|
|
|
|---|---|
|
Snälla någon som bytt motor med annat system typ L-jetronic till motronic. Några tips??? rodge | |
|
1) Från förgasare till L-jetronic (3.0S -72) Skaffade en komplett uppsättning insprutningsgrejor från en 528i -77 och monterade på. Det var mycket jobb men inte speciellt svårt! Det knepigaste var: - att dra en returbensinledning tillbaks till tanken. Jag valde att köpa 8 mm kopparrör hos en rörmokare samt att lägga den parallellt med orginalröret. Fästen för dubbla rör köpte jag på BMW. För att kröka rören måste man ha en rörkrökare (finns på tex BILTEMA) - att göra hål i tanken för returen. Fick göra en speciallösning för rörkröken fick inte bygga för mycket uppåt för då tog den i bagagerumsgolvet - koppla in elen och hitta plats för elektronikboxarna (tändning och styrbox). Man måste skaffa ett elkopplingsschema över både sin egen bil och den bil som insprutningen kommer från annars vill jag påstå att man inte klarar av att koppl indet rätt. Att kunna läsa kopplingsscheman och förstå vad dom olika elledningarna har för funktion är också nödvändigt! 2) Från förgsasare till Motronic (630CS -76) Bytte till en 635 -84 Motronic motor. Här fanns dubbla bensinledningar redan men i övrigt var problemen liknande som ovan. Alla elledningar (som tex till bensinpumpen bak fanns redan dragna från fabrik fast det var en förgasarbil) Det är myckt viktigt att ha kopplingsscheman från båda bilarna då kabelfärgerna inte var lika mellan -77 och -84 för samma funktion! Vissa funktioner (oljenivån med motorn igång och tjuvlarm) lät jag bli att koppla in då dessa funktioner inte fanns i min bil! Per L |
|
|
Hur fick du tag på rätt kopplingsschema? Var? rodge |
|
|
Jag har fått tag på mina elkopplingsschemor på olika sätt och ställen! - Svensk bilprovning har dokumentation över avgasreningen på bilar. Används av dom tex när man som jag importerat en 630CS och satt i en svensk 528i-motor för att kunna få den besiktigad. I denna dokumentation finns bla alla insprutningskomponenter med "BOSCH"-nummer samt elkopplingsscheman. 1985 när jag importerade min 630 var det gratis men nu tror jag att det kostar pengar. - Till mina BMW-bilar skaffar jag alltid elkopplingsscheman från BMW. Kostar en slant men är helt nödvändiga när man skall göra något. Ex till min M5 -95 kostade en kpl sats kopplingsscheman ca 1000 kr (1999) men då fyller dom å andra sidan nästan 2 fulla A4-pärmar. - I piratverkstadshandböcker (tex CHILTON, Haynes) finns rätt mycket kopplingsscheman. Personligen skulle jag vara försiktig med att lita på dom till 100% för dom skall ju täcka flera årsmodeller. Till min M5:a täcker BMW:s kopplingsscheman tex bara årsmodell 1995 så det ändras säkert en del mellan åren. Gör man fel i ett sådant arbete som du tänker dig kan det bli väldigt dyrt om man gör fel! - Ett sätt är ju också att ta kontakt med närmaste BMW-verkstad tala om vad du tänker göra och fråga om du inte kan få kopia på dom scheman som kan gälla dina aktuella två bilar. Själv brukar jag erbjuda nån hundralapp eller så till deras kaffekassa vilket brukar vara uppskattat. När jag köpte min 3.0S år 1979 fick jag från BMW låna hela deras verkstadshandbok över en helg mot 100 kr till deras kaffekassa (eller vart nu pengarna hamnade). Den kopia som jag gjorde den helgen använder jag fortfarande! - kanske finns det på nätet någon som har det du behöver och som vill kopiera av det du behöver! Per L |
|
| Jag håller precis på att byta från förgasare till insprutning i min E9a. Motorn är 3,5 liters M90 från 1980, L-Jetronic med andra ord. Har gjort precis som du beskriver Per, utan kopplingsscheman är man lurad. Skall bli start till helgen som kommer är det meningen, om allt går som det skall... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.