|
|
|
|---|---|
|
Hej! Efter att ha kört svensksålt de sista 5 åren här så är det dags att plocka hem en bil. Tänkte bara kolla om jag tänkt rätt här, eller om det gjorts någon lagändring den sista tiden som jag missat. Jag är alltså ute efter en bil som rullat 0 mil och är helt ny. Konsekvenserna av detta borde bli, om jag tänkte rätt, är följande: • Jag ska be om att få köpa bilen utan moms i Tyskland • Jag kommer få betala full moms (25%) på bilen i Sverige när den inregistreras Är det korrekt? Fråga nummer två blir då; hur enkelt är det att få en tysk handlare att släppa bilen utan moms? Med tanke på att straffet för bilhandlaren (om jag kör bilen ut ur husen och säljer den till en tysk på gatan) blir att betala in momsen till staten + straffavgifter. Dvs måste jag på något sätt styrka att bilen ska rulla i Sverige och inte i Tyskland? Det känns lite tråkigt så klart att torska på momsväxlingen, men jag antar att det inte finns något sätt att komma runt detta? | |
|
En tysk bilhandlare säljer ingen bil utan att du betalar 19% i moms hos honom såvida du inte är en firma med VAT-nummer och även då kan det vara svårt Sedan får du vid svenska gränsen gå in till tullen och skriva papper om att bilen anlänt till Sverige och efter registreringsbesiktning kandu begära att dom 19% inbetalade momsen returneras till dig med stöd av tullens handling och kopia på regbeviset i Sverige Och du får ju dessutom troligtvis betala moms i Sverige innan du hunnit få tillbaka dom 19% från Tyskland Klart krångligt för en privatperson att köpa ny bil utomlands Varför inte hitta en bil som varit i trafik mer än 6 månader och rullat mer än 600 mil ? Då slipper du ju momsproblemet heöt. |
|
|
Tallviking: Problemet är att bilarna kom till handlarna först under juli månad, vilket innebär att jag får vänta till 09 med import. Och till Sverige kommer bilarna först sommaren 2009, om ens då... Det är alltså tvärkört att slippa momsen hos handlaren, det var dåliga nyheter. Extremt tråkigt att ligga ute med tysk + 25 svensk moms på bilen. Kanske är det då värt att engagera en seriös importfirma som har möjligheter och kontakter att köpa bilen utan moms i Tyskland. Det man får se upp med då är att en mindre seriös aktör inte köper bilen i Tyskland utan moms, säljer bilen till mig till ett pris som inkluderar svensk moms, men utan att faktiskt betala momsen. Då sitter man där med bil man betalat fullpris på och dessutom ska betala ytterligare 25% moms + straffavgifter. Kanske blir enklast att avvakta trots allt... |
|
| Varför inte köpa utan moms/lokal skatt i DK eller NO? (Om en BMW handlare nu vill sälja en ny bil). | |
|
Om jag förstår rätt så rör det sig om en bil som inte kommer till sveriege förrän möjligen om ett år. Då är sannoliheten att de säljs i DK eller NO innan dess särskilt stora heller. Gäller 600mils regeln fortfarande? Kanske är lite sent att lägga in en längre europatrip nu, annars är ju detta ett alternativ om du vill slippa momsen. acey: Vad rör det sig om för bil? *nyfiken* |
|
|
600mil vid KÖPET är det som gäller INTE vid importen... Mera kul läsningen här: Länk Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Kristoffer_L: Det är en Fiat 500 Abarth :o) Ska träffa Exclusive Cars och Autoropa och se vad de säger. Jag antar att jag inte behöver nämna att Fiat Sverige är bedrövliga. Har kontaktat en stor del av handlarna såväl som agenten. Svaren är blandande mellan "abar.. va?", "den kommer inte till Sverige, men jag har en 1,2:a till salu", "den kommer i höst", "den kommer sommaren 2009","den kanske kommer hösten 2009", "ring tillbaka i morgon", "ring tillbaka i höst". Ja, ni förstår. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.