AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.554

Köpråd diesel

18
114
18110
316 compact-00,silver
320 touring-04,alpinvit
Hej vänner,tänker införskaffa diesel då jag kommer att köra betydligt längre sträckor i framtiden.
Behöver en 3-serie touring o vill köpa en begagnad.
Du kanske till o med kan tipsa om en specifik bil som är till salu?
Vilket modellår rekommenderas o vilken motor?
Har ingen erfarenhet av att köra diesel,så är tacksam för all info.
Micke
det beror på vilka krav du har.
vill du bara ha en "tillfällig" diesel så finns ingen mer pålitlig diesel än 324 td kombi. den håller i ca 50000-70000mil om du byter till den mekaniska pumpen.

gäller de 320d så är dom första modellerna strul med förpump och vp 44:an
Om man nu måste väljla nyare modeller så är det sexorna som gäller
det skiljer inte mycket i bränsle förbrukning då en diesel inte behöver mer mer bränsle oavsett för att transportera dig från a till b och dom ger dig mer kraft samt möjlighet att uppgradera inför framtiden.

Vad är kraven??

Livet börjar vid 3bar
min bmw 324td hemsida Länk
Världens längsta hållbarhet står franska Citroen/Peugeot för. Deras motorer är outslitliga och mycket snåla. Ska du köpa beg. BMW-diesel, så gäller de absolut sista årsmodellerna. I annat fall åker du på hög fordonsskatt och inte särskilt låg förbrukning. De allra senaste versionerna av BMW:s 4-cylindriga dieslar kan möjligen mäta sig med de franska motorerna och är dessutom snåla, även i verkligheten, inte bara på papperet. Undvik de större motorerna ! Iaf om du är ute efter ekonomi.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Satsa på en E91 318d, det är riktigt fina vagnar. Ordentlig komfort i kombination med lågförbrukning och högt vrid.

__
Min bil:
Länk
18
114
18110
316 compact-00,silver
320 touring-04,alpinvit
Jag borde varit mer utförlig i min beskrivning inser jag...
Är ute efter E91 karossen,är motorn detsamma genom årsmodellerna?
Va roligt med Gourmandens svar om Peugot/Citroen på en BMW-sida,kul att man kan se värdet av andra fabrikanter trots gediget BMW intresse.
Kanske köpa en fransman i stället?
Micke
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är inte samma motor genom hela årmodellerna.
Det finns 2 motorserier:

318d 122 hk/280 Nm
320d 163 hk/340 Nm

sedan finns efficient dynamics motorerna som kom 2008

318d 143 hk/300 Nm
320d 177 hk/350 Nm

__
Min bil:
Länk
Jo, jag har kört Citroen i många år. Utsökta svävare, med låg förbrukning och fin gång. Numera BMW. Trodde aldrig att jag kunde stå ut med en tysk bil, men BMW-dieseln är utsökt. Så var det inte förr.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är sällan man går ifrån en bil man trivs med till en som man står och med och betalar dubbla priset för det :)

__
Min bil:
Länk
Faktum var att jag valde BMW:n bl.a. pga att den var ett ekonomiskt köp - sett till totalkostnaden. Inköpspris, bränsleförbrukning, fordonsskatt och förväntade servicekostnader. Ett annat skäl var att Citroens nya C5-modell har drabbats av bilvärldens nya , eländiga mode med extremt hög midjelinje och små glasrutor. Avskyvärt , enligt mig ! Precis tvärtom mot tidigare luftiga och ljusa modeller. Citroen är helt enkelt inte tillräckligt "fransk" längre. Trist, men så är det. Hoppas kunna komma tillbaka till Citroen så småningom. Men, jag är trots allt mkt nöjd med BMW:n

Greven
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej!

Jag tycker du ska provköra dels 320d och 325d/330d för att själv bilda dig en uppfattning ang skillnaden i körkultur. Vissa tycker det betyder allt. andra räknar dropparna.

Kungen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.