AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.280

Bmw e30 318is Trasig bensinpump och vinande bakaxel.

Hejsan, jag har hittat en relativt billig 318is, med vad jag vet egentligen bara två fel.

*Bensinpumpen sönder, är denna svår att byta? är det ett vanligt fel? eller tecken på att bilen är dåligt skött?

*Vinande bakaxel, går det att återgärda utan att renovera eller byta bakaxel? är det ett vanligt fel? eller tecken på att bilen är dåligt skött?

Vid eventuellt köp, saker man ska vara extra uppmärksam på dessa?

MVH. En Bmw sugen grabb.

sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Hej!

Att bensinpumpen är sönder kan ju ske på vilken bil som helst!
Kan ju vara så enkelt att relät är dåligt!

Vinande bakaxel är standard! Bara att byta olja eller kolla nivån. Annars kör tills den rasar!

Är det e30 eller e36?
Det är en e30

Okej, så man bör prova byta relät först? Vart får man tag på ny pump och nytt relä? biltema har inte till någon e30, kan man ta till någon annan? Pumpen sitter i tanken på dessa va?

Okej, så bara byta olja i bakaxeln sen bara köra tills det rasar.

sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut på de 4-cyl motorerna. Men på e30 med sexa så sitter relät på vänster sida fram i motorrummet! Du kan ta ur relät och ta en kabelstump och sätta mellan nr 30 och 87. Då ska pumpen gå om det är relät som är trasigt.

Vart pumpen sitter är väl beroende på årsmodell!
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det är ganska vanligt att bensinpumpen går på E30. Lätt att byta, ta bort dynan i baksätet och så sitter den där under en kåpa (det gjorde den på min 316, har svårt att tänka mig att den inte sitter där på en 318is)

Finns någon redline olja med små små plastkulor i som tydligen kan dämpa ljudet från en trött bakaxel.