AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
910

Automattvätt eller för hand, vad väljer du?

Mi
168
Micke Andersson
325i Coupé -92
Hej,

Eftersom sommaren närmar sig med stormsteg (är den rent av här redan?) så skulle det vara intressant att veta hur just Du tvättar din pärla.

Blir det automattvätten eller kör du till en Gör-det-själv-anläggning och putsar på den för hand?

Själv är jag aningen rädd för automattvätten, så det blir alltid att jag tvättar den för hand. Har också fått för mig att den faktiskt blir renare på det viset.
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Tvättautomat, brr, ryser av bara tanken. Det vatten som virvlar omkring i en sådan är ju inte alltför fräscht, kan jag ju säga. Svt`s Plus (eller var det Trafikmagasinet) gjorde ju ett test och dom tog ett prov på det vatten som cirkulerar, i ett glas, vattnet var så grumligt att det knappt gick att se genom glaset! Det de kom fram till var att det iaf. var bättre att köra automattv. än att inte tvätta alls.

För att inte tala om de cirkelformade ytrepor som borstarna ger, kommer man aldrig ifrån och helt omöjligt att vaxa bort.

Nej, är man det minsta rädd om bilen så är det bara handtvätt som gäller. Med borste. Svamp är också bannlyst enligt mig. Svampen blir aldrig riktigt ren hur man än sköljer den, den bara drar omkring skiten.

Bäst är trädgårdsslang + gardena-koppling + borste m långt skaft.

/// Better Make Way \\\
Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Jag använder automattvätt på vinterhalvåret och handtvättar bilen på sommarhalvåret. Blir det automattvätt handlar det dock alltid om högtrycksanläggningar, som det faktiskt finns vissa som gör att resultatet blir klart acceptabelt, men det kan givetvis aldrig jämföras med en tvätt för hand.
Håller med alla föregående talare. Då lacken på min pärla är extra känslig mot repor (orientblå), använder jag mig enbart av handtvätt - ger klart det bästa resultatet jämfört med maskintvätt. Dock är det ganska tidsödande fram tills bilen blir torr, men,men, vill man vara fin får man lida pin. Använder man dessutom Sonax glansschampo blir resultatet ännu bättre.

//Dominik
Tja!

Aldrig automat! USCH! =( Saltbad är det.... Man kan lika gärna dränka bilen i natrium-klorid. Nä handtvätt är det som gäller... Det finns inga genvägar till ett lyckat resultat!

Mvh Tobias
Hallå! Min kompis åkte ner till Tyskland för att köpa sig sin drömbil, det var en lotus esprit v8. Han hade kommit överens med ägaren om var de skulle mötas.En bensinmack utanför Berlin om jag inte minns helt fel =). Döm om hans förvåning när bilen stod i maskintvätten på macken när han kom dit. Bilen var iofs jättefin o han köpte den iallefall, men ändå???

M-POWER!!!!!!!!!
bratten
Finns bra maskin tvättar idag med så kallade mjuka borstar,betydligt bättre än tvättar med plastborstar.Man bör nog vara försiktig med högtryckstvätt,sägs att det tränger in i porer i lacken(kommer ju in lite över allt annars,lås osv).
En sjysst lackbehandling innan snön (läs:saltet ) kommer, sedan högtryck på vintern,sedan lackbehandling igen till våren och handtvätt på sommaren...(om det inte ringer nån puma som vill äta lunch och bilen ser ut som man tömt en damsugarpåse över den, då kan det ju bli en snabb automattvätt...... ;) ...tycker man om sin bil och har lite tid över, är det ju faktiskt skitkul att tvätta bilen... iaf efteråt... :)

Philip
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
GDSanläggning eller motsvarande med oljeavskiljare. Lämplig avfettning och fälgrengöring+insektslösare. Högtryck. Svampning om det är rejält smutsigt. Tork genom 110 km/h eller rekondraka, beroende på humör.
Asken
-:BeeMWe:-
Gör likadant över hela året.

Länk

Ett litet inlägg av mig hur jag fixar till min bil inför sommaren.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.