AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.621

köra på e85 och Bensin

Visa användare
68
rollelarsson
318i touring -00
Hej jag har testat att tanka på 50 % bensin och 50% etanol, och bilen går bra förbruknigen verkar inte ha stigit avsevärt mycket, från 0,87 till 0,92 gjorde detta då jag hört från andra att man sparar lite på bränsleutgifterna,och att alla nyare bilar, tydligen klarar denna mix fiftyfifty, har dock endast tankat 2 gånger så här, är intresserad om någon har någon erfarenhet om man sparar så mycket å detta, eller om det kan vara skadligt för motorn.

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Finns många som blandar, och jag har inte hört om några skador än iaf, men på längre sikt finns det lite att tänka på, bla har etanolbilar hårdare ventiler/ventilsäten då etanolen smörjer sämre, det kan man tydligen kompensera genom att hälla i blyersättning.

Sen finns risk att gamla rester av sot och koks löses upp och kan ställa till skada, så man bör göra ett extra oljebyte efter 100 mil eller nått.

Polaren har kört en Volvo 440 sen i höstas på 2/3 etanol och 1/3 bensin, och den tuffar på som vanligt.
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
Det är etanol iblandat i ALL bensin idag, så tänk på att om du blandar 50/50 så blir etanolhalten högre än bensinhalten.

Det finns nog inga risker för motorhaveri, däremot så är risken att slangar och packningar blir förstörda av etanolen. Räkna också med tätare oljebyten eftersom partiklar i etanolen är finare och slinker igenom oljefiltret.

Förmodligen är den största besparingen du gör till naturen - vilket inte ör det sämsta :-)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Funatic: Fast e85 är ju just 85 % etanol och 15% bensin. Så även om du blandar 50/50 så har du mer bensin än etanol. ;)

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Conan999
Funatic: 5% etanol är endast inblandat i 95 oktanig bensin. Rätt kul det där med att blanda. Jag kör med ca: 45% etanol i min andrabil, förstabilen får endast 99 oktan

Conan999
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Håller på att, försiktigt, testa blandtankning i min e34 520i -94. Efter en 60-milaresa med mest motorväg och cirka 20% e85 kan jag konstatera att allt funkat precis hur bra som helst, men att förbrukningen steg mer än jag hade trott.

.. and the testing continues ... nästa tank blir det 30%. :)
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Liknande fråga har jag ställt tidigare i det här forumet, ja hur bra/dåligt det går att köra på blandbränsle etanol/bensin.

En 01:a som min - hur bra tål den en mix och i så fall hur skulle den se ut för att inte vara en uppenbart för hög blandning etanol?

Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Och så var det visst min tur att komma med ett vänligt men bestämt pekfinger.
Häll aldrig blyersättningmedel i en bil med lambdasond eller katalysator för dom går sönder då.
Slut på pekfingret.
Och spriten är visserligen torrare än bensin men blyersättningen är till för att ventilen inte ska brännas fast på sätet.
Om man blandtankar och motorlampan inte tänds så betyder det att motorn klarar att reglera den extramängd bränsle som behövs för att uppnå lambda 1 och då behövs inte hårdare säten än med bensin. Etanolen brinner med lägre temperatur och sotar inte alls men man kan få annan skit i oljan som tex, aldhyder och ättika och det bryter ner oljan fortare än sot.
Den stora risken med att tanka sprit ligger (tror iallfall jag) är att packningar och gummislangar som redan är skadade av bensin faktiskt löser upp sig av spriten men jag har aldrig hör om någon som fått några problem i verkliheten snarare tvärt om.

Ka
129
Kalle123
BMW 320d -00
BMW 320i T -89
BMW 318 T -94
BMW 325 T -88 ej i register
Har provat att köra med 50/50 blandning i min e30, den går hur bra som helst! noterade dock att den drog bara 0.88 milen när jag använde 98 oktan, vanligtvis ligger förbrukningen på ca 0.9-1.0
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Det låter ganska rimligt med tanke på oktantal i E85 och det mindre energi innehållet.
I det läget är jag ganska säker på att det bara är att "tuta å kör"

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
E85 innehåller cirka 40% mindre energi än bensin av vad jag kan förstå på diverse facklitteratur.

Jag har inte provat det du skriver om men däremot provat en helt annan väg.

Det kostar lite mer i början men ju längre man kör desto lägre blir förbrukningen. En 5-stegs metod kan man säga. Denna är utprovad på en bekants nyinköpa begagnade *censurerat ord* som är tillverkad i Sverige:) Han kör 60.000km landsvägspendling per år till och från mobila arbetsplatser.

1. 1 Flaska STP ST-1 tillsammans med en full tank 98-oktan.
2. Körning på landsväg görs genom snabb acceleration till laglig hastighet samt inkoppling av farthållare. Sedan bara flyta på med trafikrythmen.
3. Lufttryck enligt instruktionsboken -0.1 Bar. Standarddimension på hjulen.
4. Ett oljebyte på ****-verkstaden med en flaska OMEGA 907 islagen före.
5. En körjournal skriven på km och antal tankade liter visar idag, 2 månader efter inköpet en landsvägsförbrukning 9cl under den officiella förbrukningen.

Till vintern kommer en stor service samt eftermontering av elektrisk motorvärmare.

Mvh
Asken
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Att slangar och packningar tar skada eller löses upp på moderna bilar med E85 i tanken är i princip chansen obefintlig dock som ni sagt tidigare att redan skadade elle sprukna slanga löser upp gamla avlagringar från bensin och läcker pga detta är sant!
Också att tilläga är att nästan säkert slangar som håller för bensin håller för etanol MEN sen kan det vara så att slangar som är enbart är till E85 inte säkert håller för BENSIN

Om man nu vill blandtanka så tänk på att man tar och byter bränslefilter och olja ca 3-400 mil efter, och ska man köra 100% E85 så ca 200 mil innan det är dags för byte!

Det finns många enklare eller krångligare sätt att konvertera till etanol: BTR (höjer br trycket), Elektroniska boxar som ändrar signalen till spridarna (ecoflex, Flexifuel, flextec m.m.) Byte av störespridare, eller programera ocm den befintliga styrboxen.

Vissa bilar klarar att kompensera 100% e85 och andra knappt 50%

Att det går rykten att motorn tar skadda, slangar går sönder, dåliga avgasvärden, dåligsmörjning med motorhaveri är mest rykten och okunskap!

Gå gärna in på www.etanol.nu och läs vidare!!! eller gå direkt till www.ecoflex.se (com?) (nu?)

På äldre bilar tex volvo 240, 740 m.m. med direktinsprutning är det lätast att öka br trycket med btr men en modernare BMW typ min 320 e46 passar det nog bättre meded en ecoflex som exempel.

Obs: Har kör ca 2000 mil med min Volvo 740 på 100% E85 och klarade besiktningen perfekt (Höjt bränsletryck med BTR
an
316
andreas_r
Kan också tilläga att förbrukningen blir med all säkerhet 30-40% mer vi 100% E85 så allt bygger igentligen på att man ger bilen 30-40% mer bränsle än orginal, finns beräkningar på etanol.nu
Visa användare
127
Borkaimpega
530i Touring -93
Jag håller med andreas_r och jag såg en box som verkar otroligt smidig som sköter sig själv efter installationen och den heter fullflexgold men jag höjer nog bränsletrycket först på mina bilar på grund av kostnaden av boxen.

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Asken: Knasigt att sänka däckstrycket om det är en låg förbrukning man söker. Be honom höja det med 0.2 istället och koppla ur farthållaren så drar den nog betydligt mindre.
an
316
andreas_r
Man kan väl säga att ecoflex och fullflex gold e samma box i princip bara olika namn.
Blir nog min nästa projekt, dock så hoppas alla vet att bränslepumpen kan ta skada om du höjer br trycket så mycket som det behövs (ex volvo 740 gl orginal 2.5bar med e85 4.8bar), om den ens klarar att leverera det trycket överhuvudtaget.

Funatic: Det finns inga speciella partiklar i varken bensin eller etanol, varför man byter bränsle filte är pga att etanolen löser upp gammla avlagringar från bensinen och varför man byter olja och filter i en motor är för att det blir sot och slag från förbränningen, vare sig man kör med etanol eller bensin i tanken.
9
Rätthjulsdriven
318i Sedan -02
Viktigt att du kör tätare oljebyten. Dubbelt så ofta ungefär. Etanolen slinker lättare ner i oljan och bildar jobbigare föreningar med den. Insidan av en oljesump till en etanolmotor är ändå täckt av ett tjockt kleggigt lager efter ett tag. Fast stannar det bara på plats är det väl lugnt antar jag =)

an
316
andreas_r
"Viktigt att du kör tätare oljebyten. Dubbelt så ofta ungefär. Etanolen slinker lättare ner i oljan och bildar jobbigare föreningar med den. Insidan av en oljesump till en etanolmotor är ändå täckt av ett tjockt kleggigt lager efter ett tag. Fast stannar det bara på plats är det väl lugnt antar jag"

Man behöver inte alls köra tätare olje byten, ledsen satt jag klankar ner på dig "Rättljusdriven" Den är i så fall tvärt om, pga att E85 är ett renare bränsle än bensin. Att det finns kleg i oljesumpen till en etanol motor har jag aldrig hört talas om. Om du har egna erfarenheter av det så berätta gärna mer!!! Vet inte riktigt vad du menar att det skulle vara för kleg???
I en Etanol maskin så bliv heller inte oljan så svart utan mer röd brun...
Om man nu inte behöver göra tätare oljebyten utan endast tankar 50/50 och kör som vanligt. Hur mycket blir det egentligen värt om bilen i sig dricker 1-2dl mer milen?

60 liter 50/50
= 659,4:-

60 liter 95
= 806.4:-

Jag är sugen att testa, har snart halv tank endå så man kunde ju testa fylla upp med e85. Är dock lite orolig för motorn.
Bumpar upp denna för några fler kommentare om detta.

Fler som använder?
Ca
65
Carl-Johan
328i Touring -00
Jag provade köra 33% E85 och 67% bensin i somras. Kör en E36 320 cab. Min erfarenhet är att den drar mycket mer i stan (+ca 20%, förmodligen för att den är kall) medan vi jämn hastighet landsväg/motorväg så märkte jag ingen skillnad i förbrukning.

Full tank 60 liter med 33% blandning kostar 700 kr mot 800 kr om jag bara tankar bensin. Valet att köra 33% hade jag läst mig till på nätet då andras erfarneheter varit att den blandningen ej märkbart påverkar förbrukningen.

Slutsats: Vid långkörning sparar man pangar men inte vid stadskörning. Lite bättre för miljön.

Övrigt: När motorn är kall med 33% blanding går motorn något ojämnare på låga varv. Har inte provat blanda mer pga av detta. Har ej gjort några modifieringar på motorn.

Andras erfarnehter kan du läsa om här: Länk

BMW - När du gillar att köra om!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.