AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.058

Tidsåtgång för Inspection II

St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Lämnade in bilen idag för inspection II på aukt. BMW-verkstad och kundmottagaren sade att det skulle ta hela dagen så jag kunde inte hämta den förrän vid 16-tiden.
Klockan 13 körde jag förbi och såg att bilen fortfarande stod kvar på samma ställe som jag ställde den på, och alltså var arbetet fortfarande inte påbörjat.
Kl 16 ringer verkstaden och säger att bilen är klar. Om jag inte minns fel var arbetstiden en stor del på min senaste Inspection II-faktura.
Är det rimligt att man hinner med en Inspection II med alla dess punkter på en 540 på 3 timmar?
Om inte kan de ju i så fall hävda att det varit flera som jobbat på bilen samtidigt, men så brukar det väl inte fungera på en verkstad?
Tacksam för era egna erfarenheter och synpunkter!
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

givetvis skall man kunna lita på att alla punkter utförs under en service.
Själv kan jag, precis som du vara/bli tveksam om allt verkligen görs.
Här är en punkt som jag tror/misstänker att det kan slarvas med.

14 Demontera och montera skivbromsbelägg fram och i förekommande fall även bak. Kontrollera bromsklossarnas totaltjocklek, byt vid behov. Kontrollera tillståndet på bromsskivornas ytor. På lättmetallfälgar skall fälgcentrum fettas in.

Kontrollera om ovan utförts.
Om inte, ta kontakt med verkstadschefen.

Se även efter om luftfiltret blivit bytt. Bra är också om det är rent i behållaren.
Annars blir det nya filtret smutsigt ganska fort.

Mvh Håkan
Ba
6
Bananen46
525 IA 24V -91
Jaa, det är därför jag ALLTID utför service hemma. Man vet vad man får och betala inte för något som inte är åtgärdat.

Har haft lite sånna tankar som du tidigare"Stente", när jag körde en sprillans bil och var tvungen att göra servicen på märkesverkstan.

De var efter den första servicen, som mina misstankar börja komma. Det var skitit på karossen efter mekarsmuts, stereon var på järnet, var fullt i skit i luftburken mm. mm. Jag hade kört förbi flera gånger under dagen och sett bilen stå parkerad på samma ställe som jag parkerat den på morgonen och vipps, när klockan var 4, så stod den på ett annat ställe.
Jag kan säga att de var en snabb service och MINST hälften av servicepunkterna, fixade dom till i fikarummet!

Så nästa gång det var dags för service, så bänkade jag min pensionerade farsa i verkstaden under service och utan att dom visste nått, så hade han stenkoll på lekstugan. 4 punkter hade dom skitit i !!!

De är ju 15 år sedan, men jag har för mig att den var:
- Kontroll av klossar och skivor runt om.
- Oljefitret var inte bytt (bara oljan), de rengjorde dom bara!!!
- Kontroll av drivremmar
-Men de sista kommer jag inte ihåg, jag har för mig att det var något garantirep av nått som inte var helt rätt. . . .joo, de var så att dom hade satt hjulbultar till plåtfälgar till mina alu-fälgar och de skrotade dom oxå.

Som tur var, så kände farsan VD:n och påpekade alla fel och sedan betalade jag inte en del till till den bilen. Men det var ju bara för att tysta oss, så att vi inte gick vidare till högre ort.

Nää, har svårt att lite på nått som jag inte ser nu mer. . . i alla fall när det gäller service av bilar på "MÄRKESVERKSTÄDER".

Har hör ett gäng med rövarhistorier av FD. mekare, så liten aning om vad som döljer sig bakom de fina märkena på verkstäderna.

Nää, gynna de små, privata verstäderna om man inte gör det själv förståss. Dom har högre servicenivå, billigare och noggranare. Visst finns de rötägg där oxå, men generellt så är mindre bättre!!!

Bananen
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Vill bara tillägga att man INTE måste anlita märkesversktad bara för att bilen är ny. Det monopolet tog EU död på för cirkus två år sedan, så det går bra att serva på det stället du har förtroende för.

----
BMW CS #6212
Ba
6
Bananen46
525 IA 24V -91
Nä, nu måste man inte serva bilen på märkesverkstan.
Men när jag köpte den bilen ny, så var jag tvungen. . . under de 3 första åren för att vagnskadegarantin skulle gälla.

Men det var ju 15 år sedan, som jag skrev.

Bananen
Stente: 2 timmars debiterat arbete är nog normalt för för en Inspektion II på BMW. Det motsvarar väl ca 3-4kkr i arbetskostnad, därefter ytterligare ett par tusenlappar för olja, 8st stift och övrigt material. Om man inte gör något annat om dagarna går det säkert att dra igenom punkterna på ett par timmar, t ex checkar de mönsterdjup, bromsskivor/belägg medan bilen töms på olja osv.

Att de behöver bilen under hela dagen beror väl på att de inte har möjlighet att serva alla bilar direkt utan att de pressar in så mycket bilar och arbete det bara går på varje mekaniker för att effektivisera och därmed dra in mer pengar.
Troligen har "din" mekaniker haft en annan bil på förmiddagen för att sedan påbörja din arbetet med din 540 efter lunch.

Om jag kommer ihåg rätt så tog det ungefär 2-3h för Förenade Bils dåvarande centrumanläggning att utföra Inspektion I samt byte av bromsvätska på min fd 320. Det är ju inte så många fler punkter än "tvåan". Då minns jag att lämnade in bilen när de öppnade på morgonen och att de ringde innan lunch att den var klar.

Hur sedan kvaliteten var på servicen, dvs om den var bättre än om någon oberoende mekare hade gjort det kan man bara spekulera i.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.