|
|
|
|---|---|
|
igår natt fick ag mina nya ACE fond fälgar stulna på verkstad, hur mycket får man ut på försäkringen? | |
| Fan så tråkigt! Lite beroende på försäkringsbolag samt om du har tilläggsförsäkrat fälgarna eller ej... Många bolag har ca 10 tkr som maxtak i ersättning men det varierar naturligtvis, enklast är att ringa ditt f.bolag och höra dig för... | |
|
om nån ser en annons med ACE FOND 18" med marangonidäck så hojta, säkert mina.. ;) |
|
| Jag fick fälgar för ~35k stulna och vart ersatt till fullo av IF. | |
|
Lus kan du beskriva händelseförloppet med IF osv. Jag menar, var det mot uppvisade kvitton samt bild på fälgarna på bilen eller gick det bara så smidigt som det låter. Var det inkl däck? Intressant och veta om det någon gång skulle hända, peppar peppar ta i trä! |
|
| Jag hade Bmw Orginalförsäkring på förra bilen.. Jag frågade om detta och dom sa att dom bara krävde bildbevis eller kvitto på fälgarna.. men enligt dom så var en bild helt OK. | |
|
MAXEY: jag fick handlaren jag köpt bilen av intyga att det var original 19" Audihjul på. Hade också bilder. Först ville de erbjuda replikor, dvs runt 6000:-, i ersättning, men jag stod på mig en smula och fick genom nya hjul med nytt gummi (märkesfälgar samt BRA gummi). Hade Pirelli P-Zero Rosso som ersattes av Michelin PilotSport i samma dimension. Det var inte svårt att få dem till detta, men man måste ha på fötterna, de har säkert blivit blåsta rätt många gånger. |
|
|
Ok förstod att något sådant var händelseförloppet. Tack för svaret. |
|
| Har inte verkstaden något ansvar vid sådana händelser? | |
|
Hej. Hloddovic köpte de hjulen av mig för en tid sen. Ja, vi bytte och jag fick hans 17" Y-rondell med nya däck på. Vi möttes på halva vägen för bytet (skillingaryd) och där upptäckte jag att kvittot var kvar hemma, men är skickat via posten. Bild på hjulen finns på en av mina bilder på min bmw. Hoppas det löser sig för dig Peter. Bayerische Motoren Werke |
|
|
RacingJimpa; Det beror på... Verkstaden har en sk. vårdplikt vilket innebär att den ska vårda gods som inlämnats hos denne, vilket också innebär att verkstaden bär ansvar. Men riktig så lätt är det inte... Det krävs att kunden i det här fallet kan påvisa att verkstaden brustit i sin vårdplikt - det kan vara allt mellan himmel och jord, så som att verkstaden parkerat bilen utanför verkstadens anvisade parkeringsplatser, inte vidtagit några åtgärder för förebyggande av stölder, inte använt sig av "säkra brevinkast" etc... Finns mkt praxis på liknande fall där n.idkaren oftast slipper undan pga. bristande bevisning men det finns också fall där densamme ådöms ansvar. Därför brukar båda parter låta försäkringsbolagen tas vid... Hoppas det klarnade lite..? =) |
|
|
jag hade lämnat bilen på onsdagkväll, den skulle in på torsdagmorgon, därför faller ansvaret helt på mig, eftersom dom ej tagit emot bilen ännu. |
|
| Okej, ja då är det inget att göra eftersom verkstaden vid den tidpunkten inte övertagit ansvaret... Har du kontaktat ditt försärkingsbolag ang. ersättningsnivå!? | |
|
nja, bilen står på ´farsan så de han som har kontakten, vet inte ännu om ersättningsnivån. men behöver jag ett kvitto mellan chrille.a och mig också? |
|
| Stod den inne på verkstadens område? | |
|
inte på inhängnad.. det finns där igen... dock typ deras "grusparkering" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.