AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.073

Tickande ljud efter byte av bromsbelägg...

Hej!

Lämnade i dag in bilen för byte av bromsbelägg - när jag nu har hämtat bilen uppstår det ett "tickljud" som enbart förekommer i fart... Dvs. ju snabbare hjulen rör sig, dest intensivare ljud... Ljudet kommer hjulhuset någonstans men har svårt att lokalisera ljudet - men kring fjäderbenen någonstans är det i var fall.

Är det något som ligger emot och stör eller är ljudet normalt innan inkörning av beläggen? Ska tilläggas att beläggen är av märket ebc (redstuff)...

Tack på förhand!

//Anton
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Det låter onekligen som något tar emot när du kör. Åk tillbaka till verkstaden som bytte, de kan lyfta upp bilen och snurra hjulen så de kan se vad det är.
Ja, jag ska göra det - måste ju vara ngt som ligger emot.
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Kan vara en så enkel sak som att du har en liten kant på bromsskivprna - den uppstår eftersom även skivorna slits. När sen nya belägg kommer på så "passar" inte dom i det gamla spåret och då kan det låta mysko!

Borde vara lätt att se om man hissar bilen.....

Sådär, nu har vi kollat upp saken och det var, som du var inne på Magirus, pga ojämnt slitage! Jag ska ge det några veckor så beläggen hinner anpassa sig - greppen är helt underbart!
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Bromsa hårt i kurvorna. Eller innan, kanske!

;-)
Usch vad jag stör mig på det där ljudet... Har hissat upp bilen och hittar verkligen ingenting som ligger emot, anledningen till att jag kollade själv var pga. däckgubben menade att tickljudet ej ska uppstå vid bromsning vilket det faktiskt gör - är det normalt..? Det låter i stort sett hela tiden, precis som sådana där pappersbitar ungarna stoppar in i sina cykelekrar...

Men om det är så att ljudet uppstår pga. ojämnt slitage - ska det låta vid inbromsning då, någon som vet?

Pust... =)

Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Visst kan det göra det. Men det ska ändra karaktär lite när du lägger tryck på bromsen. En annan sak som är löjligt banal slog mig......har du kollat slitbanorna på däcken så du inte har nån sten inpressad i mönstret?
Tack, Magirus, för dina snabba svar!

Nej, har inte kollat slitbanorna men imorgon åker bilen upp på lyften igen - var lite för mörkt ikväll... Skulle inte förvåna mig om det var ngt så löjligt att det satt en sten inkilad i slitbanorna, precis som du säger, Magirus!

Det konstiga är att det är omöjligt att lokalisera ljudet - låter som det kommer från fläkten/nerifrån hjulhusen, det kommer i var fall inte från motorn. Har fått förslag på att det kan vara vajern till hastighetsmätaren som spökar, löst tändstiift samt att nollningsknappen till trippmätaren kan ha låst sig... Alla möjliga förslag således - känns spontant som att däckgubben kom åt ngn vajer eller dylikt men förhoppningsvis så är det väl bara en "inkörningsfråga" - får spela hög musik fram till att beläggen har jämnat till sig...
Sådär, nu har det löst sig - det var låsbultarna bak som tog i! Har köpt nya bultar nu och nu är ljudet puts väck! Känns underbart att ha fått bort tickljudet - nu tickar det bara i huvudet... =)
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Så banalt, men irriterande!

Skönt att det fixat sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.