|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har skrivit i en tidigare tråd om problemet med min bil och en lyftare som tickar ibland, se Länk En E60, 523i -06 med 4000 mil på mätaren. Nu har tickandet hänt igen och enligt bmw så tror de att felet är att oljan har fått luftbubblor i sig och att den måste avluftas med någon form av procedur som finns beskrivet internt inom bmw (!?), är det bara nonsens eller finns det någon sanning i det? Borde inte alla lyftare drabbas då, för mig låter det inte så mycket så jag tror ju att det är samma lyftare som låter varje gång....det verkar hända ibland när man kört bara en liten tur och nästa dag man startar bilen så tickar det tills motorn blir riktigt varm.. Dessutom kan man ju undra om det inte kan bli luftbubblor i oljan i alla bilar? Har ingen nybilsgaranti så det blir ett så kallat "good will case" från bmw's sida om de vill åtgärda problemet, har bra kontakt med bilia handlaren som jag köpte bilen hos så där har jag ju garanti fortfarande.. | |
|
Hej, är rent skitsnack!! Om bilen är köpt i Sverige och efter april -05 så har den 3 års garanti. Maskingarantin gäller upp till 10 000 mil. Lycka till! Mvh Håkan |
|
| Enligt garantivillkoren har min -07:a 2 års garanti vad kommer detta ifrån att de skulle ha 3 år efter april -05 ???? | |
|
Hej, enligt konsumentköplagen så har du 3-års garanti på bilen. Detta gäller from april, 2005. Innan var det 2 år. Är många som lever kvar i det gamla och vet inte om att det har ändrats. Mvh Håkan |
|
|
Råkade hitta ett svar på en annan sida från en "BMW expert"...det verkar som om de gjort ett konstruktionsfel på lyftaren som orsakar att den väldigt lätt kan få luftbubblor att stoppa oljeflödet... Så det här felet får jag nog leva med.....händer trots att jag bytt olja, fast det är ju sällan, kanske hänt 10ggr på ett halvår.. ************************************************************** Sent to BMW Experts September 15 2008 at 1:12 AM tapping sound sometimes when engine is not really hot. it sounds like something from the valve train is not working properly. when engine is hot, say after driving for more than 15kms the tapping noise goes away. i have a 2007 BMW 523i model with the N52B25AE engine. thank you. Customer (name blocked for privacy) (Offline) -- 0 Accepts / 1 Question Status: Closed Value: $20 Answer September 15 2008 at 7:30 PM (18 hours and 18 minutes and 4 seconds later) Hello, this is a common problem with a N52 engine. The noise comes from the HVA or hydraulic valve adjusters. The problem is air in the adjusters and or condensation in the crankcase. The procedure for bleeding the air evolves correct oil level to start with and letting the engine warm to operating temperate. Bring idle up to two to three thousand rpm and hold for five minutes. Let idle for ten to fifteen seconds. Check noise. Repeat this procedure up to five times. After noise has ceased I recommend removing oil cap and allowing vapors to escape for a few minutes. I would also recommend changing the oil. This problem seems to be more prevalent on vehicles that are driven short distances or not driven often. Thank you for your question and please respond. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.