AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.036

E39 vs E46 Touring?

33
fältan
E46 320i M-sport Touring
Tjoho!

Har idag en 525iT som jag är nöjd med. Dock så har jag alltid trånat efter en E46 touring. Saken är den att vi fick en doter häromdagenv vilket kommer inebära barnvagn o dyl.

Är bagaget mycket mindre på en E46 jämfört med nuvarande.
Naturen har ju sina lagar, e46 är ju en mindrre bil, men funkar det med barnvagn o dyl i den. Vi trotts allt bara 3. Gör jag bort mig om jag skulle byta.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag blev rejält förvånad när jag såg hur litet bagageutrymmet på 3-serie kombin är. Varken E46 eller E91 är några storlastare, utan mer lifestyle-kombin. Dvs en kombi-bil för de som villa ha imagen och inte har lastbehovet.

Kika på en E46 så ser du om utrymmet där bak är något du kan leva med. Last utrymmet i min E91 är för litet för att en hundbur av mindre modell ska få plats, fastän min hund bara har en mankhöjd på 40 cm, tvingas hon åka bak utan bur, av utrymmesskäl.

__
Min bil:
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Först är ju ett GRATTIS på sin plats!

E46 funkar men varför göra livet mer komplicerat än vad det är?

Jag hade en E39T och en E46T och det är skillnad. Har man en normal ligg/sittvagn typ Brio Nova så går denna in på tvären i båda bilarna utan att man behöver montera isär något på vagnen men den plats som är över i bagaget på E46:an kräver att övrig packning sker i mjuka formbara väskor.

När vi hade bakåtvänd barnstol höger bak så blev höger framsäte obrukbart i E46:an medan det endast är obekvämt i E39:an.

Visst är E46:an något roligare att köra om man jämför modeller med likvärdiga motorer men den är också mer högljudd och känns inte lika gedigen och komfortabel. Dessutom är den ofta dyrare både i inköp och försäkring.

Det är ju de första 1-2 åren men barn som man behöver utrymme sedan minskar behoven när man slipper en stor vagn, resesängar och allt annat som ska släpas med så att byta ner till en mindre bil just nu hade i alla fall jag hoppat över...

___
//Ulf
33
fältan
E46 320i M-sport Touring
Tack för alla svar. Det är lite som jag trott då. Får väl bli att behålla e39:an...
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Har haft barnvagnari både e46 och e39 och tycker det funkar i båda men jag håller med Ulf om att man får packa övrig packning mer omsorgsfullt i e46:an, mindre och mjuka väskor är ett bra tips. Men vi har alltid fått med det vi ska i e46:an även om man ibland fått ställa nån väska i baksätet också. Annars trivs jag bättre bakom ratten i en e46.

Men e39:an är tystare, bekvämare och billigare i inköp men något dyrare i drift. E39:an är riktigt prisvärd om man tänker köpa en men tyvärr får man inte så bra betalt då man ska sälja. En faceliftad 525iT är en trevlig bil som du nog ska behålla omdu trivs med den.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Glöm inte att E46 är smidigare också ;)

Visst är det mer krångel med en E46, men har aldrig upplevt den som för liten.

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Jag har ägt två E39 och en E46, E46 var ngt roligare att köra, mina E39 har varit rymligare, tystare och mer komfortabla. Rätt så liten kombidel i E46 och något större i E39. Sedan hade åtminstone äldre årgångar av E46 problem med spindelleder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.