|
|
|
|---|---|
| Börjar bli dags att byta bil har en 318tds och vill byta upp mej letar efter en bil i 100t klassen, vad väljer man för att få mest för pengarna är oxå rädd för mätarskruvade bilar. | |
|
Beror ju på vad du har för krav/kriterier. Utrymmen, komfort, säkerhet, bränsleekonomi och prestanda är sådant som spelar in. För 100k skulle jag gissa att du får en bra E46 320d med 150-hästarsmotorn, alternativt en E39 525tds. Behöver du inte utrymmena i en 5-serie, eller absolut vill ha en sexa under huven, skulle jag förorda 320d som är ekonomisk, snabb och tämligen slitstark. Två saker att se upp med på en E46 diesel är dels det vanliga E46-problemet med slitna spindelleder (kollas noggrannt, med framvagnen upphissad), dels att LMM (luftmassemätaren) kan ge upp pga oljebeläggning på sensorfilmen (beror ofta på att oljeklegg samlas i laddluftkylaren och följer med insugsluften och hamnar i LMM. Symptomen på kass LMM är ryckig gång och effektbortfall. |
|
| Konstaterar (efter en snabb titt på Blocket) att det också går att få en E39 530d för 100k, men då rör det sig om lite äldre 'riskbilar' med många mil. Mycket bil för pengarna om man vill ha utrymme och prestanda, men en några år nyare 320d går i praktiken nästan lika bra, har betydligt lägre förbrukning och kostar sannolikt betydligt mindre pengar att underhålla på sikt. | |
|
gunnare: LMM (HFM) sitter först i systemet och drabbas inte av eventuell oljefilm.. endast sportfilter som är inklabbade med filterolja kan klabba ner LMM:en Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Tarzan325, på min gamla E46 320d satt i alla fall LMM efter laddluftkylaren..... |
|
| För övrigt är det, som jag tidigare nämnt, ett vanligt problem på E46-dieslar som gått långt, att sensorfilmen i LMM blir 'kletig', med ryckig gång och effektbortfall som symptom. Var LMM sitter kvittar egentligen, poängen är att det är något att se upp med på en begagnad E46-diesel. | |
| tackar så mycket jag får åka ut o titta på några prova o jämföra så får vi se vad det blir, verkar finnas många runt örebro någon som har någon uppfattning om handlarna där? | |
|
Som tarzan325 säger, LMM sitter direkt efter luftfiltret på 320D. Krånglande luftmassemätare är något som drabbar de flesta dieslar och är inte specifikt för BMW. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.