|
|
|
|---|---|
| Någon som har kläm på vad som kan skulja mellan en M30B30 och en M30B25 från E3/E9? Svänghjul? Bägge är förgasare. | |
|
Svänghjulet skiljer som sagt mellan manuell & automatmotor, har för mig att det är olika förgasare på 2500 & 3.0 med, lite större gasare på 3.0 om jag inte miss fel.. Tittade i min Haynesbok men stod inget om 3.0:ans förgasare där. Annars är det mesta bolt-on! M V H Johan |
|
| Tackar! | |
|
Endast bestyckningen skiljer mellan 2.5 och 3.0 förgasarna. I övrigt är det endast slaglängden som skiljer mellan de olika motorerna, allt annat lika. /Johan |
|
| borrningen skiljer ju också, det är samma borrning i 2.5 och 2.8, ursäkta... | |
|
Anledningen till att jag frågar är att jag har en donator på gång till min 2500 -73. Donatorn är en 3.0sa -77, bägge bilarna är kompletta men 2500'an är finare än 3.0'an. Det vore trevligt med lite mer motor i gamlingen. Min, och era gissningar, är då alltså att med annat svänghjul (exv det på M30B25'an) på M30B30'n så är det "bara" att hinka i den större motorn? |
|
|
Du måste också byta lagret i änden på vevaxeln, det som tappen på växellådan går in i. Något annat kan jag inte komma på. /Johan |
|
|
Hittade min instruktionsbok i dag, ska man vara riktigt jobbig sitter det 32/40 förgasare på 2500 och 35/40 på 3.0.. Dock är en del av munstyckerna i förgasarna samma men inte alla. M V H Johan |
|
| Tack för alla svar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.