|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Problemet med "budgetdäck" är att de inte presterar 100% i förhållande till premiumdäck. Om man skulle ponera att t ex Marangoni används av Pirelli för att klämma ur det sista ur en eller två generationer gamla konstruktioner och gummiblandningar. Detta skulle kanske kunna göra att ett sådant däck presterar lite sämre när det gäller bromsegenskaper - några meter längre bromssträcka. Dessa extra metrar är det som kan skilja mellan liv och död för ungen som plötsligt kliver ut i vägen framför din bil.... Problemet är att i vardagstrafik där man inte behöver tvärbromsa eller göra hastiga undanmanövrar, fungerar nästan vilken gummitrissa som helst på bilen. Den stora skillnaden de flesta upptäcker mellan bra och dåliga däck, är komforten (stötighet, spårkänslighet och ljud), och här finns det en del budgetdäck som presterar hyffsat! Genomgående i de tester jag läst är att budgetdäcken kan fungera hyffsat på ett visst underlag i ett enda moment, men faller igenom totalt i ett eller flera andra moment/underlag (oftast våtgrepp). Jag chansar inte - köper däck efter de testresultat man får i olika tidningar - något av toppdäcken åker sedan på när det är dags att byta däck. Köper man dessa däck via rätt kanaler behöver de inte bli så dyra... Enligt senaste testerna i Teknikens värld, verkar det dock som att Michelin har tabbat sig genom att deras Energy-däck har dåliga bromsegenskaper i just vått......däck är kompromisser av olika egenskaper och köper man billiga däckkonstruktioner blir totalegenskaperna sämre än i mer påkostade däck, även om premiumtillverkare ibland kan prioritera egenskaperna lite fel - väldigt lågt rullmotstånd är kanske inte värt dåliga våtgrepp!? Det konstiga är att Michelin Primacy var rätt bra våtgreppmässigt men bara var marginellt mer trögrullat - men å andra sidan kanske Energy-däcket är mer slitstarkt!? Prioriteringar och kompromisser, som sagt! ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Garpen: gissar att du tittar på däck i dimensionen 225/55-16 och enligt min mening är det inte mycket pengar upp till däck som jag hellre hade valt, t ex: - Bridgestone Potenza 1252 kr/st - Dunlop SP 9000 1174kr/st - Good Year Excellence 1278 kr/st - Nokian 1212 kr/st - Pirelli P7 1218 kr/st - Vredestein Ultrac 1178 kr/st Skillnaden i pengar på en hel uppsättning rör sig om 1300 - 1700 kr... Vill du ändå hålla dig i samma prisläge som Marangoni så hade jag hellre valt t ex: Kumho KU31 792 kr/st Hankook K105 913 kr/st Som Håkan och hasso nämner ovan så är E39:ans framvagn väldigt känslig och orunda däck kommer direkt att visa sig. Har själv haft vibrationer på min 530 och efter 3 balanseringar så var det nästan bra. Kvarvarande vibrationer berodde på att däcket inte var helt nytt. Sedan jag bytte till nya däck är vibrationer i stort sett borta. ___ //Ulf |
|
|
Ja ibland händer det märkliga saker... Idag kletade nymålade vägstreck fast sig på båda högerdäcken vid omarkerat nymålat område. Jag trodde att jag hade fått punka, men det var färgen som skapade en ruskig obalans. Jag hinner inte få hem marangoni däck till imorrn, så det blir nåt annat, vet inte vad riktigt än, får rådgöra med däckgubbarna imorrn. Vägverket åker ju på att betala minst två däck... Är det någon som har varit med om detta fenomen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.