AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.379

Vilket diagnosuttag vid serviceåterställning Carsoft

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har skaffat Carsoft för att kunna diagnostisera och återställa serviceintervall på E46:an.
Min bil har två typer av kontakter och det finns även kablar till båda alternativen hos Carsoft - det ena är det runda uttaget i motorrummet och det andra är OBD-uttaget ovanför pedalerna på förarplatsen.

Vilket uttag skall jag använda när jag jobbar med Carsoft? Spelar det någon roll vid diagnos och återställningar?

Jag har ännu inte kopplat upp prylarna mot bilen, utan enbart kört programmet i laptop-datorn.

Har även en adapterkabel som omvandlar till USB-uttag, då min laptop saknar den andra kontakten - har förstått att det kan ställa till problem om man har otur...är det någon skillnad beroende på vilket diagnosuttag man använder i bilen?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Hej Johan!

Har kört Carsoft på farsan:s 323-99 och det runda uttaget under huven, fungerar perfekt.

På min X5:a kör jag OBD uttaget och det fungerar också lysande.

USB adaptern kommer fm och ställa till problem, har testat ex antal(billiga och dyra) och inget har funkat tillfredställande

Mvh Jocke W
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har nu servat bilen men tyvärr fungerar inte uppkopplingen via USB-adaptern som flera varit skeptiska till....serviceintervallmätaren är således inte återställd!

Programmet fungerar och alla lampor på mellanboxen som skall lysa, lyser när man ansluter den till det runda uttaget i motorrummet.

Dock får datorn ingen kontakt med boxen....

Någon som vet om det brukar fungera med PCI-korten med com-uttag? Enklaste och billigaste lösningen innan jag får leta efter en Lap-top med rätt kontakt...

Mvh

Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Hej igen!

Jag gav upp med USB "dongle´n", letade rätt på en gammal IBM T30 med riktigt comport.

Har hört att en del kör pcmcia korten med gott resultat(iof inte Carsoft), men om applikationer som kräver riktig comport funkar så borde således Carsoft oxå funka!

Mvh Jocke W
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Ett förtydligande: allt ser ok på Carsoft modulen... men du får ingen kontakt med modulerna i bilen bara.... riktig comport så funkade allt bra ;-)

Mvh Jocke W
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jocke W, tack för inputen!

Jo, allt ser riktigt ut men datorn rapporterar att den inte får kontakt och har problem med comport 1 (USB-port). Har provat alla fyra USB-portarna utan skillnad...

Får se om jag kan hitta någon billig gammal laptop med comport....

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.