|
|
|
|---|---|
|
Har då en E34 525 24v -91b som andrabil och som jag tog på en liten husvagnssväng för någon vecka sedan. Efter denna tur, så har automatlådan varit lite seg i växlarna samt att den inte har växlat till 5:an för än den blivit varm eller efter bilen nått väldigt hög hastighet. Varm, så har den växlat in alla växlar, men något segt. Bilen har gått 26 700 mil och lådan är renoverad vid 19 000 mil och då även givetvis med nytt filter och olja. Jag tänkte då att nivån har blivit något låg p.g.a. nått läckage (trots jag inte sett något sådant), så jag drog upp den i lyften för att kolla nivåerna i låda och slutväxel. Jag hade köpt olja och var fullt beredd på att fylla på. Jag började med att kolla slutväxeln, medans lådan skulle bli lagomt varm och den var OK. När jag då var beredd på att öppna nivåpluggen efter alla förberedelser och motor igång, så lät det "PLOPP" när jag öppnade pluggen och så rann det ut 2 dl. Med ett gäng rynkor i pannan, så drog jag igen pluggen och funderade, men bestämde mig att jag skulle provköra innan jag gjorde något annat. Efter provkörning i 45 minuter, så blev jag helt mållös! Lådan växlade som en gud och var rapp och konsekvent. 5:an gick i fort och var stabil. Jag har skruvat i ett gäng bilar, men inte mycket i BMW och aldrig varit med om detta fenomen. Har någon nån ide'? Lådan renoverades av auktoriserad verkstad, så det borde ju vara något seriöst gjort (fel förekommer ju alltid!). Bananen | |
|
Jag ska ta och göra en ändring av föregående inlägg. Bilen hade gått 20 686 mil när lådan renoverades. Inte för att det har så stor skillnad, men de påverkar ju oljans kvalitet lite i alla fall. Bananen |
|
| Hmm låter som det varit förmycket olja i lådan sedan vet jag inte om du kollat i ventilhuset på en bmwlåda men där sitter en packning och några små runda plastringar som kan fastna mellan packningen och ventilhuset kanske satt en sådan fel, du har inte skrivit vilken typ av låda du har ?? | |
|
Har inte en blekaste vad lådorna heter på BMW? Flera märken kan ja ut och innan till när det gäller betäckningar, men BMW är ja ny på när det gäller skruvning. Har för mig att det känns att vara samma utväxling som den ja hade i 850 CSI:n, men det är nog inte de. De jag vet är att det är en ZF-låda, 5 vxl och att den sitter på -91:ans 24V Nu har jag kört 70 mil, sedan igår, när jag tömde den på oljan och den går lika bra, rappt och fint som igår. De kan ju vara så att den var överfylld, men då måste ju BMW ha luta biljvl:n så mycke framåt, när dom satte i ny olja och filter vid renoveringen. Annars kan man ju inte få i för mycket! Jag menar att 2 dl olja som rann ut och är överfyllt, är ju ca. 7% av lådvolymen! Lådan rymmer 3 lit. såg jag. När jag tänker tillbaka på när jag körde den första gången, när min bror hade köpt den, så var den nog lite segväxlad redan då. . . .jaja, den var i alla fall inte lika rapp som den är idag i alla fall och han köpte den precis när BMW hade fått ut den efter renoveringen av lådan, för ca 6000 mil sedan. Bananen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.