|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. har en liten fundering på vad det är för bränsletryck i dessa motorer (M70)? Har sök men finner inget. Jag kör nu bilen på E85 men tycker bilen är slö mot bensin och detta tolkas som den får för snålt med bränsle, har dubbla tryckregulatorer med klocker motnerade. men skulle vilja veta vad desa liggar på för sopptryck orginal för at kunna justera mig rätt. onödigt att köra för högt tryck oxå då jag sabbar soppa pumparna i förtid. Soppa filter är nybytt så där ligger inte felet iaf. Just nu rullar bilen med ett soppa tryck på 4,5Bar. Har kört nu 100Mil landsväg och kört bilen på 1,48L/mil med en snittfart på 110Km/h så jag tycker inte det är så farligt. MVH Fredrik Min bil. Länk | |
|
Jag är rätt säker på att det är stämplat 3,0 på tryckregulatorerna. Hur mäter du soppaförbrukningen? Färddatorn visar helt fel om man höjer soppatrycket. Även om du höjer soppatrycket för mycket får motorn inte mer soppa eftersom lambdasonderna matar tillbaka avgasvärdena och motronicen ställer ner insprutningstiderna. Så ställ in soppatrycket på +30% (3,9bar) så borde du ligga ganska rätt. (en bra bild på din inkoppling hade varit intressant, jag har liknande funderingar) /Mats J |
|
|
Jag funderade också på att höja trycket, men under en 100-mila-tur så fick jag också en förbrukning på 1.48 l/mil. Det verkar ju som om motorstyrningen även kan förlänga insprutningstiderna, så frågan är om det blir någon skillnad i prestanda genom att höja trycket. /FB |
|
|
Det kan bli en skillnad då systemet gå i open loop, dvs går på mapparna istället för på lambdavärdet. Men jag kan tänka mig att systemet kalibreras med lambdavärdet och behåller kalibreringsfaktorn även vid open loop, dvs fullgas eller första minutrarna efter start. Isåfall blir det ingen skillnad med högre tryck, annat än just under tillvänjningen till den nya soppan. (kan ju vara lämpligt att inte fylla full E85 i en fd bensinkörd bil, kanske bättre fasa över med 50% E85 i en tank och sedan köra ren E85, så systemet hänger med. /Mats J |
|
|
jag kört med full tank kört bara landsväg tills bränslet är slut och tankat fullt igen osv och kommit fram till en förbrukning på 1,48. EJ via färddatorn. dock stämmer den inte så illa alls. den visar 1,52. och det är en märkbar skillnad på att åka med 3bar i tryck mot 5bar i tryck. som natt och dag. Enda bilden på installationen jag har just nu. Länk MVH Fredrik. Min bil. Länk |
|
|
Kollade du hur mycket E85 den drog innan du höjde trycket? /FB |
|
|
BmWe3o, Vad är skillnaden? Gassvar, drag, soppaförbrukning? (Bra att veta) /Mats J |
|
|
Skillnaden jag märkt är att bilen inte är alls så slö som den var innan jag ökade trycket. mycket varvilligare och starkare framför allt. Bränsleförbrukningen har jag inte mätt upp än, håller på just nu. ökade trycket för 3 dagar sen. Återkommer med hur mycket den tagit när jag tankar fullt igen. MVH Fredrik. Min bil. Länk |
|
|
Fredrik. Vad har du för fälgar på bilen och vad heter dom? Bmw 740iA -93 |
|
|
Jonne_racer: Det är 19" Orobica OR22 heter dom. 8,5x19" fram och 9,5x19" bak. MVH Fredrik. Min bil. Länk |
|
|
Tyvärr inga billiga fälgar. fram 3445kr/st + Moms. bak 3621Kr/st+moms. Min bil. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.