AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.170

Kanske ett Varningens finger för M3 på blocket.

Sida 2 av 2
Filip_J
Den silvriga överst är USA-import, kolla fronten så ser ni att den har lackade reflektorer vilket INTE finns på europeiska M3or.

EURO M3 har även hålborrade skivor original, US M3 har vanliga släta skivor, vilket även den silvriga har.
Filip_J
Glömde tillägga att den även har mugghållade under armstödet och det är standard på US M3.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Ju längre en SMG2 M3a gått.. ju svårare kommer den bli att sälja pga de försäkringstillägg som försvinner vid 8000 eller 10000mil beroende på bolag.

Strular en SMG låda kan de bli dyrt och har man då ingen försäkring som täcker det så kan det sluta tråkigt för plånboken...

Vet inte heller om SMG1 strulade i början eller om de började komma när milen började bli många. Många M3 E46or börjar ju komma upp runt 8-10 000 mil nu så..

Frågan är väl inte OM utan NÄR elektroniken börjar strula... för inte funkar de i all evighet :)

// M.V.H. Daniel
Vad är detta för skojeri då?
Några kompisar som vill att kompisen ska få massa mail... eller?

Länk
Ang. SMG II.
Det kan självklart bli dyrt om man måste byta till en ny låda eller nåt. Men det är väl ingen som tror att det är billigt att byta ut en manuell låda heller? Eller....

SMG I finns i E46 karossen: Dock inte i M3:orna utan oftast i Clubsport 330Ci typ. Dessa finns det ett gäng trådar om här.

FinnUbbe: Den annonsen är fruktansvärt konstig. Verkar som han blandat ihop km och mil en aning:-) 06:or är endast cab om jag inte missminner mig. Sedan priset är ju helt uppåt väggarna åt h.....e:-). Förmodligen ett skämt. För om man skulle försöka på ett seriöst sätt att få ner prisbilden på E46 M3 så skulle man nog anstränga sig liite mer.

M.V.H
Dennis
Här är ju annars några andra alt. kanske:

Länk
Länk
Länk

Länk

Länk
Ursäkta svarade i fel tråd nu... :(
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
DennisH:

Nej självklart inte billigt att byta ut en manuell låda heller. Men jag tror nog att risken är större att el/hyraulik som styr en växellåda strular/går sönder före själva lådan. Finns ju redan vissa trådar här på forumet med folk som haft problem med hydrauliken på sina lådor... t.o.m när de endast gått 1500 mil. Men visst får man hoppas att de håller :)

// M.V.H. Daniel
Smg II har exakt samma låda som den manuella fast med en hydraulisk påbyggnad, så jag har jag förstått det. Så en dyr del till som kan kosta kortfattat.
Håller med er. Men i sammanhanget tror jag inte den hydrauliska anordningen kostar särskilt mycket utöver ett växellådsbyte. Däremot e de ju katastrof om bara hydrauliken skulle ge upp av någon anledning. Men å andra sidan sliter ju inte detta system på kopplingen lika mycket som den "mänskliga faktorn". Det finns argument både för och emot. Jag kör en hel del bana med min och därför valde SMG II iom fördelen/enkelheten på banan. Känner MÅNGA M3 ägare med SMG II som kör sina bilar ordentligt. Ingen har haft några problem med hydrauliken. Peppar peppar:-)

Lite OT:
I morgon drar jag till Gelleråsen med ett gäng polare för att blåsa ur bilen för sista gången i år tyvärr. Kanske hinner med en sväng till gotland ring för 4:e gången i år, näst sista helgen i Augusti, får se hur det blir. Där är jag väl knappa sekunden före/varv mot de manuella M3:orna:-)

Skämt o sido: Det finns som sagt många argument både för och emot. Ha en bra vecka. Det ska jag ha...

M.V.H
Dennis

la
19
landin84
530ia-04
har också sett billiga m3 på blocket..
men det roliga är att dom flesta står i tyskland...
har ibland sett samma bil ute på www.mobile.de fast 50000 kr billigare..
importörer som vill tjäna snabba pengar bara...

e36 modellen hade problem med smg-lådan.. växlingarna var långsamma och lådan blev utsliten snabbt..
däremot i e46 funkar den utmärkt bra mycket bättre en manuella...
Ang. Pris på M3or

Jag sålde min M3a precis, tidig 02a, ca 8500mil. Fullservad av Perre på Bil o Motorteknik, fint skick, inte nya bilen men som sagt fint skick för 8500 rätt hårt körda mil. Hade den annonserad sen juni med utgångspris på 249'. Den ringde inte någon på 2 veckor, gick gradvis ner till 228' efter 1 1/2 månad. Då ringde det endast 3 personer inom en vecka. Endast 1 kom och kollade på bilen och köpte den efter ett villt prutande....... (var vid det här laget så less på alltihopa och behövde få loss pengar till min nya bil).

Så det ÄR svårsålt just nu, framför allt M3/M5. Jag tror man kan få en M3a 01-02 i bra skick för 200' inom en månad.

Får man fråga vad slutpriset blev på din kärra brunofarare? Bra utrustad, sv-såld, hur många ägare?

Mvh Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.