|
|
|
|---|---|
|
Tänkte höra om någon har erfarenhet av att köra på flygbränsle här? Vilken modell och hur gick den? Tack på förhand. | |
| Fotogen? Det funkar fint i vissa modeller av Ferguson Grålle, men inte så himla bra annars.. | |
| Jag antar att han menar flygbensin inte jetbränsle. | |
|
Om det är flygfotogen så är den numera relativt lik dieseln som vi kör på, men huruvida det funkar som bränsle är jag inte klar över. Flygbensinen innehåller ju bly så jag vet inte om motorerna mår så bra av det, men det är ju iaf högt oktantal..... Ring Statoil och fråga! |
|
|
Är det Jet A1 vi talar om? Det tankar jag alltid i E46:an innan take-off. Naturligtvis anpassar jag alltid tankningsmängden till vald rutt + en skvätt för säkerhetsmarginalen för ett extra landningsvarv. Höll på att glömma att tilta upp takluckan (luftbromsen) vid landning på ICA:s terminal 2 häromdagen, höll på att få overspeed på short final... ;) Sechs macht Spass! Min Limo: Länk |
|
|
En liten rättning; Vi pratar dieselmotorer. Många andra bilmärken går bra på flygbränsle men just BMW verkar lite kinkiga så därför jag hör efter här innan ev köp. Jet A1 i en BMW diesel vi pratar om alltså. |
|
|
Hade en jobbkollega som hade flygcert och de brukade tanka en gammal Volvo med HOLL (High Octane Low Lead) - samma som de tankade Cessnan med, dock hade inte den bilen katalysator.... Volvon gick bättre på den bensinen än den från macken sa han! Oktantalet låg kring 105 har jag för mig, men jag kanske minns fel. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag bor ju granne med Saab i lkpg, man kanske skulle bryta sig in någon kväll och slanga en JAS då hehe :P | |
|
För många åresen prova jag att köra min e30 328 -87a på flygbränsla tror det var åt det hållet Johan B pratar om för det var också till en mindre cessna. bilen gick ca 0,7 sec snabbare 0-100km/h o mycket varvvilligare. jag justera på fjädern i luftmassemätaren så den fick rätt blandning. de ända jag märkte i övrigt var att avgas tempen var mycket högre, grenrör blev rött vid riktig hård körnig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.