AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.133

325 turbokam?

Funkar originalkammen bra att köra med turbo på m20 motorn eller har man mycket att hämta i nån annan?
MIRRE75
Ja visst,orginal kammen går det bra med,men vill du lägga mer pengar på bygget så kan du köpa vassare kamm.
Min rekommendation är att du kör org.kamm+ställbart drev.

Mirre
mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Var köper man ställbart drev och vad ger det för effekt?
MIRRE75
Motor nord. kostar 1250:-+frakt
Du kan ändra så ventilerna öppnar tidigare/senare.

Mirre
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
MIRRE75:

Vassare kam är väl inte så lämpligt på en turbo motorn. Turbo kamarna brukar väl snarare va väldigt slöa. Eller???
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
begreppet vass är ju ganska luddigt i regel i dessa diskussioner. Det finns ganska många parametrar man kan bolla med så att en riktig mördarkam ändå passar en turbo. Anledningen till att de flesta biltillverkare gör extremt snälla kammar till sina turbobilar är att en turbobil har lägre komp än sin sugmotorsyster samt turbolag. Dessa två tillsammans gör att en turbobil kan ha dåligt bottendrag och kan kännas extremt orkeslös på låga varv innan turbon börjar ladda. För att råda bot på detta sätter dom i en mkt snäll kam med utmärkta lågvarvsegenskaper för att kompensera, att dedan högvarvsegenskaperna får lida gör inte så mkt då de flesta moderna turbomotorer är lågtryckare med små turboaggregat som ändå mattas av ordentligt uppåt 5-6000 varv.

Kontentan är att man kan vinna mkt och göra en riktigt skojjig turbomotor med en rätt så elak kam. Det som man ska vara uppmärksam med är lobvinkeln som bestämmer insug och avgasventilernas overlap den får inte vara för låg helst ej under 110 grader helst högre. Om kammen har för mkt overlap så blåser turbotrycket rakt igenom och motorn blir okörbar och det finns risk för motorskador.
Ok, då blir det nog att laborera lite med öppningstiderna och ställbart drev istället.
Toppen då, har man mycket effekt att hämta där eller är det i första hand avgassidan som behöver portas? Är inte så himla insatt i m20 motorn...
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
///Peter

"Om kammen har för mkt overlap så blåser turbotrycket rakt igenom och motorn blir okörbar och det finns risk för motorskador."

Jo det var just det jag va ute efter. Bra skrivet.
02
127
02ole
325i -87
2002 Touring tic -75
ER det ikke mere trykk på eksossiden enn det turboen mater inn på innsugssiden da? Det må jo være det, hvis ikke ville turboen vært en "evighetsmaskin". Så da er det kanskje eksos som kommer tilbake inn fra eksossiden igjen som kan skade?
An
205
Anders Elenius
Bmw E30 325i M20 2,7turbo -87

Bmw E30 325im Touring
-92
Funkar en 284 graders Dr.Schrick kam med turbo på E30 325?
Måste jag ha ställbart drev?
Ca. 0,5 bars tryck med extra spridare.
Nån som har erfarenhet av detta??
Med vass kam brukar man oftast mena mkt duration och höga lyft. Det går alldeles utmärkt att köra med i en turbmaskin också, men man bör välja en kam med lite större loobseparation. Vad man ska vinna på ett justerbart drev på en single cam motor förstår jag inte riktigt? På en twin cam så kan man ju genom att justera isär kammarna just få mer loobseparation, och då är det bra för turbo om man vill använda standard kammar. Man kan ändra M20 motorns karaktär lite genom att justera kammen, men att det skulle finnas någon effekt att tala om att hämta där tror jag inte en sekund på.
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Att välja kam är ju inte det lättaste......

Mer eller mindre loobseparation..... Kanske finns det finesser med snävare vinklar också...

Så kan man ju fråga sig om man ska ha mer duration på den ena eller andra loben??? Rallycrossen kör väl generellt mer insug än avgas.... Men hmm, det kanske inte är så lämpligt för "våra" applikationer??

Skulle tro att en Schrick sugmotorkam fungerar utmärkt...

//Jesper
Ki
75
Kimpan
E21 323 -79
nån som vet hur stor loobseparation en m20 325 kam har?
Som en referens till sugmotor Schrick i turbo M20 kan jag meddelea att turbocenters 325 turbo vart snabbare med orginal kam än 272 Schrick, men Jesper har säkert rätt, som vanligt.
Pe
269
Petri.
535-88 TA51,710hk 904nm
Alpina B10 BI-Turbo -91
540IA Touring -94
325 cab -87
Ni gillar och träta på varann eller?
Je
722
Jesper_w
Jag tror att det är någon som är lite stingslig här på forumet.... Och det är inte jag....

Man kan väl i allsindar diskutera saker och ting utan att börja kasta skit på varandra??? Jag har inte på något sätt försökt hävda mig själv eller slagit mig för bröstet........ Har ej heller rackat ned på någon annan........

Däremot så tycks det som att du Bäckis gillar att hacka på mig så fort du får chansen...... Av vilken anledning kan man ju fråga sig.... ??

Hmm, jag trodde att idén med ett forum som detta är att man ska kunna dela och bredda sitt kunnande till allas fördel och glädje. Inte till att slänga skit på någon annan......

Undrar om jag kan räkna med något svar i den här tråden... I tråden rörandes två eller fyr ventilsteknik så kunde du tydligen inte stå för vad du skrivit Bäckis utan bara försvann... Visade tydligen på någon SBR kollega tråden så han kunde skriva en kommentar som inte gynnade någon...

//Jesper
Bara försvann? Tröttsamma man. Du har en attityd som är jävligt svår att ta. Tex: när ska du Bäckis plocka 1000 hk ur din 2v motor osv. Jag blir jävligt lack av dina pundiga inlägg, punkt slut.
Je
722
Jesper_w
Pundiga inlägg......... Jaha ja så var man lika utsvävad som en knarkare då..........

Och naturligtvis är ingen annan än jag osmidig.........

Vad heter det?? Man ska inte kasta mos i glashus.. Eller liknande...

Trodde inte att du var på detta sätt som du tydligen är...??

Jag tänker iaf inte sätta mig i ett hörn med skygglapparna på och tjura... Det tjänar ingen på...

Om du känner dig stött eller att jag rubbat din värld så ber jag om ursäkt...

::Menar det::

//Jesper

OK, det lugnt egentligen, men så fort jag skriver nåt så kommer du med ett inlägg som har en mallig och överlägsen ton. Tror knappast att jag inbillar mig, men i vilket fall så lägger vi ner den här disskussionen nu.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
hörrni grälsjuka pojkar... ta och lugna ner er lite båda 2 och försök att återvända till tråden som också ligger i mitt intresse och vill ha en fortsättning på...

Diesel-räsern
Länk
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
jag var visst för slö, ni bromsade det själva... bra

Diesel-räsern
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.