AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.346

M3 E30 går varm, hjälp!

Hejsan!

Köpte en BMW M3 E30 för några veckor sedan, bilen hade ett mystiskt fel att den går varm.

1. Kör man normalt så ligger tempen i mitten

2. Stannar du vid ett rödljus i någon minut så går tempen uppåt ordentligt!

3. Kommer ingen varmluft i kupén trots full värme

4. Drar man på MAX så kommer det massor med varmluft och tempen sjunker under normal.

Jag har bytt vattenpumpen och termostathuset, problemet kvarstår =(

Vänliga hälsningar,
Erik Regnell
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Det sitter en elekroniskfläkt framför kylaren som via en termostat skall gå igång vid temeratur över normal, bygla denna och se så att den fungerar. Funkar den så får du felsöka via relät (säkringsdosan) eller fläktmotstånd.
mvh Daniel

Länk
Progress through pain
Tackar!
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Ang värmen i kupén så är det väl samma fel som brukar bli på E24 mistänker jag, den elektroniska väreregulatorn som bör sitta på torpeden i motorrummet på förarsidan. Kostar runt 1000-lappen ny på BMW.

Angående motortemperaturen så kan den bero på olika saker

1) topplockspackningen trasig eller spricka i toppen

2) dålig kylare

3) locket till expansionskärlet ur funktion

4) elektrisk kylfläkt ur funktion

5) för mager bränsleblandning

6) fel tändinställning.

/Johan
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Erik, din bil är en 87:a eller hur?

Har den 87:ans utförande på termostaten dvs ingen termokontakt på termostaten utan elfläkten styrs via termokontakten på botten av kylaren.
I så fall startar elfläkten till synes väldigt sent. Typiskt är vid första strecket efter mitten.

När det gäller kupévärmen är jag inne på samma spår som Johan. Antingen den elstyrda värmekranen (sitter vid pedalerna på värmepaketet) eller dålig kontakt i själva värmevredet.

/G
Jepp min är en 87:a!

Där sitter en termo kontakt på termostaten, allt detta med elfläkten ser eftermonterat.

Ska det sitta en fläkt vid vattenpumpen? För det gör det inte!

Fläkten framför kylaren startar grymt sent iallafall.

Tackar för alla tips!
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
har du verkligen sett till att lufta ordentligt? vet inte hur svårluftade dessa motorer är. men en gång höll jag på att bli galen, trodde verkligen jag hade luftat motorn att de ända jag misstänkte var toppen gången. hade ny termostat. ny vattenpump men de vägrade komma någon värme i kupén. sen slit jag ur och körde utan termostat och värmen kom direkt! hade oxå fenomenet att den oftast ändå höll sig på godkänd temp men om man stod still längre så kunde den vandra uppåt. är det mycke tryck i kylarslangarna? du kan ju iaf för skojs skull ta bort termostaten o testa. kan oxå hända att du fått fel termostat eller att den inte öppnar som den ska.
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
Håller med föregående talare, luftning kan ta sin tid och termostaten kan vara felaktig. Dock kan ett felaktigt kylarlock också ge samma fenomen, jag höll på bli galen med liknade symptom och bytte mitt till synes felfria kylarlock till ett nytt och vips var alla problem borta.

/Johan
Jag hade samma problem med min 325'a.
Var inte viskokoppling utan visade sig vara vattenpumpen som var risig.

Sitter plastflänsar på orginalaren och köpte en ny med lättmetall.

Enkelt att fixa. Om det är så att bilen bara går varm när den står still är det troligen det eftersom att vattnet inte cirkulerar nog snabbt.

Se till att byta detta OMG och kör inte med bilen eftersom att toppen riskerar att spricka... trist affär.

Lycka till!

Åk före du så väntar jag på dig där.
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Luftningen på m3 e30/s14-motorn är faktiskt busenkel...expansionskärlet sitter på högsta punkten i motorrummet...kylsystemet är helt och hållet självluftande....så det tror jag inte är problemet

Fläkt vid vattenpumpen?? Du menar om det ska sitta en extra kylfläkt mellan motorn och kylaren, med viscokoppling? Mig veterligen finns denna extrafläkt enbart i bilar som har ac,...oftast i us.-modellerna av m3 e30

Om fläkten startar sent är det troligtvis givaren (den på termostaten), denna givare finns/fanns med olika gradtal (i celsius), jag bytte iaf den givaren på min bil, beställde en ny hos bmw, de visste vilken det skulle vara.

Det finns en metod att man kokar givaren och mäter vid vilket gradantal den ger kontakt...har dock aldrig gjort detta..

Mvh Ferenc
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.