AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.339

M5 E39 vibrationer (motor/drivlina)

Har haft lättare vibrationer i bilen ett tag (känns i ratten och växelspaken, ibland också synliga små vibrationer i växelspaken), och märkte att vibrationerna märks speciellt tydligt i en specifik kurva. Det är i princip en motorvägsramp som svänger åt vänster i rätt brant uppförsbacke. När man gasar lätt på det här stället känns och hörs vibrationerna mycket tydligare, typ som en pneumatisk borr i miniatyr. Har inte upptäckt dylika symptom på andra ställen, bara med den här kombinationen av vänstersväng och uppförsbacke.

Några tankar om vad det här kunde bero på ? Motorstöden kassa ? Spänningar i drivlinan i kombination med dåliga stödlager ? Kunde det vara något med bränsletillförseln som gör att motorn misständer lite i ett sådant här läge ? Har i varje fall inte registrerat några felkoder ännu.
Tipar på kanske en motorkudde som börjar ge med sig, titta under bilen om vänster respektive höger motorkudde ser lika ut höjd mäsigt och konditions mäsigt, så ser du om de är någon av dom, syndes tydligt på M3 e36an när höger kudde hade gjort sitt.
Låter som antingen stödlagret eller avgassystemupphägningen, se bild:

Länk

Det är nr 6 jag menar, 2 stycken.
När mina var slut fick jag vibration/läten i tunneln i tid och otid.
Visa användare
82
frasse M5
E30 Turbo -89
Jag hade samma problem med min och de visade sig vara kopplingen och svänghjulet som var paj.
Mvh Frasse M5
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.