|
|
|
|---|---|
|
Då var man av med oskulden =D Har varit sugen på en bmw länge! Köpte en svensksåld 318is med 13000 hyfsat dokumenterade mil på mätaren och en full servicebok igår. Några rost fläckar ingick. Trodde den skulle va riktigt snålt utrustad men den hade iallafall klimatanläggning, cdväxlare, farthållare och lilla datorn. Var sugen på en 328 men tyckte att de skulle bli lite dyrt. Fyran på 140hk är helt fantastisk för sin storlek tycker jag så här efter köp. Hade med mig en vän som är mekaniker som tyckte att den gick fint i drivlina och motorn. Dämparna bak är nybytta också. Måste bara säga att det är en ruskig skillnad på att köra bmw´n och dom andra jag har haft (golf III, saab 900 2,0t cab). Mycket bekvämare och väghållningen går ju inte att jämföra. Är riktigt imponerad hittills för det är ju inte en ny bil direkt. Så till problemen! Abs lampan lyser, skivorna fram är slut och vindrutespolarna fungerar inte. Vet att abs kan bli ganska dyrt om pumpen har gett upp. Gav 20.000 för bilen. Hoppas på ett långt och lyckligt bmw ägande :D Ps. Nått bra tips i vart man ska börja för att ta reda på abs felet? Tack på förhand! | |
|
Välkommen till forumet. Mekartips och sökfunktion brukar vara en bra början. Länk Länk Länk /Udo Dirkelsniff |
|
|
Välkommen till forumet och grattis till nya bilen! Först av allt, fungerar ABSen? Annars kan det vara en av givarna som gett upp. Börja att leta där. Har för mig att vänster bak är "huvudgivare" eller nått sånt. Och, om du inte har maximal otur kommer reperationerna stanna inom 5k högt räknat. Och 25k tycker jag är ett rimligt pris för en 96as 318is. Kolla vad riktpriset är på teknikensvärld.se/bilpriser //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Hej allihop! Lånar denna tråd... Har bestämt mig för att köpa denna e46 touring imorgon Länk Bilen har bott i garage hela sitt liv och är i perfekt skick invändigt och utvändigt, beige läder med sportstolar, damkörd osv, andrabil... En ägare och perfekt historik och dokumentation... har provkört och den känns spänstig i chassit jämfört med andra 328or jag provat.. Har fluktat på 330ix 2002 (facelift) bilar för ca 105.000 kr som alternativ men inte hittat med sportstolar vilket är viktigt + att de kostar ca 3500-4000 kr mer att försäkra och har halvbra historik i den prisklassen. Enda alternativet till beige läder är ljusgrå läder med träinlägg för min del. Kommer köpa en nyare sportratt så den känns lite modernare... Några sista invändingar, kommer betala 90500 ink IF försäkring... BMW - När du gillar att köra om! BMW - När du gillar att köra om! |
|
| Den såg fin ut! Kolla rosten under huven vid strålkastarna samt insidan av dörrar (även runt gångjärn) och baklucka. Priser har jag dålig koll på. Angående ratten bör du kolla upp om det är möjligt att byta. Jag har för mig att det är tvåstegsairbag på -01 och framåt. Är allt ok är det säkert en fin bil du kommer vara nöjd med. | |
|
Tack för svar! Ska kolla upp med ratten, inte hela världen om jag måste leva med den gamla... men jag har sett den gmala i nyare modeller med facelift så det borde gå... i alla fall har jag sett den gamla stora ratten med 4 ekrar... Nån osm vet mer om detta? Ingen rost nånsnatns faktiskt, har kollat... EN länkarm fram + ett xenonljus bytt... lär ju behöva byta de andra två som är kvar så småningom... annars tror jag den är felfri... BMW - När du gillar att köra om! |
|
|
Any comments...? har haft sån beslutsångest och behöver lite bekräftelse :-)!!! BMW - När du gillar att köra om! |
|
| Jag tycker den är svindyr och skulle inte köpa den för det priset. Om du är väldigt kräsen i färgsättning etc, gillar den och är beredd att slå till för 90k så tycker jag att du ska göra det. Be säljaren göra ett m-test så du vet att bilen är felfri. | |
| En tanke bara, jag har en sedan som jag försökte bli av med för ett tag sen som gått ca 13k mil och den hade jag svårt att få 75k för. Så du ska nog ner en bra bit i pris för att göra en hyffsad affär. | |
|
Oj, jobbigt... Färgsättning är perfekt i mitt tycke, det enda jag kompromissar är taklucka... andra 328or jag tittat på är rätt slitna, denna i nyskick både ut och invändigt, inga små stenskott eller minibucklor utan helt perfekt... SoV däck är helt nya, servad+besiktigad nyligen osv... Säljaren går inte ned 1 krona under 90.000 och vi bestämde att vi delar på IF-försäkringen... Orkade inte bråka... Många 328or i halvdant skick med flera ägare som gått mellan 14 och 18.000 mil ligger ute för 79.000 kr, de kanske får 75... Är jag helt fel ute!? BMW - När du gillar att köra om! |
|
|
Tycker du är rätt ute. Det är bättre att köpa en 328 i oklanderligt originalskick (som inte blivit förstörd av någon som tycker styling är snyggt..), svensksåld med en ägare.. Gav själv 145 för min lågmilade 328 ci för exakt två år sen, och jag ångrar mig inte ett dugg. Jag föll också för färgsättningen på min, silver/taninrött. Håller dock med dig om att avsaknaden av taklucka är tråkig, men jag är iofs lite av en takluckefetischist =) Det finns så gott om halvslitna, långmilade e46or därute.. |
|
|
Tack för ditt stöd! Jo, lite trist utan takis är det allt, sålde min klanderfria e36 cab för ett tag sedan så kontrasten blir stor men istället får jag trygghet, praktiskhet (skidsemester+lasta grejer till båten) och fint skick istället... Tänker så här, det är en jättebra och fin bil, mer lättsåld när jag har den för jag bor i stockholm... så om jag och bilen tröttnat på varandra så kan jag sälja den inom ett år och kanske gör en mindre förlust och byter upp mig mot en 330 som är perfekt. 330ix endast intressant om den verkligen har allt jag vill ha eftersom den är dyrare att äga... och den bil jag byter upp mig till kommer förmodligen ha tappat mer i värde relativt min om ett år... BMW - När du gillar att köra om! |
|
| Som referens så gav jag 55k för en helt original med 16k mil, med schiin och taklucka, för ett par månader sen. | |
|
Oj, jobbigt för mig, vi har kommit överrens om priset och jag ska hämta den ikväll, ska åka till åre imrgon och han ska också resa bort i 10 dagar... Tittade på en 320 01 för ett tag sedan med exakt samma utrustning och i samma skick men med trista fälgar och lite minibucklor som gick för 89.000 kr... Driftkostnaderna är detsamma och motorn tristare... varför är ligger 320 bilarna så högt, de flesta ligger runt 95-110000 med samma mil? BMW - När du gillar att köra om! |
|
| Ser ju superfin ut! Bättre att köpa ett klockrent exemplar för lite mer pengar! | |
|
Samuel2 - Skönt att höra! BMW - När du gillar att köra om! |
|
|
Är skicket så bra så är ett högre pris helt rätt att ta ut, eftersom man har en vara som är lite bättre kan man oxå få lite mer betalt. Jag betalar gärna lite mer för ett välskött ex, villket jag gjorde för min som även den var helt utan dörrupslag. |
|
|
Hej! Deal is done och jag är jättenöjd. Den har fortfarande kvar nybilskänsla. Först tyckte jag den var lite lam men efter att ha kört in den lite (eller tvärtomom) kan jag inte tänka mig en bättre bil och motor, går som ett skott!!! Visat upp den för syster, svåger, närmaste vänner, mamma och pappa (jag är 32, svårt att tro va haha) och alla är mäkt imponerade. Känner mig helnöjd kort och gott... om jag tar hand om den så kan jag ha den länge... BMW - När du gillar att köra om! |
|
| Grattis och lycka till med nya bilen! Jag förstår att du är nöjd. | |
| Thanks heltsonika... ska upp till fjällen och där blir det storrengöring ut av chabraket, lite dammig på insida och i mottorrum + behöver lite sista polering för att blis sådär alldeles fantastisk... ska se om jag kan lägga upp bilder sen.. kanske det är sveriges mest välhållna 328!!!? | |
| Kanske, men jag tror du får hårt motstånd av min ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.