|
|
|
|---|---|
|
Ja som topic lyder. Vilken 1 serie drar minst diesel av 120d och 123d om man skulle ligga i låt säga 100-120 på e4an och köra långkörning? Vad snittar era 120d & 123d? är intresserad av att höra lite om verklig förbrukning :) står på modellguiden 120d ska ta ca 0.48 i snitt och 123d 0.52 i snitt..sanning eller? :) tacksam för info. | |
|
Min bil (123d) drar ca. 0.58 enligt färddator vi jämn och landsvägskörning, blandat ligger det på ca. 0.63 enligt färddator. Enligt mina beräkningar så får man lägga på ca. 10% på färddatorns siffror för att komma få den verkliga förbrukningen. Min bil har dock bara rullat 250 mil än, det möjligt att förbrukningen går ner med tiden. 123d är väl så vitt jag vet samma motor som 120d fast med en extra turbo, så jag har svårt att tänka mig att 123:an i något sammanhang skulle kunna dra mindre än 120:n. |
|
120d |
Ligger på 0,56 i snitt enligt färddatorn i min 120d, har inte nollat den de senaste 1500 milen bilen har just passerat 3000 mil. |
|
Eftersom jag läste detta på förmiddagen och hade "förmånen" att behöva göra en körning på just E4 strax efter (Luleå-Piteå)... :) ...så nollade jag färddatorn när jag kom ut på uppfarten. Efter 5 mils körning då jag svängde av så visade datorn 0,47 l/mil. Mestadels 110 väg, med ett par 70- och 90-sträckor inkl fartkameror och en rask omkörning av en långtradare på en trefilssträcka. Höll hastigheten med lite moms, dvs 100-120 mätarhastighet om det var skyltat 90-110 (felvisningen är 5 km/h f.ö.). Hade det varit en ren 110-väg så hade nog förbrukningen sjunkit lite till. Man kan säkert hålla 0,45 l/mil om man får hålla tempot utan att störas alltför mycket. Rätt imponerande faktiskt om jag får säga det själv. Dock visar ju färddatorn lite fel, men felet verkar vara som minst vid ren landsvägskörning, det blir större när man kör i stan. OBS: 120d -06 163 hk, med M208-hjul. Men jag tror inte en -08 drar märkbart mindre på landsväg |
|
|
Min 120d drog 0,64l/mil landsvägskörning. Åkte då 107 mil. Verklig disel förbukning. Tyckte det var ganska mycket. |
|
| naim1999se: Din bli kanske inte är riktigt inkörd ännu? Min är omöjlig att få upp i 0,6 (verklig förbrukning) om man kör normalt lastad (1-2 pers) och i någorlunda vettig hastighet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.