AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.806

Z3M vs S2000

Du
59
DubbleG
328 Ci -00
Står och väger lite, mellan S2000 och Z3 M. Har dock aldrig suttit i en Z3M och inte heller kört. S2000 har jag kört ett par st och det är en underbar bil, med en riktigt härlig 4:a i att kunna varva 9000RPM Känns maffigt och S2000 känns riktigt race! Precis vad jag är ute efter i en roadster.

Mina frågor är nu, hur är kvaliteten i Z3M? Tänker mest på inredning, cab och sånt. Har hört att den ska rassla lite och inte känns helt 100 på den fronten. S2000 är lite rasslig och så, hondakvalitet brukar dom säga.. :P Men det var endå helt ok tycker jag.

Är den inte lite tung Z3M? Tycker min nuvarande bmw känns riktigt tung (328Ci -00) Är lite orolig för det. S2000 kändes lätt och pigg. Och det vill jag att en roadster ska göra.

Hur är service och reservdelar till Z3M? Håller dom normalt pris eller är det mycket dyrare för att det är en M? Hondan har ok priser.

Vanosen, är det en svag punkt på M motorerna?

Lutar åt honda hållet just nu, mest för att hondan känns som en nyare bil. Kom med förslag och instick om Z3M, för man är ju trots allt sugen på att ha 2 bmw i garaget :)

Att köra bmw är bättre än att flyga första klass ;P
Visa användare
138
Skänebo
M5 -00
320 Touring -00
De sista du skriver borde väl svara på allt? ;)

"Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!"
Funderade själv på S2000 när jag skulle köpa Roadster. Men efter att ha prövat båda så var det inge snack om saken för min del. Förvisso så är hondan nyare, men det blev aldrig riktigt intressant för min del. Låter härligt, och visst är det ballt med en bil som varvar högt. Men jämfört med M Roadstern så tyckte jag att S2000 rätt långsam och mycket skrik men inte så mycket som hände. Kanske inte så konstigt 240 vs 321hk. Och är man ute efter grymt ljud från avgassystemet så kan man alltid lägga på ett Eisenmann system på M Roadstern så låter den mer än vackert.

Jag har inte upplevt något rassel eller skrammel alls i min M. Jag har hört att vissa påpekat att det inte är samma byggkvalité som andra BMW bilar som, tillskillnad från Z3, är ihopsatta i tyskland.

Samma motor som I M3 3,2l och samma vanos problem med orginal RR vanos. Många har fått sina Vanos utbytta till sachs. Jag fick en ny på garanti från BMW.

Om man tänker på hur mycket prestanda man får i Z3M så tycker jag att det är en väldigt billig bil att både äga och köpa.
Z3M är ju mer än klassiker...

Sedan är väl inte kvaliteten den bästa i en z3m, tvärtom. Lite "smäckig" interiört med mkt sus och brus men motorn däremot - ruskigt kul! Ang. vikten så väger väl hondan knappt 100 kg mindre men så felar det också 90 hk upp till m:en och nästan 1 sek i acc...

Själv stod jag i nästan "samma" val då jag valde mellan 130 o. Z3M och valet föll på den senare mkt pga. att bilen är helt j..la otrolig på vägen - ligger som en slimmad katt längs kurvorna... =) 130 och hondan är klart modernare bilar så det beror lite på hur du resonerar kring detta.

Sedan är det förmodligen mer relevant att jämföra asiaten med en z3 2,8-3,0 - en m är inte samma sak. Gör som jag gjorde - provkör en z3m, gärna på kurviga landsvägar och bilda din uppfattning därefter!
Fr
24
Freddis
Bmw z3 coupe årsmodell 2000
Hallå, har en polare som hade samma val för drygt 1 år sedan är du ute efter mer racekänsla så är nog s2kn bättre, men sen går inget upp mot bmws Raka 6or. Svårt val gå efter känslan och prova givetvis båda bilarna innan

Fredde
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Inget rassel och gnek från en Z3M i bra skick. Visst är det hög ljudnivå i den men det är ju en cabb ..

Z3M är inte för tung för den motor som är istoppad i den. Ruskigt kul bil är det. Måste provköras ..
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Riktigt svårt val. Jag är riktigt svag för S2000 (som dessutom verkar hålla värdet rätt bra) och var nära att köpa en för 5-6 år sedan. Ångrar nästan lite att jag inte gjorde det. Underbar motor och otroligt skön känsla.

Z3:an lider lite av att kännas rätt daterad. Motorn är dock en juvel så klart.

Testa och jämför. Mitt val hade nog varit Hondan.

Du
59
DubbleG
328 Ci -00
Efter mycket velande fram och tillbaka så föll faktiskt valet på en helt annan bil. En mazda MX-5 Roadster coupé -07 2,0 motorn. Hade innan jag provkört en sån inte en tanke på att köpa en, men efter en provkörning så kändes det riktigt bra. Bilen är otroligt körglad trots betydligt mycket mindre hästar än S2000 och har ett väldigt fint chassie enligt mig.

Självklart går den inte riktigt egentligen att jämföra med varken S2000 eller Z3M, men jag prioriterar svensk såld och en "nybil" högt (är en demobil med 500mil på mätaren) Resonerade som så att en nyare bil med riktig historia är bättre än en Import S2000 -00 till -01 med 10.000 mil på mätaren och taskig historia. Samt att efter att ha suttit och kört Z3M så visst var jag imponerad, men den är 10 år gammal det var det den föll på, åldern.

Sen har ju MX-5:an kolfibertak som enligt mitt tycke är mycket bättre än tyg. Samt prestanda per krona är väldigt högt, i det hela en väldigt trevlig och kompetent roadster. Kvalitet känslan i den skulle jag beskriva som bättre än honda men sämre än bmw.

Så nu åker väl 328:an ut på annons, till förmån för en touring 3:a eller 5 serie då det känns lite onödigt att ha 2 såpass opraktiska bilar.

Att köra bmw är bättre än att flyga första klass ;P
Hört mycket gott om Miatorna, du blir säkert nöjd!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.