AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
1.672

M30B30 motor som krångar med kylningen...

Sp
70
Spillolja
3,0 CSI -73
Jag har plockat ihop motorn och i samband med provstart av motorn trycker den ut vatten ur expansionskärlet efter en stund (varmt vatten!!)

Motorn sitter i en 3,0 csi -73'a

Utångsläge är:
- Ihopmonterad motor aldrig varmkörd sedan 1980.
- Toppen bytt till en 83-a
- Temostat fungerar, (80 graders)
- fläktvingar hänger hyfsat med varvtalet, på tomgång iallafall (termiska slirkopplingen)
- parkerad i lätt uppförsbacke
- Luftskruven på temostathuset släpper bara ut vatten vid luftningsförsök
- motorn går på tomgång vid ca 18 graders utetemp i ca 5-10 minuter.
- Ny vattenpump
- Inget tecken på vatten i oljan, eller olja i vattnet

Det som händer är att motorn värms upp samtidigt som det gradvis kommer värme i kupen (max kupevärme på)
Ur avgasröret kommer osynlig rök.
Sedan vid ca 65-70% utslag på värmemätaren börjar det tryckas ut vatten ur expansionskärlet. Fösta gången hände det innan temostaten ens öppnat, dvs innan nedre kylarslang blivit varm.
Andra försöket fick jag samma fenomen med termostat öppen (nedre kylarslang varm).

Jag läste några trådar som berörde luftning på diverse BMW motorer. Är luftningen så känslig på just M30? Finns det luftfickor som kan orsaka detta problem. Topplocket är flyttat ifrån en fullt fungerande E3'a, så den flytten kan jag inte garantera är oskyldig, hursomhelst verkar det vara ett värmeproblem av någon sort.

Måste man tex "lufta" ut mkt vatten ur termostathuset innan man kan vara säker på ingen luft kvarstår?

Jag famlar lite i mörkret just nu.......
Sp
70
Spillolja
3,0 CSI -73
Orsaken upptäckt!

Det var locket till expansionskärlet som var av fel modell eller defekt. Locket klarade inte något övertryck i kylsystemet överhuvudtaget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.