AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.625

BMW märket en propeller?

Jag satt och kollade på tv härom kvällen och de visade ett program där man fick följa hur en BMW byggdes.
De var i Spartanburg, USA där de som bekant bygger Z4 och X5:or och under detta program så framkom det att BMW`s märke eller emblemet som sitter fram på motorhuven inte var en propeller som de tidigare trott utan nån form av flagga. Chefen där påstod att fram tills nyligen så har alla trott att det är en symbol av en propeller (eftersom de tillverkade flygmaskiner innan) men att de nyligen hittat "bevis/fakta" att det istället ska vara nån form av flagga.

Är det nån mer som såg detta program, eller som kan hitta något bevis på att detta verkligen stämmer?

MVH
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Det är en stiliserad, roterande propeller i bayerska (tysk delstat) flaggans färger.

Sechs macht Spass!

Min Limo: Länk
OT.

Östtyskland hade röd och vit (EMW).

Mercedes stjärna ska betyda nå´t i stil med luft, land & vatten.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Länk

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Hittade tv-serien jag snackade om, den heter "ultimate-factories" och gick på national-geographic kanalen igår.

Liten 5min snutt finns här:
Länk

Nån som hittat hela delen eller som vet om den går i repris?

MVH
Jag svarar på min egen fråga.

Det går i repris igen imon 01:00 natten mot söndag ska ladda dreamboxen och spela in samt klippa ur delen när de snackar med chefen och kolla om jag hade rätt eller fick ett totalt hjärnsläpp. =)Länk

MVH
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Dubilidu!:En polare var förbi och hade också sett programmet,och tjoade vet du vad märket betyder?självklart sa jag en propeller.
Och då beskrev han precis som du sa.

Själv tror jag att det är en prop i bayerska flaggans färg.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Dom har troligen rätt i TV-programmet.... där sprack en gammal 'sanning'!

Läs själva BMW:s officiella dokument i frågan: Länk
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Undrar om de är stolta över flygarvet?

De kanske skulle ge ut en Hasings bomber edition? En storsäljare i hela europa.....
Eller varför inte kalla den London by night, 1944.

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Edit i efterhand på detta medieval forum. Hasings=Hastings

Jag har flera böcker och annat om BMW-historia. Alla beskriver märket som en stiliserad propeller.

FP
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
iochmed att det är bmw:s egna document så får vi väl ta det som sanning?
Spelade in delen när de snackar om emblemet, tyvärr har jag inte hunnit klippa ur delen osv så jag drog fram digitalkameran och filmade direkt på tv`n. =)

Här är det Länk

Beklagar den dåliga kvallen men ni ser och hör nog vad de säger.

MVH
Gemini__
Såg också detta program nu i veckan. Trodde som så många andra att propellerteorin var det som gällde, men där ser man. =)

Tom på wikipedia kan man läsa om vad som egentligen gäller:

"Bayerns blå-vita färger (Egentligen ätten Wittelsbachs vapensköld) har redan 1917 blivit del av BMW:s identitet och symbol och BMW har sedan dess haft samma symbol med vissa mindre modifieringar. Man kan se det blå och det vita i märket som en propeller mot himlen. Det är dock en myt som blivit verklighet att det är detta som skulle ligga bakom företagssymbolen. Det är efterhandskonstruktion som skapades senare då BMW ville framhäva sin flygmotortillverkning. Det är först 1929 som BMW-märkets utformning anges komma ifrån bilden av en propeller - alltså över 10 år efter att det första gången uppkom.[1] Idag ser man BMW-märket föreställandes båda Bayerns färger och en propeller men det är intressant i sammanhanget att det ofta är propelleridén som lyfts fram och inte den verkliga bakgrunden i de bayerska färgerna."

Mvh:
Thomas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.