|
|
|
|---|---|
|
Vad tror ni, när blir det näst intill omöjligt att sälja sin gamla BMW sexa? Bensinpriserna stiger, lågkonjunkturen är på G och miljöfrågorna är lika heta som Samantha Fox på 80-talet. Visst, man älskar sin pärla och en stor björnstark BMW maskin är bland det bästa som finns. Men vad säger marknaden...är det snart dött? | |
|
Nix...eller njo.. Man har ju snart läge att handla den motor man vill ha :) Sexorna kommer inte att märka av detta så mycket tror jag pga att en BMW "ska" ha sexa,iaf ännu på ett tag+att sexorna överlag idag går relativt snålt ;),däremot lite begagnade V8 vagnar och därutöver kan nog "få smaka" på en nedgång vad det lider.. Inte för att t.ex V8:orna drar speciellt mycket för motortypen,men för att många tror att den drar "hur mycket som helst".. V12:an då? Tja...den lär nog inte många vilja pendla med vad det lider,men däremot så kan dessa nog rulla som sommarbilar mera frekvent och samtidigt hamna i ett prisläge som många står ut med(dvs klart prisvärda fina V12:or kan dyka upp oftare)...dvs snart läge att handla fräsch V12:a :) Mvh Janne. |
|
|
Det blir väl bara en massa små Fiat 500 som syns på vägarna om några år när bensinen är uppe på 20-25 kr litern. kanske det också blir en ny tid för Scooter körande som förr i tiden när inte alla hade råd att köpa bil. |
|
|
Jag tycker man år efter år läser på forumet att "BMW marknaden är död". Utan att ha belägg för det verkar väldigt många av dessa fall bero på helt orimliga förväntningar på utgångspris. Visst känns det som i förrgår när E39 lanserades men modellen är riktigt riktigt gammal nu och 130kkr för en 2001 är kanske inte rimligt längre? Detsamma gäller E46 och snart är E60 där med. Jag tror att egentligen att allt går att sälja, så länge utgångspriset är förankrat i verkligheten. De modeller som har tagit mest stryk av bränslepriser verkar vara främst stora SUVar som X5, XC90 som det finns ett enormt utbud av pga stor privatimport och uttjänta tjänstebilar i kombination med en vikande efterfrågan. Modeller som E39 och även E46 följer faktiskt en relativt normal värdeminskningtrend som även kunde följas hos E34 och E36 för några år sedan då bensinen var betydligt billigare. |
|
|
Håller med Kristoffer_L, en BMW som fem år gammal är inte mycket dyrare än motsv volvo även fast nypriset var betydligt högre. Självklart är det inte behaglig insikt och en del av förklaringen till att det är svårt att sälja BMW beg. En annan del är kräsna och prismedvetna köpare. |
|
| Att det numer finns ett överflöd av direktimporterade BMW har också en viss påverkan på priset (även på svensksålda). Tillgång och efterfrågan, helt enkelt. | |
BCR |
Det som komer att efterfrågas vad gäller "prestandabilar" i framtiden är bilar med turbo. Turbo är egentligen en genial motorkontruktion eftersom du inte behöver en massa kubikcentimeter (som drar extra bensin) för att få bra effekt och vrid. Dagens moderna turbomotorer är dessutom alerta (minimal fördröjning) och bränslesnåla. /Håkan OO=00=OO |
|
Turbo på dieslar ja,men turbo på bensinbilar..njee. Men ok,på prestandabilar så är det iofs så redan idag till en del,men framtiden är vätgas,kanske då biogas+hybridvarianter som kommer att gälla...kanske elbilar för kortare pendlingar...optimalt om man skulle kunna ladda elbilen via uttaget på jobbet ;) Men i min framtid...på låt säga 5-10års sikt så faller inte BMW´s "normala" bilar mera än något annat bensin eller diesel alternativ..tror jag.. Mvh Janne. |
|
|
MB kommer att erbjuda turbomotorer i alla sina modeller inom ett par år. Länk |
|
|
Ok,att många ska ha turbo i sina modeller(minst en i varje serie som Mercedes sagt ser jag) men det känns ju inte speciellt "nydanande" heller.. Ska vi bli av med t.ex koldioxidproblemet framöver då hjälper det ju inte att fortsätta med oljebaserade produkter som genererar just detta. Men i "nuläget" så är det iofs en början...men jag anser det inte vara det i framtiden "långt borta" :) Men jag snackar(spekulerar mest :)) då kanske om 20-30år eller längre bort..."tyvärr"(jaja)blir vi väl tvingade till att skippa oljan i möjligaste mån för att ta oss till jobbet i en framtid inte allt för långt borta..bara att inse. Mvh Janne. |
|
|
Bara att inse att partyt är över för denna gång,men det är nu man kan börja leta fynd. Annars är jag i linje med Jannes inlägg,blir väl till att köpa ett fat över nätet i framtiden så jag kan ta nån sommartur med gammelbilarna. 7an får man väl göra en trädgårdsfontän av eller varför inte ett litet mysigt lusthus med en utomhusbio framför,där skulle man kunna sitta kungligt o avnjuta en bra film så här på sensommaren. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Håller med BCR, framtida prestandabilar kommer högst sannolikt att ha turbo. Att BMW länge vägrat göra bensinbilar med turbo har ingen relevans i framtiden. |
|
|
hbengtsson: Vilken trevligt formulerad rubik. Du verkar kunna din historia sedan andra världskriget:) Får jag besvara din fråga med 2 synsätt? Jag tror att det är mycket förnuftigt att göra det enkelt samt att inse att varje debatt har 2 sanningar och att hörselproppar är underbart i dagens mediastorm kring ett vattenglas. Såsom att Maria Scherer(kvalitativ författerska) är mor till de pöjkar som borde få 1000 bananskal på posten. 1. Den bakomliggande orsaken. (Hur intelligent är det att stressa?) 2. Den allmänna frågeställningen. (Hur många vet att stress tömmer själen?) Jag för min del har ägnat ett decennium åt jämföra SIS/DIN-norms producerade bilar samt att jämföra dom med ISO-producerade bilar, dagens mått. Paralellt med detta har jag jämfört samt lyssnat noga på mekaniker på diverse auktoriserade verkstäder av Svenskproducerade bilar hur mycket av deras arbetstid går åt till felsökning samt utbyte av felaktiga delar inom garantitiden och dess utgång. Det är ju i slutändan kunden som får betala vad stinna aktieägare kräver av ett högpresterande företag. Detta kan nästan vilken bilägare som helst göra om denne vill det. Det är i grunden lika enkelt som att ta en kväll och enbart läsa bilens svenska instruktionsbok samt tillhörande servicebok från pärm till pärm. Därefter inse att företag med huvudkontor i Sverige också betalar skatt i Sverige. En liten referens vad statisk kan göra: Länk Ett enkelt exempel som kan vara mer vardagligt. Lacktjocklek. Om man som ägare av en BMW 3-serie har några repor i fronten, jättestenskott under strålkastarna samt djupa skrapmärken men i övrigt underhållit bilen som en riktig pärla så kan man besöka vilken billackerare som helst. Jag fann den jag besökte via telefonkatalogen och som jag sedan kontrollerade företagsnamnet via "sök inlägg"-funktionen här ovan samt på eniros nättjänst för olika utlåtanden om verkstäders kvalitet. Där, på plats vid ett fysiskt besök bad jag billackeraren helt enkelt titta på motorhuven för att se den fysiska sanningen jag såg. En bil med 100.000km på mätaren och i näst intill inkört skick men med förstörd lackering. Nu var den här billackeraren en av de 10 främsta i gröthult. Han lackerade många BMW med mycket gott resultat, annars hade jag inte fått rekommendationerna från en superpedant själv och intelligent som jag är bad jag billackeraren att titta på bilens skada rent fysiskt, på plats. Nu lite intelligens som handlar om vikten av god förberedelse. Alla billackerare är ungefär som vilken dam somhelst, de är mycket duktiga hantverkare och bara deras fru äter kaffebröd så jobbar de som en?:) 1. Gissa vad jag tog med mig? 2. Gissa om det var en billig investering istället för att tro att teknisk utveckling är framtiden? En skriftlig offert i posten smakade godare än kaffebrödet kan jag intyga.... 3. Nya bilar tappar 50% av sitt nypris på 24 månader är 2009 års sanning. Så varför byta bil oftare än låt säga var 60:e månad, hur intelligent är det? Begagnade välskötta bilar ägda under 5-8 år och med ett försök att hålla dem i så nära gott skick som möjligt ger lägst total milkostnad. Naturresurser är också en kostnad som bör beräknas för att producerad ny bil. Helhetssyn. En bil är en hög med färglagd plåt, en bekväm sits för föraren samt lite gummi och en förbränningsmotor. Konstruerad av människor som förhoppningsvis förstår en SIS/ DIN-norm. Det är hur man uppskattar originalet och tar hand om det under den tiden man äger den som avgör hur ofta man behöver byta bil. Själv försöker jag numer samåka ett par gånger i veckan, det besparar mig 50% på nästkommande månads kostnader. Bilar är en njutning och BMW är en del av en tysk automobilkultur! Ord används relativt lustigt. Automobil är latinets "självgående". Bil är en förkortning gjord av en Dansk tidning i början av 1900-talet. Henry Ford tillverkade A-Ford. Kan han ha sagt Ford-on när den första bilen rullade av bandet?:) Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.