|
|
|
|---|---|
|
Hallå? Har en 528 touring-00 där jag har vibrationer i både ratt och i stolarna. Jag har balancerat alla hjulen men problemet kvarstår. Kan det vara hjulinställningen eller är det något annat som kan orsaka desa symtomer? Hoppas på svar. | |
| Skeva bromsskivor kan vara ett alternativ. Slitna gummibustningar i fram/bakvagnen kan vara ett annat. | |
|
Skulle tro att det är bromsskivorna. Jag har själv haft problem med vibrationer. Fick ett tips att sätta om hjulet ett bulthål och prov köra. Om kraftigare eller mindre vibrationer finns är det mesta troligt att det är bromsskivan. Om det inte blir någon skillnad är det knappast bromsskivorna. Pröva att hjul åtgången. Kör en sträcka så däcken hinner bli varma. Bromsa också lite lätt för att få upp temp i bromsskivan. Alla hjul är det obalans i oavsett om du balanserar det. En erfaren däckgubbe sa till mig att obalans är något som man bestämmer när den skall uppstå (hastighet) Han balanserade mina hjul så största obalansen var vid 30kmh. |
|
|
Tack för interessanta svar, men om det vore bromsskivorna borde det väl vibrera när man bromsar, vilket det inte gör. Ligger jag i 90km/h så pendlar vibrerandet från inget för att sen vibrera. |
|
|
I ditt fall så vågar jag nog inte gissa då vibrationerna inte är konstanta. Vet av erfarenhet att vibrationer att bromsskivor kan ändra beteende då de värmsupp samt kallnar. Dvs skevhet kan uppstå efter ett tag då skivorna blivit varm eller att skevheten i skivorna flyttas i bromsskivan. Du kan också ha ett bromsok som ligger på vilket resulterar i att skivan hettasupp vilket då får skivan att börja skeva lite. Jag gjorde följande för att testa min bromskivor. Kör 90 bromsa mycket lätt så skivorna blir varm reglera hastigheten så du alltid kör 90 "bromsa i 10-15 sek" Kör ett tag så skivorna får svalna. Upprepa ovanstående bromsning. Prova sen att köra i olika hastigheter för att känna av vibrationerna. |
|
|
Vibbarna i ratten kan bero på "skeva" skivor,anliggande ok,någon/några dåliga bussningar/leder i framvagnen...Ja förutom orunda fälgar/däck samt obalans... Vibbarna i stolen kan komma av tex att nåt "kärvar i kardanaxeln", kolla skicket på hardy/stödlager. Sitter även en "drivknut" i precis framför diffen, om denna har gått med för lite fett kan man få vibrationer, har för mig att forumets kanske mest kunnige (Hasso) benämner denna knut för "homo-knuten". Sen skulle jag även här kolla rundheten gällande fälgar/däck, men det kan ju vara någon bussning/led dock inte så troligt, likaså bör du kolla att oken inte ligger an eller att skivorna e skeva |
|
|
Har nu varit och fått en test på både fram och bakvagn hos den lokale bmw verkstan i uppsala där dom konstaterade att vibbisarna kom från slitna bakvagnsbussningar. Pris dom begär=5500kr |
|
|
Jajjamensan, bakvagnsbussningarna bytta och bilen blev som ny. |
|
| Vad kostade det då och vilka bustningar bytte du? | |
|
Dom 4 stora bussningarna ,1 st på vardera sida om bägge bakhjulen. Kostnad för arbete samt bussningar 5500kr. (750kr st x 4) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.