|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har redan börjat fundera på vilken bil jag skall köpa till hösten då sommarbilen är avställd. Har sneglat lite på en 330i. Vad bör man kolla på? Hur är dom på vintern egentligen? Kommer att åka rätt mycket till Åland och där saltas inte vägarna vilket gör att dubbdäck är ett måste antar jag. Har hittat denna som jag tyckte så fin ut. Vad tror ni om den? Länk Mvh Fredde Kör Porsche 996 Turbo | |
|
Motorn är en pärla! Vinterkörningen torde inte vara nåt bekymmer, dom har ju DSC vad jag vet. Hade ett par 530 och dom funkade kanon med bara friktionsdäck modell bredare. Om det inte var jättemycket tung blötsnö. Fast då stod nästan alla andra stilla med :-D Min 330 kör jag inte på vintern, är ju en cab. Bilen du hittat ser fin ut, tycker jag. Om du läser runt här på forumet så kommer du att ha många timmars läsning ang +/- på 3serien. Rost på motorhuven verkar ändå vara ett bekymmer som många drabbats av. Bilens historik är även den viktig att man kollar upp, men vad det verkar så har ju bilen schysst historik. Läs mer i importguiden till vänster för tips och trix ang hur man kollar om bilen ev mätarskruvats. Äldre modeller kan ha problem med styrleder fram vad jag förstått. Du kommer att få fler tips vad det lider. Lycka till, du kommer att få många trevliga stunder med en 330, promise! Niklas Fransosen |
|
|
Motorn är en pärla och kommer inte ställa till med några besvär. Viss oljeförbrukning får man räkna med dock. Oljan är dyr dessvärre men that's life. Inga som helst problem att köra med bilen på vintern men branta backar är ingen höjdare. Körde själv fast i Sälen i vintras i en backe (dubbdäck Nokian Hakkapellita 225/55 16) eftersom bilen är relativt lätt i baken. Min pappa som körde sin Audi A4 Quattro stod bara och skrattade åt mina problem. Han kunde (med dubbfria däck) stanna i backen och sedan dra iväg igen. Jag fick ta rejäl sats för att överhuvudtaget komma upp. Men denna lilla parentes kanske inte är så viktigt, så vitt jag vet har inte Åland några större fjäll att bemästra ;-) Om det är Bilförsäljningen i Påarp som importerat bilen är bilen superschysst. De är en av få seriösa importörer som finns. //Lövet |
|
|
Håller med om allt som skrivits om 330n hittils, en underbar bil. Däremot så drar min bil inte en droppe olja, fast detta är mycket individuellt. På vintern är 330 en mycket trevlig bil, om du väljer att slå av alla livlinor så har du en otroligt stabil/spårsäker och trevlig bil som du kan ha mycket roligt med, eller så väljer du att ha alla livlinor på och då har du ett system som på ett effektivt sätt kväver sladdar och spinnande hjul. Och när allt detta är med i beräkningen, så har du en bil som är minst lika säker, säkrare enligt mig, att köra vintertid som en volvo. En bmw med livlinor är lika svår att få ur kontroll som en Volvo med livlinor. Men en bmw är mycket enklare att häva en sladd i, en volvo understyr ju bara så kan du inte styra länge.... Lycka till med köpet! //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Har haft en 330i i ett år nu och jag är så nöjd så du anar inte =) Körde med den hela förra vintern utan några problem. DSC'n är visserligen väldigt nervös när det är snö ute och blinkar så fort man gasar lite men bara man tar det lungt med gasen så går den helt stabilt på snöiga vägar. Det du kan kolla på är ju som sagt rost på undersidan av motorhuven vid lyktorna. Även på bakluckan är vanligt. Men har du rostskyddsgarantin kvar (6 år?) så byts dom utan problem av BMW. Jag har lite galvsläpp på insidan av framdörrarna vid låset ungefär, villket också ska vara rätt vanligt vad jag förstår. Kolla även den nedre insugningsdamasken. Rätt vanligt att dom spricker efter 8-10 år och du märker detta på ett vinande/tjutande ljud när du gasar lite lätt. Tex om du ligger i 90km/h på femman och trycker på gasen lite lätt. Inte dyr att köpa men ett helvette att byta för den är trångt! Jag lyckades inte byta så jag kör med lite silvertejp runt sprickan hehe.. Annars har jag inte haft ett enda fel på bilen sen ja köppte den. På vintern måste du dock ha minst 17" vinterdäck p.g.a dom stora bromsskivorna. Men det ska ju vara snyggt på vintern också =) Lycka till! |
|
|
"Kolla även den nedre insugningsdamasken. Rätt vanligt att dom spricker efter 8-10 år och du märker detta på ett vinande/tjutande ljud när du gasar lite lätt. Tex om du ligger i 90km/h på femman och trycker på gasen lite lätt. Inte dyr att köpa men ett helvette att byta för den är trångt! Jag lyckades inte byta så jag kör med lite silvertejp runt sprickan hehe.." Har exakt dessa symptom på min 328 e46 -98. Vart sitter den nedre insugningsdamasken någonstans? Är det den bakom "njurarna"? |
|
|
Eldano: Nej inte vid njurarna utan efter luftmassemätaren. Efter den så går ju luften i en tjockt slang ner mot motorn (insugningsdamasken). Halvägs ner så sitter det en skarv där den förgrenar sig och en mindre slang sticker iväg i en skarp böj. Både denna lilla och fortsättningen på den stora slangen går sedan in i motorn. På den lilla slangen som sticker iväg i en skarp böj blir det ofta en spricka på grund av just den skarpa böjen. Det var här jag hittade min läcka som jag har försökt tejpa igen =) Delen kostar typ bara 200:- men för att byta den måste man lossa på slangklämmorna vid motorn och det är långt ifrån det enklaste då det sitter långt ner och grymt trångt. Men du kan läsa mer i denna tråden: Länk Där finns även länkar till RealOem med villken del som jag menar. Hoppas du löser det. |
|
| Ojdå.. Luftbälg heter det ju för tusan.. inte insugningsdamask.. undra vad jag fick det ifrån. hehe :) | |
| Inga problem att köra 330i på vintern bara man har bra däck. Stora problemet är rosten värst är det med motorhuv och baklucka men även dörrar och i viss mån karros vill rosta så leta gärna efter en som är max 6 år för då har du chansen att få problemen åtgärdade på garanti/Goodwill | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.