AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
741

Farthållaren pumpgasar, vad kan det bero på?

Mu
616
Mustang

540iat -94
Min farthållare pumpgasar (540ia e34). Jag ska beskriva hur den uppför sig:
värst är det i svagt motlut, jag har en svag uppförsbacke på ett par tre kilometer på vägen hem från jobbet med 70km/h hastighetsbegränsning.
Åker jag där och aktiverar farthållaren så känner jag hur bilen gasar och släpper och gasar och släpper hela tiden. Det syns även på förbrukningsmätaren som pendlar mellan ca 1l/mil ch 1.4l/mil. Håller jag själv jämn gas och hastighet samma sträcka står förbrukningsmätaren på ca 1.1-1.2. I 110-120 pendlar den lite mindre (ca 1-2 dl/mil) men ändå störande.
Ställer jag farthållaren på 140 pendlar den inte alls, eller så lite så att det inte märks och stör i alla fall.
Är det någon som har ideer så mottages de tacksamt.
Jag har eftermonterat farhållaren med begagnade orginaldelar, dock från en bil med sexa. Jag har dock bytt vajern till motorn så den har orginldragningen.
Kan styrdonen för farthållaren skilja och ha inverkan tro?

MVH
Matte
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Titta över vajersystemet. Kan vara en vajer som är upptrasslad eller kärvar.

Mvh Jonas
Mu
616
Mustang

540iat -94
Vajern till farthållaren är ny, så den kan man nog utesluta, vill dessutom minnas att den gjorde likadant även med den gamla korta vajern för sex-cylindrigt.
Men tack ändå
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Se över ditt servodon och spjällhus, låter mer som kärvning än elektroiskt fel.

Skicka gärna ett PM om du hittar felet!

Mvh Jonas
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Är vajern rätt justerad? det skall vara ett litet glapp jag har inte siffrorna på jobbet.
Lars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.