer nåt tycker jag, den är ganska fräck.

Mvh:

Zoltan
FredricF
Grabber: Kompositmaterial har en möjlighet att skapa lättare konstruktioner med samma eller liknande hållfasthet som för "vanliga" material eller så kan man skapa hållfastare konstruktioner med samma vikt som "vanliga" material.
Fast Think verkar vara byggd "konventionellt" med en stålram, aluminiumdelar och plastinredning.
se: Länk

/Fredric
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.