AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.299

Nyköpt bmw7a :)

Sida 1 av 2
Kn
183
Knopfler
325dA M-sport -09
Hej, jag är ny här på autopower. Fin sida! Precis köpt mig en 740 -99, är helnöjd med den hittills. Men jag har en liten fundering. Den har gått 21000 mil, och rycker lite försiktigt ibland (inte störande, men märkbart) på de högre växlarna mellan 1300-2000 varv. Dock verkar den inte rycka något när man kör i "sportläget" eller "manuellt", på de kritiska varven. Kan det vara nått knas med mjukvaran till automaten?

Tack på förhand / Robin Johansson

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Kanske är så enkelt så det är stiften, alltid en bra grej att börja med. Vet att insugsmembranen kan vara dags att byta ibland, tror man känner av det som vibrationer på tomgång dock..
Kn
183
Knopfler
325dA M-sport -09
Ja okej. Jo är nog ingen dum idé. Membranen är nyligen bytta av förra ägaren (kvitto finns).

jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Kolla om det finns olja i tändstiftsbrunnarna vilket oftast beror på läckande ventilkåpspackningar.

mvh.
Lasse

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##
Kn
183
Knopfler
325dA M-sport -09
Rätt säker på att det är automaten som är boven bakom ryckningarna. Sker endast i läge D, aldrig i sportläget, eller "manuellt" oavsett varvtal och belastning. Nu börjar jag bli riktigt orolig faktiskt.

Jag tror inte på fel på autvxlådan om den växlar upp och ner utan att rycka eller slira och det verkar den ju inte göra om jag förstår dig rätt. Det är nog fel på motorn men jag kan inte svara på vad det är som felar, men gissningsvis tänd eller bränslesystem.
Kn
183
Knopfler
325dA M-sport -09
Har min automat lockup på 4an och 5an? Verkar som den hackar på låga varv på dom växlarna.

Du kan nog utesluta att det är fel på automatlådan om den växlar som den ska. När gjordes en större service på bilen sist?
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Man kan väl inte utesluta automaten bara för att den "växlar som den ska". Precis som Knopfler själv är inne på kan det vara något med lockupen. Tror den ska ha lockup på både 4an och 5an, oavsett om du kör manuellt eller på D. Vet inte om det blir något skillnad i sportläge.
Ditt problem skulle kunna vara att lockupen kopplar ur och i titt som tätt.
Sen vad det i så fall beror på vet jag inte. Tror det har skrivits om detta problem förut. Sök via sökfunktionen ovan. Kolla särskilt efter inlägg skrivna av "molle325", han kan allt om dessa lådor.

---
Min bil: Länk
Om "lockupen kopplar ur och i titt som tätt" så anser inte jag att den växlar som den ska. Då är det fel på automatlådan tveklöst.

Men som jag förstod det efter att ha läst knopflers fråga högst upp "Den har gått 21000 mil, och rycker lite försiktigt ibland (inte störande, men märkbart) på de högre växlarna mellan 1300-2000 varv." så trodde jag att ryckningarna var av mindre karaktär än om lockupen går i. Jag ber om ursäkt ifall att jag har missuppfattat alltihop.

En fråga till knopfler: när dessa ryckningar uppstår är det flera korta ryckningar i sekunden eller typ en varannan sekund? Och går varvtalet upp och ner eller ligger det någorlunda konstant? Rycker den även vid acceleration mellan 1300-2000 varv på 4:an eller 5:ans växel?
Kn
183
Knopfler
325dA M-sport -09
Tack för era tankar och idéer!:)
Ryckningarna är av sorten att det rycker ca varannan sekund, oftare vid mer belasting (tex lite backe och mkt folk i bilen), varvtalet sjunker inte märkbart, knappt så varvräknaren rör sig.. men man märker det. Om den segdrar på 4an eller 5an i backe på ca 1500 varv så blir det så illa att det faktiskt skakar lite i hela bilen.
De där med defekt lockup var ingen dum idé, för jag är ganska säker på att lockupen inte används vid manuellt läge eller sportläge, i dom lägerna är varven nämligen mkt mer svävande. Det skulle ju förklara att den går perfekt i sportläget.

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag tror faktiskt lockupen används även när man har manuell 4a och 5a. I sportläget används inte 5e växeln dock.

henke: "mindre karaktär än om lockupen går i" - På min bil kan jag knappt märka att lockupen går i, så om ryckningarna är av mindre karaktär än så, så finns dom nog inte :)

---
Kn
183
Knopfler
325dA M-sport -09
Är det kostsamt, om ens möjligt, att renovera lockupen?:S

Om inte varvtalet sjunker så är det knappast lockupen som är paj.
Åk till verkstad med bilen gärna en med möjlighet att kunna läsa av eventuella felkoder.

Johan S: Jag märker knappt om lockupen går in på min bil annat än att varvtalet sjunker lite jag med men om den skulle gå i och ur hela tiden så skulle jag absolut notera det.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jo, absolut bör man börja med att läsa ur eventuella felkoder, jag är inte det minsta säker på att det är lookupen som hoppar i och ur. Tänkte mest att man kanske inte borde avfärda lådan helt och hållet på en gång. Knopfler säger ju dock att varvtalet sjunker, om än lite.
Det kan ju även finnas en uppdatering till motor eller låda som fixar problemet, men det som talar emot det är ju att bilen knappast betedde sig så när den var ny.

En långsökt men billig och enkel idé är att göra bilen strömlös t.ex över natten, och samtidigt ladda batteriet. Då hinner vissa minnen nollas plus att man utesluter en möjlig felkälla med dåligt laddat batteri. Ett dåligt batteri kan tydligen ställa till mycket lustigheter i dessa bilar.

Mitt konkreta tips blir alltså:

1) Koppla bort batteri och ladda samtidigt över natten, helst i ett dygn.
2) Om det inte blir bättre - läs ur felkoder
3) Säger inte felkoderna något speciellt så är det dags med gammal hederlig felsökning. Förutom motor och låda kan man ju även kolla kardanbussning och motor- samt växellådsfästen, beroende på vilken karaktär dina vibrationer/ryckningar har. Att den skakar hela tiden när man segdrar i backe skulle ju faktiskt kunna indikera kardanbussning eller fästen.
Kanske är det flera fel kombinerat.

---
Kn
183
Knopfler
325dA M-sport -09
Okej. Tack för tipsen. För övrigt händer det här bara med varm bil.

Kn
183
Knopfler
325dA M-sport -09
Nu provat göra bilen strömlös över natten. Funkade tyvärr inte. Fortfarande nervös lockup. Ingen som fått nån snilleblixt än?

D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
Det kan inte vara dom berömda plastkulorna i lådan då? Vet dock inte hur det felet visar sig, säkert någon annan som vet.

Lycka till.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Finns inga plastkulor i lådan på en så ny som -99, det var ett problem på de lite äldre bilarna.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Kanske att säljaren kände till det här problemet ? Kan det vara därför han sålde bilen?
Kn
183
Knopfler
325dA M-sport -09
Visst kan det vara så, dock kan man ju leva med det utan problem. Lite tråkigt bara när det är det enda som retar på hela bilen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.