AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.299

Krånglande Idrive, trasig eller mjukvaruproblem?

ag
32
Orient Blue/Beige Nasca

523iM-99
Cosmos Black/Sandbeige

AM DB9-06
Någon som har erfarenhet av E60-61 Idrive/stereo som lever sitt eget liv. Den mutar sig självt (och då försvinner alla ljud inkl. PDC etc.) sedan gar ej att avmuta stereon förräns bilen har stått över natten, för att nästa gå i mutläge igen.

I-driven kastar mig ur menyerna i radio- och Logic7 inställningar medans de programerbara knappar på ratter kan ibland programera om sig själva under färden. Den nedre knappen kan då bli luftcirkulation och ibland skärm av/på. Kan det vara frågan om barnsjukdom/bug som behöver mjukvaruppdatering? Har förstått att man ska inte uppdatera i onödan då allt för ny mjukvara kan ställa till det också.

Bilen i fråga är en E61 530D touring -04 (ej navi)

Tacksam för all input!
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Låter för mig som ett mjukvaruproblem. Har tyvärr inga erfarenheter av ett problem som du beskriver.
ag
32
Orient Blue/Beige Nasca

523iM-99
Cosmos Black/Sandbeige

AM DB9-06
Borde felsökning hos BMW ge svar på eventuella mjukvarutrassel, eller ska man blind uppgradera och hoppas på att problemet försvinner?

Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Jag hade nog gjort en enklare felsökning. Det kan ju tänkas att centraldatorn eller något annat ställer till det. Uppgradering löser inte alla problem. Bilen har väl fungerat felfritt någon gång.

Själv har sitter jag med en mycket gammal mjukvaruversion men allt har fungerat klanderfritt. Uppdaterade pga aktivstyrning.
ag
32
Orient Blue/Beige Nasca

523iM-99
Cosmos Black/Sandbeige

AM DB9-06
Ingen annan som haft liknande symptom med I-Driven på sin E60/61?
re
25
regal
520d Touring -07
Hej
Jag har nu ett liknande problem!
Imorse funkade helt plötsligt inte skärmen till iDrive Radio eller parkeringsvarnare.
Igår funkade ALLT perfekt !!!
Va på BMW idag och de svara bara - Felsökning 1000:- sen får vi se ..... Är det någon som har en aning va det kan va?
BMW 502D -07 E61 163hk

re
25
regal
520d Touring -07
Hej igen
Kollade runt lite ...... Vatten i batteri lådan !! Hur f-n kan vatten ca 2cm komma dit? Bil utan taklucka! Kan det vara orsak till mitt krångel tror ni???? pls svara
re
25
regal
520d Touring -07
Hej
Stoppade i ett nytt batteri på 100Ah och då hoppade systemet igång igen !!!
MEN frågan som kvarstår är
Vart kommer vattnet ifrån? Jag har ingen taklucka eller panorama ... Någon som har en idé??
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Jag hade också vatten i mitt bagage jag hittar inte heller varifrån det kommer.
xe
123
xenonfire
BMW E61 525DA-M -10
Hade oxå vatten i mitt bagage, men varken jag eller BMW kunde komma på vart det skulle kunna komma ifrån.
Kollade idag ca 1 år sedan jag upptäckte det, men nu var det torrt denna gång.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.