AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.547

Missljud bak e39

Hej!

Har fått nå missljud bak från våran 528 00:a, låter som det kommer ifrån vänster bak. Det är ett svår beskrivligt ljud som "viner" i dom flesta hastigheter, ibland hörs de mer och ibland mindre.

Det är inget som skramlar el likande är mer som ett vinande ljud.
Blev efter en resa ner till göteborg i somras och det är skapligt irriterande.

har ingen som helst aning om va det kan vara för något
Hjullager, kardan, ??? Hoppas på att få svar på detta så man kan åtgärda de.

Nina
St
92
Stefan1
Bmw 530i - e60 2005
Tja!
Låter som att det skulle vara hjullager som håller på att ge upp. för att kolla det så kan du hissa upp bilen bak o sen trycka på hjulet på ena sidan för att se om duet uppstår ett "glapp".
Ok. Det är möjligt, bilen har gått ca 22100mil.

Ska testas imorgon!

Tack Stefan!:)
Sväng hö/vä rätt kraftigt i lagom fart (70-90), om du då hör hur ljudet förstärks/minskar så är det ett hjullager...Om ljudet förstärks när du svänger åt vänster så är det höger hjullager, är det tvärtom så är vänster lager...Personligen byter jag alltid hjullager parvism dvs de som sitter på samma axel..
Okej!
Testar det oxå!

Tokgillar de här forumet =)
Hissade upp bilen och kände på hjulet om jag skulle känna nå glapp, inge glapp när man höll 9-3 grepp och då var det stumt, men glappa yterst lite vid 12-6 grepp.. hmm..

Vad tror ni?
St
92
Stefan1
Bmw 530i - e60 2005
OK! har du kännt på andra sidan ochså. det låter som i mina öron att det skulle vara hjullager faktiskt. ett lager ska inte glappa något,då blir det skit.
jobbar själv som mek inom lastbilar, o det e ju ungefär samma sak. där får det inte glappa något. känn på andra sidan. om det e ok, skulle jag kolla bakaxeloljan, om det kommer ut metallspånor ur axeln, så e det ett dåligt tecken, o känn om det luktar bränt! kolla det o skriv sen igen.
Kände på båda sidor o dom glappar litegranna bägge två, men enbart i 12 - 6 grepp. Ska ja chansa och byta hjullager bak?
Hoppas att det är det så det inte är nå annat tjafs med nå bakaxel.
St
92
Stefan1
Bmw 530i - e60 2005
Ja du kan ju alltid prova o se om det blir bättre.

Lycka till.....
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

har du provat Dawwes tips?
Åk gärna till en stor parkering vid (tex vid ett köpcentrum då det är stängt) och testa.
Du behöver endast byta det lager som är dåligt.
Fick byta ett hjullager fram på min förra 320. Körde själv ytterligare 3-4000 mil med det andra hjullagret (som inte byttes) tills att jag bytte bil. Bilen rullade sedan vidare ca 2000 mil utan att det andra lagret behövde bytas.

Mvh Håkan

Yes! Ska testa det imorn på nån stor yta imorgon. Återkommer med svar.
Tack!
Ub
262
Ubbe_530d
525d Touring -08
530d Touring -01
En liten varning angående bakaxeln. Dock skulle även jag gissa på hjullager, det måste inte nödvändigtvis vara glapp i ett hjullager för att det ska låta illa.

BMW har använt felaktiga brickor mellan oljepluggen och själva bakaxeln, dessa brickor äts upp galvaniskt och resulterar i att man får ett väldigt litet läckage som dock räcker för att släppa ut den liter som finns.

Köper man en ny oljeplugg är denna utan bricka och har istället en o-ring som är infälld i själva pluggen.

Byta olja i växellåda samt makaxeln är hursomhelst ingen dum investering om det inte är gjort. Min plånbok tycker det är bättre med "lifetime" på drivlinan än "lifttime" på oljan =)

Kan vara lättare att hitta ett sånt missljud om man kan hissa upp bilen på en billyft och ha någon på förarplats som kör den samtidigt som man försöker hitta ljudkällan under bilen.
Okej! hmm det är märkligt det här, nu ett par dagar har det inte varti nå missljud, sen på väg hem från jobbet idag hörde jag ett svagt vinande ljud igen.
fa
24
fader rar
528i touring
Har du kollat om det kan vara så enkelt som anliggande bakbromsar. Det kollar du enklast genom att köra några kilometer för att sen bromsa in väldigt sakta,kliv sen ut och känn efter på bromsskivorna om dom är väldigt heta, om det är som det ska så skall skivorna ibak vara betydligt svalare än dom ifram, då bromsverkan är 60%fram och 40%bak

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.