AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
617

Funderingar kring köp av 328ia -98

ni
89
niborZ
328 -98
325 -92
525i -89 - Skrotad
Halloj

Nu är det dags att köpa mig min ”första” lite dyrare bil. Tidigare (2) bilar jag haft har legat runt 16 000-20 000 klassen, inga värsting summor direkt. Så nu när jag ska spendera lite mer pengar känns det lite viktigt att allt ska bli bra! Visst bilen i fråga är inte den dyraste, men för mig är det mycket pengar och tog tid att få dem.

Hur som helst, jag har läst på så mycket jag kan om bilmodellen (E46) här på autopower men tänkte ändå fråga lite om tips på vad som ska kollas noggrannare på. Ni som har haft erfarenhet av den modellen!

Läst att det är en hållbar motorkonstruktion osv. men även hört av kamrater att det kan vara problem med kylar läckage, vid ”snabbkopplingar”? Kommentarer på det?

Har ni tid att skriva en rad eller två på eventuella problem med modellen så vore det trevlig.
Bilen är en – 328ia 1998 Länk-> Länk

Tack på förhand.
ye
78
yerixon
X1 18d xDrive Sportline -14
Jag har en 328 -99, fast med manuell låda. Begagnatguiden täcker alla kritiska och dyra punkter att åtgärda vid fel. Så kan du den på dina fem fingrar och är kritisk så bör du känna dig säker.

Jag har bytt länkarmar + bromsar (ok, skivor, belägg). Detta MÅSTE vara åtgärdat för det är dyrt och oundvikligt. Även bytt kyltermostat och packning (läcka) samt drivremmar till ac och generator (det kanske är en och samma, vet inte riktigt...). De verkar bli fnasiga rätt fort. I övrigt skulle jag rekommendera dig att byta bakaxelolja, det görs nämligen aldrig på service, och det skadar inte.

Lycka till!
ye
78
yerixon
X1 18d xDrive Sportline -14
Kan tillägga att byte av termostat + packning kostar ca 2000 på BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.