AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
972

Bmw 525 M-sport Touring. Värde?

Da
51
Danjel_
320 e30-91
Nu är det dags att byta bil men jag kan inte bestämma mig helt.
Det känns svårt att sätta värde på bilar nu med tanke på hur
marknaden ser ut.
Men vad tror ni om denna Kombi. Är den värd så mycket pga.
att den gått så lite. Det känns lite dyrt iaf. pga. den gamla karossen(e39)
nu när e61 börjar gå ner & ligga i dom prisklasserna.

Länk

Tacksam för lite åsikter.
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Jag kan tycka att den är värd kring 170 pga ganska bra utr och lågt miltal, men jag håller med om att det känns som en gammal modell. Går säkert att pruta till 160.000 kr.
Da
51
Danjel_
320 e30-91
Ja visst känns det så. 160 känns mer lagom. Även fast den är i fint skick etc så vill man ju inte betala allt för mycket mer..
Får ha lite is i magen på den där..
Jag hade satsat på en e61 med lite mer miltal istället - älskar den karossen.

Länk

Fast det är klart, alla är vi olika - själv tycker jag e46 är snyggare än e90...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
E61an kändes betydligt mera prisvärd. Att köpa en av de dyraste E39orna just nu är sannolikt inte en särskilt ekonomisk affär när du ska sälja den sedan. Men gillar du det utseendet bättre så go for it. Bilaffärer är aldrig bra för plånboken.

//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Att betala +170' för en snart 6 år gammal e39 är i det närmaste ekonomiskt självmord. Jag skulle också lägga till lite för en e61 eller om man nu så gärna vill ha en e39, varför inte köpa en med lite fler mil och spara 50 papp.
Mvh
Marin
Da
51
Danjel_
320 e30-91
Tack för era åsikter..
Jag gillar ditt svar Marin.. Det känns som det är riktigt oekonomiskt.
Men om de blir en e61 så vill jag ha lite utrustning samt M-paketet, & då
drar det ju genast iväg. Den billigaste ligger ju på ca 230`. Men visst.
"smakar det så kostar det"
Självklart skulle det vara bättre att köpa en e39 med fler mil på mätaren,
men då kommer ju oxå (oftast) mer skavanker oxå..
Har tänkt att ha bilen 7-10 år, kanske inte spelar någon roll, men då känns de som att e39 inte är värt ett ruttet lingon. Som en fräsch e34 touring idag kanske.. De gör vel inget heller iofsig..=)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du ska ha bilarna så länge så ska du köpa den bil du vill ha. När bilen 13 år gammal så spelar det ingen roll om det är en e39 eller e61, det är skicket som räknas. Dessutom så är det bara kaffepengar i andrahandsvärde vi pratar om då. Vad kostar en -95 525a idag? 30.000kr?

//Lövet
Finns ju denna:

Länk

MEN import 2005 och 4 ägare sedan dess så kanske inget att rekommendera...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
4 ägare på 3 år behöver inte vara något konstigt. Det kan vara finansbolag, bilhandlare osv. Är det 4 privatpersoner är det väl lite värre.

//Lövet
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Den har eftermonterat M-paket, verkar inte ha något annat från sportpaketet....

mvh Johan
Da
51
Danjel_
320 e30-91
Nej det känns inte helt rätt med den där importerade.
Som någon nämnde att det är eftermonterat M-paket
samt att det är import...
Håller med Marin i hans analys. Det finns två sätt att köpa bil, det ena är att utgå ifrån ekonomiska aspekter främst, det andra utifrån känslomässiga främst t ex "Men om de blir en e61 så vill jag ha lite utrustning samt M-paketet".

Väljer man det senare innebär det oftast att det kostar extra, ibland tom rejält extra.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
BMW med M-pkt har historiskt visat sig stå betydligt bättre i värde än de utan. Det är utrustning man får betala bra för i handrahand men även i tredjehand vilken kan vara en fördel den dag du ska sälja.

Men jag håller med om att den e39 har potential att sjunka mycket i värde. Ett par år och 7000-8000 mil till är den nog inte värd mycket över 100´.
Men jag tror inte den blir såld så lätt för den pengen. Borde gå att pruta en hel del. Ska du ha bilen länge och föredrar e39 tycker jag inte det behöver bli så fel om du kan få ner priset 20´.

Satsar du på en e61 får du en modernare och bättre bil och det kommer nog inte kosta mer i slutändan. Men en e61 utan M-pkt ser för tråkig ut...
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Om du nu har planerat att behålla bilen 7-10 år skulle jag tveklöst rekomendera en e61 som inte har gått mer än 5-7' mil. Då kostar det flis, men utslaget på tiden du har tänkt behålla den är det småpotatis.
Mvh
Marin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.