AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.403

Erfarenheter av Manargoni Verso?

Sida 1 av 2
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag har tittat på alternativa däck till min E39:a. Ett däck som jag har fastnat för är Manargoni Verso.

Manargoni har fått dålig kritik för tidigare däck, men verkar ha ryckt upp sig med detta.

Är det någon som har provåkt såna?

850 spänn styck kostar det, ser ut som Michelin i mönstret.

Björn
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Marangoni Verso heter det :-)
Jag säger som jag alltid sagt:

För din och dina medtrafikanters skull, ge F-N i att snåla på däcken de få gånger man köper nytt. Har man två hyfsat nya bilar bör man se till att ha råd att prioritera sjyssta däck av bra fabrikat, istället för att köpa Marangoni (som visserligen lyckats få halvbra resultat med ett av sina däck nuförtiden), nankang, kinadäck, billigaste på däckonline osv.

Det jag förresten avskyr mest av allt är när jag ser folk som kör omkring på s.k. "året runt däck"( vilket oftast är dubbfria vinterdäck av sämre sort). Kasst på vintern, kasst på sommarn *blä*.

mvh
Jeppe

Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Hej.
Jag hade Marangoni Mythos 235/40 och 265/35 på mina 18" och de funkade fint.

Bayerische Motoren Werke
br
45
brk95
745i 2002
jag har maragoni däck på min 730i och det funkar fint , satt Hancock på innan och de var sämre ,

ca
206
caddie
523i Touring 1997
Hejsan,
jag åker på Kumho Ecsta SPT KU31 som jag tycker funkar bra, 245/40x18 runt om. De är tysta och fungerar bra när det är blött, ändå är däcken halvslitna.

Hittade sådana däck för 1175:- styck på nätet hos en däckhandlare.

Jag håller med Jeppe, man ska inte snåla när det gäller däck. För min del skulle jag inte ens köpa kinadäck till grabbens trehjuling.

Mvh Peter
Jag har svårt att förstå att man snålar på däck. Ni har valt att köra BMW för bl.a vägegenskapernas skull. Däcken gör STOR skillnad. Har ni funderat på varför BMW själva inte monterar Marangoni, Nankang m m??
Bra sagt!

Sen visst är det så att även lågbudgettillverkare har "lyckträffar" ibland, och faktiskt producerar ett och annat hyggligt däck. Dock kan detta skifta från år till år, även om däcket förefaller exakt lika, samma mönster, produktnamn m.m.

Vidare så är väl inte Marangoni längre det värsta exemplet, och det kan ju faktiskt vara så att Pirelli (som har Marangoni under sina vingar) lagt krutet på att göra ett billigt däck som pretsterar helt ok år efter år, men vågar man chansa? Marangoni för några år sedan sög fett, och jag vill se lite mer kontinuitet i bra prestanda från det märket innan jag vågar ge mig på det.

Ett skräckexempel är Barum Bravurius, som ena året presterade väldigt bra i vissa tester, för att nästa år vara en ren katastrof. Då kan det räcka med att få fel "säsong" av däcket för att det ska vara succé eller fiasko.

mvh
Jeppe

Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Jag kör inte bantävling med min bil som andra verkar göra. Så jag behöver inte punga ut med 3000:- däcket, utan för mig räcker det gott med ett däck för ca 1000:- till 1500:-/st för att kunna framföra min bil på ett trafiksäkert sätt på allmän väg. Jag har även haft märkesdäck med sämre kvalitet än Marangoni. Så jag kan inte påstå att jag snålar när jag köper däck.

Bayerische Motoren Werke
Chrille, det är just där jag tycker problemet ligger. Att man inte kan veta om lågbudgetdäcken är trafiksäkra, även om e KAN vara det.
Dina Marangoni fungerar antagligen kanon eftersom du säger så. Jag talar inte heller om bandäck, utan vanliga bruksdäck. Det räcker för mig att veta att skillnaden i bromssträcka kan variera mellan 30 meter till stopp, upp till 60 meter vid en given hastighet beroende på däckval, eller att vattenplaningsgränsen flyttas från 90km/h till 75 km/h.

Sen kan man ju alltid komma med klyschan att man ska anpassa körsättet efter väglaget, och sina däck, men dem som kör på riktigt dåliga däck saknar därutöver rätt ofta kompetens att avgöra vad som är rätt hastighet, och sen går det åt skogen.

Har man inte råd med riktiga prylar så kan man ju gå ner en fälgdimension t.ex. Dessutom är prisskillnaden sällan så stor mellan bra och dåliga däck som du säger. Skiljde det så mkt pengar skulle jag ha större förståelse för budgetvalet.

mvh
Jeppe

Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Vad menas med att "inte ha råd med riktiga prylar"?? Bara för att man köper däck för 1400:-/st så är det inga riktiga prylar? Många slantar upp 500 - 700:- extra bara för att det står Michelin på däcket, det behöver inte betyda att de är 500-700;. bättre. En polare till mig köpte dyra good year däck, varpå han fick lämna tillbaka 2st för de var ovala. men de var kanske billighetsdäck, vad vet jag.

Vad gäller vattenplaning så är det mönstret i däcket som avgör, inte priset på däcket.
Jaja, jag åker ju en gammal bmw, har ej råd med en riktig bmw

Ja jag blev sur för utrycket .."har man inte råd med riktiga prylar"....

Bayerische Motoren Werke
Förlåt Chrille, det var inte personligt riktat mot dig, utan mer generellt (även om jag ser att det kan verka så när jag läser det jag skrivit igen).
Du sa ju att du var nöjd med dina däck och som sagt, jag tror dig när du säger att de funkar bra.

Men faktum kvarstår att om man läser däcktester så är det allt som oftast så att märkesdäcken presterar åt ut och år in, men inte budgetdäck, och det är där jag menar att chansningen ligger. Går man då ner en tum i dimension så har man ju råd att satsa på riktiga märkesdäck istället för billigt kinaskit.

Jag tycker dock inte att 1400 per däck på något sätt är billigt, och det är väl typ "medelpris" för däck i din dimension, och Marangoni verkar ju dessutom för tillfället ha ordning på grejerna. Men säg dem som köper det absolut billigaste för kanske 8-900? Det finns ju dem som fläskar på och köper 18-19 tummare och sen köper de absolut billigaste däcken = inte bra.

Vad gäller vattenplaning: absolut, mönstret avgör vattenplaning om man ser till däckegenskaperna, men det säger sig själv att budgetfabrikaten inte har kunnat lägga ner lika mycket jobb på utveckling av däcket vad gäller mönster, däckblandning, rullmotstånd osv. Ofta har budgetdäcken fått ärva ett gammalt däckmönster från någon premiumtillverkare, och det funkar säkert, men oftast inte lika bra (utvecklingen går framåt). Dessutom är det typiskt för budgetdäck att lyckas bra i någon kategori (t.ex vattenplaning) och sedan fallerar dem helt i andra discipliner.

Folk får säga vad de vill, men min åsikt är att jag inte gärna vill bli mosad på vägarna av någon som lagt så mycket pengar på bling och en fin bil att han/hon inte har råd med bättre däckgrepp än sämsta möjliga.
mvh

Jeppe

Ett "bra" märke är ingen garanti för bra däck överlag; t.ex Bridgestone gör URUSLA C-däck ( lätta LB SUv etc etc) samt ganska usla vinterdäck...

Att jämföra däck är som att utse "bästa bilen" eller "godaste maten" mycket ligger i vad man vill ha MEN läs gärna detta AMS däck test: Länk så inser man att välja rätt däck är klurigt...

Min egen input på billiga däck är undvik billigaste "kina-skräpet" medan t.ex. Barum, Kumho, Falken etc etc är helt OK däck i den lägre prisskalan, skall man snåla är ofta en BRA regummering bättre än "kina-skräp"

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Nej, ingen garanti men ändå ett relativt säkert kort jämfört med lågbudget. Men inget är vattentätt, håller med. C-däck har jag ingen koll på måste jag erkänna, utan jag begränsar mig till vanliga personbilar :).

Beträffande testet du länkar till så bekräftar det väl min teori om att välja kända premiumtillverkare?

mvh
Jeppe

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Mycket tyckande...

Marangoni är ett Italenska däck, alltså tillverkade i Italien, de gör rätt mycket däck till lastbilar.

Jag vill inte "snåla" på däck utan försöker bara vara en medveten konsument.

Jag har kört Michelin i många omgångar, alltid lika nöjd, håller länge och är runda. Men jag kan inte tro att konkurrenterna inte vill bli lika bra,

Det här däcket har fått bra kritik, men jag har inte pratat med nån som har testat det, därför frågar jag här.

Om man nu skulle hitta ett nästan lika bra däck till halva priset, så lägger jag gärna överskottet på att amortera på huset eller köper nån annan kul pryl för pengarna.

Jag kör oftast rakt fram på breda asfalterade väger.
Visa användare
202
Chrille.A
540ia -94
Garpen
Exakt mitt tänkande med. Man får ett bra däck med bra pris och resterande mynt kan gå till nåt annat skoj eller nytta.

Likaså är det när jag köper reservdelar, kan jag hitta nån del på biltema så köper jag det där, medan andra väljer premiumdelar (Bmw) då endast det bästa är gott nog.

Tack å hej - leverpastej

Bayerische Motoren Werke
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

lite intressant läsning gällande budgetdäck.
Länk

Själv kör jag med 15" däck, och har därmed råd att köpa bra och säkra däck.
Håller med BMW528M, - VARFÖR monterar inte BMW budgetdäck från fabrik!??
Ett bra däck utmärker sig oftast i extrema situationer där man själv oftast inte kan påverka händelseförloppet fullt ut då man blir överraskad.
Skillnaden mellan kvalité och budget kan var avgörande mellan liv och död.
Varför snåla på några 100 lappar???

Mvh Håkan
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Håkan, 100 lappar räcker inte riktigt...

Det kan nog finnas fler skäl till att BMW inte lägger på Marangoni. Det handlar säkert mycket om profiltänkande liksom kvalitet. Jag skulle bli sur om jag köpte en sprillans BMW för en halvmiljon och inte fick värstingdäck.

De däck jag frågar om är inte kinadäck, som uppenbarligen verkar vara de värsta, de är tillverkade i Italien, de ägs av Pirelli, vilket borde borga för en viss kvalitet.

Sak samma, jag tackar för svaren från brk95 och Chrille.A, det var mer svar på frågan.

Jag kommer att köpa mig ett set med Verso. Återkommer sen när jag har kört dem ett tag.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

Har en fundering...
Varför köper man en fin premiumbil som man sedan "förstör" och ändrar egenskaperna på med budgetdelar!???
Är det då inte lika bra att köpa en Opel eller Ford direkt?

E39an har en mkt fin hjuluppängning med delar av lättmetall.
Denna är därför känslig för dåliga däck och obalans.
Har man köpt en fin bil så är det synd att sätta på budgetdelar!!

Men som sagt var och en gör som de vill.

Lycka till med era val av budgetdäck!

Mvh Håkan
ma
39
maccis
Porsche 911 GT3 -08
Vart går gränsen för att det ska vara ett budgetdäck?
Är det när det inte står Michelin längre på sidorna?

Jag vet att när jag frågade om pris på ett däck hos den lokala BMW åf så fick jag ett pris på ett skitdäck (minns tyvärr inte just nu vilket). Den som inte kan ett endaste dugg betalar mer för sina skitdäck hos sin BMW handlare än vad "vi andra" gör för premium däck från däckonline.

Kan ju vara tänkvärt när man ser folk åka runt på kinadäck hit och dit, ibland kanske de faktiskt bara bett om ett pris på ett däck och sedan sagt ja och fått det monterat.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Margoni har har sett på nya hästtransporter :)
Federal SS-595 var ett lågprisdäck som funkar utmärkt i dimensionen 185/55/14.
Visst finns det billiga bra däck som funkar dagligdags och det behöver inte stå Michelin för att det ska vara bra däck.
BMW är ju extremt känsliga för orunda däck, köper man kvalitestdäck/märke så är chansen att få runda däck betydligt större än om man väljer budgetalternativet är min uppfattning.
Det finns riktiga livsfarliga lågvattendäck typ Goodride tex men också billiga däck som funkar åtminstone på bruksbilar

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.