|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar följande: Jag har en Bmw E30 utan motor för närvarande. Motorer jag tittat lite på är: M20B25 M50B25 M30? b30 M50b40? V8an. Nu till frågan, vad säger bilprovningen? Orginal är min bil en 320ik. Men enligt lagen så ska man ta med avgassystemet från bilen man tar motorn ifrån, då ska det gå om man har en 75-88. Min är 88 så det är precis så den klarar det iaf. Är det något mer man ska tänka sig för? En M50B25 ska vara mkt svår att få igenom har jag hört. En M20B25 ska vara busenkelt. Resten vet jag inte. V8an lär ju vara omöjlig. Samt att man måste gå efter lagen för effekt, max 20% extra hästar och 10% vrid. Redan här bör kanske v8an gå bort? Hoppas på svar :) | |
|
Många som kör m20b25 i E30 320 då båda är sexor och är väldigt lika i utseende. Resten är bara ren tur om du får igenom... Det där med avgassystem har väl med katt att göra? Och din är 88, alltså har du kat och kommer därför inte kunna göra nått motorbyte. Däremot om du hade haft en 87< hade det nog vart möjligt om du satt i en nyare motor med kat. Känner en som kör en E30 87 reggad med volvo 940 turbomotor med kat. MVH Max |
|
|
Nu har ni inte uppdaterat er grabbar. Det är fullt möjligt att byta motor numer även i nyare bilar. Kolla här: Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
MiliaN Angånde det med kat, visst en -88 har en kat, men den måste inte fungera =P //Nydell |
|
|
JohanE: Där ser man, vettig länk =) Dock så får man ju inte öka mer än 20% effekt resp. 10% vrid...så V8an går nog bort :P Nydell: För dig eller för BP? Vidarutveckla det där tack :P |
|
|
MiliaN Det jag har blivit tillsagd av dem som har koll är att det är LAG på att där sitter en KAT från och med 1988, men det är INTE lag på att den ska fungera, dvs sätt ett tomt rör som ser ut som en katt så är du "laglig". |
|
| Detta gäller bara bilar från 1988, om inte de framgick | |
|
Nydell... Detta är en vanlig missuppfattning. Om bilen är från början reggad med katt så ska den både sitta där och fungera; dock finns 88:or både med och utan katt original. |
|
|
Och missuppfattningen grundar sig säkert på grund av att avgaskraven inte skärptes iom katalysatorn utan när kravet på katalysator kom. För har man en frisk motor så går den igenom även utan kat. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Detta betyder alltså: Jag kan byta till en m20b25 men då måste den va rätt ny, 88-frammåt. Jag bör kunna byta till en M50 motor oavsett då den redan har katt och bör då vara relativt simpel att få igenom? Måste bilen reggas om? M30 går då inte då det inte är katalysator på dom, vad jag vet? Är inte ute efter att trimma bilen, vill ju bara ha en motor i min bil :O |
|
|
Ska man vara helt enligt reglerna så måste du registrera om den för alla motorer som inte är en M20B20. M30 finns nog med kat, 535 E34 t.ex. ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.