AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.052

Sätesvärmen började brinna på min E60!

la
19
landin84
530ia-04
Hej jag råkade ut för en tråkig grej på min 530-e60
stängde på stolsvärmen i passagerarstolen och kände att det böjade lukt bränt och innan jag hunnit stänga av hade de bränt igenom skinnet så nu har jag 4 brända hål igenom.. det blev rätt så skapligt med rök så jag inte stängt av hade det nog börja brinna...
känns skittråkigt eftersom jag har pedantskött bilen. finns inte ett märke i den..
är det nån som råkat för det med???
borde inte säkringarna lösa ut??
kan man kräva bmw på det?? det finns ju inga garantier kvar eftersom det är en årsmodell 04
Co
53
Copilot
BMW 540 IA Touring -00
De där hände ju på Volvo 850 också och då blev det ett jefla liv eftersom en unge höll på att brinna inne.

Jag har kört direkt till BMW och förklarat. Är de inte mottagliga för informationen så är nog media ganska intresserade skulle jag tro.

Men om inte BMW är intresserade att ersätta tar väl försäkringen det? Har det bränt genom skinnet kan man väl påstå att det har brunnit?
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Ja du landin84, kommer inte bmw snabbt åtgärda det där gratis och med ett leende på läpparna kommer de göra sig själva en björntjänst.

Tips, ta mycket kort på det!

Nu glömde du nämna att du precis varit på banken och tagit ut en stor summa pengar varefter du lade dem på förarsätet - oturligt nog...

Trots garantilösheten borde det gå som goodwill, alt. försäkringsskada (se ovan).
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Udda med sätesvärme så här på sensommaren, men det ska förstås bilen tåla.
Kontakta BMW och håll oss uppdaterade. Posta även bilder på sätet här.

__
Min bil:
Länk
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Mugge: Inget udda med det! Det är ett stående skämt bland mina vänner att smyga igång sätesvärmen när man råkar titta åt ett annat håll för att sedan upptäcka det den heta vägen när stjärten börjar svettas. Lika kul varje gång. Särskilt som att det oftast är jag som är offret ...
la
19
landin84
530ia-04
jo det roliga var att jag just skulle skämta med en kompis..
det blev lite mer en varmt om säger så:)
ska till bmw idag så jag får se vad dom säger...
jag återkommer med utfallet...
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Värmeslingorna gjorde sitt jobb!

Att värmeslingorna brister helt eller delvis är vanligt och har förekommit sedan de infördes. I samband med det kan det som i ditt fall uppstå intensiv glödning eller gnistbildning. Vi råkade ut för detta på vår L-R och eftersom det var förarstolen så märke vi tydligt den höga temperaturen i en punkt i sittdynan och kunde lämna in bilen innan skinnet brändes sönder.
Att BMW skulle byta ut detta gratis tror JAG inte. Värmeslingarna i stolar har en kort livslängd och det räcker med ett knä nertryckt i dynan för att slingan ska gå av.
Att hota med media för något som händer på alla bilar med stolsvärme tror jag inte hjälper.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det låter annorlunda.

En liten episod från en E36 coupe. Kan någon ha klivit in med ett knä rakt på sitsytan före detta tro? Jag har varit med om att en amatör klivit in med knäet rakt på stolen mitt i vintern istället för att fälla tillbaka framsätet och då brast de tunna värmeslingorna under tyget, säkringen gick och stolsvärmens slutna krets upphörde att fungera. Amatören fick betala demontering av stolsklädseln, ny värmematta och sedan var allt frid och fröjd igen. Trådarna i värmemattan är känsliga, det står bland annat i instruktionsboken.

En episod från en E60 taxi. Värme från klimatorn blåser varmt mitt i sommaren under sätet så man tror elvärmestolen var på. Det visar sig vara kondensorn som krånglar och är numer utbytt på garantin.

Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du kan ju alltid be dom ansöka om en goodwill för att se om det finns en möjlighet för den goda viljans skull.
Lycka till!
Asken
la
19
landin84
530ia-04
har varit hos bmw nu och dom var väldigt tillmötesgående...
det visade sig att dom har kallat tillbaka en massa e60 för några år sen för att byta stolvärme i dom...
troligen av någon anledning så har inte min varit inne o bytt de..
är under utredning hos bmw nu.. troligtvis kommer de gå på goodwill. det lät så på dom iallafall...

obs det är inte sittdynan som bränts upp utan sidan på ryggstödet varav det är omöjligt att ett knä orsakat de...
Sl
86
Slex
G45 X3 30e 2025
Skönt att det ordnar sig ! Skriv gärna vad dom kommer fram till i ärendet så vi får veta :)

/Alex
Det är svårt att skydda sig mot detta med säkringar. Om man trycker sönder slingan på något ställe med knä eller armbåge så öppnas strömkretsen och allt stoppar. För att säkringen skall lösa ut måste strömmen i kretsen öka kraftigt, detta kan man knappast påverka utifrån.
I sätesdelen sitter en termostat som talar om för reglerkretsen i reglaget när önskad temperatur är uppnådd, inte heller denna kan skydda mot att t.ex slingan i ryggstödet överhettas. Återstår i princip bara konstruktionsfel, för tunn area på värmeslingans tråd på vissa ställen osv som gör att det blir en lokal överhettning.

FP
**
153
**Bure
520da Touring-06
750ial-89
Blir intressant och se om det blir goodwill eller ej.
la
19
landin84
530ia-04
äntligen har bmw hört av sig...
dom kommer sätta i en ny stol helt gratis på godwill...
känns skönt:)
det är inte lustigt att bmw-verkstäder har dom mesta nöjda kunder av alla märken...
"det är inte lustigt att bmw-verkstäder har dom mesta nöjda kunder av alla märken... "

Har man tur och är kompis med ägaren så kanske annars så...
Nja, ägaren, menar du Bo Christer Stahl? Inte ens BMW Group Sverige bestämmer väl reglerna för goodwill osv, och allra minst de lokala verkstadsägarna.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.