|
|
|
|---|---|
|
Årsmodell:00-03 Prisklass:c:a 25-40000:- Några ex. jag funderar på är:Skoda fabia,Renault clio,Golf osv. Erfarenheter,synpunkter,positiva och negativa Kom gärna med andra alternativ och synpunker på dessa. | |
|
Var NOGA med att kolla t.ex vad kamremsbyten etc etc kostar Franskabilar speciellt Renault kan vara riktiga skräckisar (t.ex. vissa Megane tar kamremsbyte ca 12h på verkstad). Jag hade undvikit franskt på det hela taget p.g.a. varierande kvalitet VW är onödigt dyra, Skoda och framför allt Seat är samma bil fast klart billigare Japs bilar må vara tråkiga men dom funkar ALLTID Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| jag hade nog satsat på vw eller skoda. skoda fabia är sägs ju vara en mycket bra bil | |
|
Håller med Gasar-Magnus ang Fransoserna. Kamremsbyte = ofta dyrt, och kvaliteten är ojämn. Har man tur kan man få en riktigt fin Clio, är oturen framme kan man få världens sunkigaste Citroen Xsara..typ. Gäller väl alla bilköp att man ska ha lite tur, men just franska bilar är lite lotto. Håller däremot inte med om att VW, skoda, seat är samma bilar. Seat håller mycket sämre kvalitet än motsvarande skoda + VW, även om grejerna är samma i grund och botten. På bilfirman där jag jobbade bytte vi knappt ens in Seat till slut, just pga att det alltid blev så dyra reparationer på dem...mkt elfel osv beroende på läckage, andra "smågrejer" där felsökningen drog iväg och kostade multum. Skoda fabia är en bra bil, men de har haft problem med läckage även dem...dock i dörrarna, så känslig elektonik klarar sig, men surt ändå. Golf är ett säkert kort, men att hitta en bra -00-03 för under 40000 kan bli tufft. Dessutom är den ett snäpp större än clio + fabia...kollat på VW Polo? Jag vill även slå ett slag för Opel (jo faktiskt) Corsa. Mkt underskattad bil...låga priser, bra kvalitet, och rätt skoj att köra på faktiskt för att vara småbil. 1,2 litersmotorn har dessutom kamkedja :). mvh Jeppe |
|
|
Alfa Romeo 147 1,6 eller 2,0 (120-150Hk) Kamrem. |
|
|
Bra där Micke :) BTW så fick jag tanka om din skiva, la på lådan idag. |
|
|
Glömde ju egen input :) En Audi A3 kanske? Ligger väl i samma klass som de andra VAG-bilarna som nämnts. Vill du ha lite roligare och få en lite större bil funkar även Alfa 156. Något lägre pris än 147 men med samma svagheter: kamrem, täta oljeyten och svaga länkarmsbussningar i fram (som alla moderna bilar har). |
|
| Även Peugeot 206 ligger i rätt prisspann och erbjuder en del glädje bakom ratten. Happy carhunting! :) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Har en Seat Arosa 1,4 comfort -98 fungerar utmärkt som pendlar bil 4 mil om dan , mekaniskt rakt igenom VW pryttlar påminner om en förkortat Polo. Lättskruvad,kul bil att köra. dock är komforten något sämre och inredningskvaliten lägre än gummans polo-00 men också stor prisskillnad. Missljud från växellådan som tydligen är en svag punkt är väl att beakta. Samt dokumentaerad service. 0.66 oavsett körsätt. Bra tillgång på delar från skrotar dessutom. Skoda funkar också. Men småbilar ÄR dyra så man får "lite" bil för pengen egentligen och 0,66 iförbrukning är Mycket med 60 hkr och 1000 kg, ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Förlåt Hasso, jag drog alla Seat över en kam, men Arosan är ju faktiskt en driftsäker och bra Seat, och är motsvarigheten till WV Lupo. Min personliga åsikt är dock att krocksäkerheten är lite väl dålig i Arosan, Visst man är säkert körd oavsett vilken småbil man sitter i om det kommer någon SUV, älg eller liknande och hälsar på, men om det kliver upp en katt på vägen så vill man ju inte känna att katten kan vinna krocktestet mot bilen ;). mvh Jeppe |
|
|
VW är klart överskattade kvalitetsmässigt. OK, de har kanske enkla beprövade lösningar men elektroniken spökar titt som tätt, även på nyare Polo och Golf. Skulle rekomendera japsarna, de kan verkligen leverera driftsäkerhet och har ofta finfina motorer. Att de ofta är plastiga är något man får leva med, grejjerna håller. |
|
|
Varför inte en Bmw compact? Både E36 och E46 modellen har kamkedja och är roliga att köra. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Toyota Yaris. Kan kanske bli svårt att hitta under 40k men bättre småbil finns inte + mkt bra andrahandsvärde. Dessutom behöver man inte ta med verkstadsbesök i budgeten. Enda minuset är väl utseendet, men det är nog inte det viktigaste för den som är ute efter en småbil i alla fall. Opel Corsa är mitt andrahandsval. Tjejen har en Eco -98 (1.0 54hk) som med 21000 mil på mätaren fortfarande går att köra på dryga 0.5 L/mil. Tyvärr har vi haft en hel del utgifter på reparationer, och den är inte vacker längre (rost). Lycka till med letandet! _________________ Tobias Andersson |
|
| Tack för alla synpunkter | |
|
Jag röstar på Renault clio. Bra bilar sålänge dem servas som dom skall. Att det skulle ta 12 timmar för ett kamremsbyte på en Megane har jag aldrig varit med om. Espacen med v6 är den enda jag skulle kunna tänka mig ta lång tid efterssom man är tvungen att plocka ut motorn. Saker som jag först och främst bör kollas upp om man är spekulant på en Clio är servicar (vem som gjort dem), topplockspackningen, väldigt vanligt att dem läcker litegrann. Mvh Lardy |
|
|
Har haft några små Renaulter (R5, Clio, Megane) som andra bilar. Kan inte påstå att de har krånglat mer än de BMW, Volvo och Audi som jag haft parallellt. Tillsammans med en kompis bytte vi kamrem på min Megane. Man får ta bort innerskärmen på höger sida och jobba därifrån. Några 12 timmar tog det absolut inte, max 3 timmar och då bytte vi även vattenpump i förebyggande syfte. Det var första gången vi bytte på en Megane och att vi var två förkortade knappast tiden nämnvärt. Tvivlar på att det tar mer än 2 timmar för en van mekaniker. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.