|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag brukar ju delge lite erfarenheter från import av bilar, främst från Tyskland. Oftast är det positiva erfarenheter, eftersom tyskar är sällsynt ärliga och mycket bra att ha att göra med när det rör bilaffärer. På senare tid har jag tagit in några bilar från USA, bilar som jag brukar köpa under semesterresor till USA. Nu blev dock suget för stort efter en Dodge-pickis, så jag gick emot vad jag själv brukar rekommendera och köpte en osett över internet. Jag var så försiktig som jag kunde vara, köpte från en välkänd superstor bilfirma, fick 10 bilder med acceptabel upplösning, kollade ägarhistorik, gjorde ett "carfax" osv. Bilen är en -04:a, 15000 mil, med en attraktiv utrustningsnivå och rätt pris. Förra veckan kom bilen hem efter 4 (!) månaders väntan. Tack vare de enorma köerna över atlanten blev bilen stående i hamnen, något som de flesta råkar ut för just nu. Tråkigt nog visade sig flaket på trucken vara sprayburksmålat! Troligtvis har båten fått en smäll på höger bakskärm, för den är rulig och dåligt spacklad. Lacken ser tillräckligt bra ut för att se bra ut på bild, men i verkligheten ser den riktigt sunkig ut. Invändigt var den luden av mögel, då skeppningsfirman hade "glömt" att ställa in en torrboll som de brukar göra. Golvmattan och passagerarstolen var drabbade, så det luktade inte gott om man säger så.... Tack och lov så går den kanonbra maskinellt, och ser bra ut invändigt för övrigt. Jag har nu rivit ut stolar och allt och kört en riktig rengöring, och möglet släppte tack och lov. Däremot tror jag att jag åker på en fogger-behandling, för att få bort lukten helt. Hoppas att det räcker! Sedan får jag lacka om flaket, vilket säkert kostar några tusingar, så det är väl inte hela världen men ändå väldigt tråkigt. Så, några råd till er som funderar på att köpa bil i USA: - Jänkare är säljare ut i fingerspetsarna. Bilderna är tagna på de delar som ser bra ut, bilder på dåliga saker hoppar de över. På samma sätt berättare de bara alla fördelar, nackdelar hoppar de över. Observera att de inte är medvetet oärliga, de undviker bara att visa/berätta nackdelarna. - Köp inte osett över nätet om du inte litar blint på säljaren! Alternativt att bilen är så billig att du kan kosta på tiotusingar på reparationer. - Se till att ha en superseriös skeppningsfirma som verkligen vet vad de håller på med, som håller vad de lovar. Kolla referenser om möjligt! - Tänk på att bilar och framför allt pickisar är bruksföremål i USA, bilarna är så billiga att de rent utsagt skiter i dem. - Försök säkerställa att bilen inte har varit krockad, för jänkare kan INTE reparera en krockad bil så att den ser bra ut. Jag säger inte detta för att skrämmas, utan för att ingen ska lockas till ett "klipp" över internet som sedan kan bli ett kostsamt problem. Jag har köpt bilar osett från USA tidigare, och det har gått ok, men tänk på att förvänta er det värsta! Mvh Johan |
|
Klart intressant! Mvh/S |
|
| Intressant Johan, Jag blev utan bil i onsdags så man har börjat skumma igen lite annonser osv. Vilka sidor på nätet brukar du använda dig av? Kan vara kul att se vad man får för 130k i USA :-) | |
|
Det är väl autotrader.com och cars.com som gäller... Johan; Vad kostade bilen i USA i dollar och vad kostade den reggad och klar i Sverige? Håller på att kolla på några bilar med det är svårt att räkna ut vad de kostar klara i Sverige med alla småkostnader... M V H Stephan Min bil: Länk |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! Jag behåller nog inköpspriset för mig själv om det är ok, men det som tillkommer är c:a 15000 kr för frakt inkl. försäkring och terminalavgifter, 20 % tull på pickisar, 25 % moms på inköp + frakt + tull, 3500 kr transport inom Sverige, 17500 kr för ombyggnad inför bes + besiktning. Så på en exempelbil som kostar $15000 så kostar den 155.000 kr klar i Sverige. Det har dykt upp lite andra felaktigheter också nu när jag har fått köra lite mer, men så kan det vara. Tack och lov så är amerikanska bilar lättmekade, det har sett likadana ut i 50 år på det stora hela! Och 5,7-hemin är riktigt trevlig, 350 hk får bra fart även på 2,8 ton pickis! Så mitt råd i korthet; vill ni köpa bil i USA, åk för sjutton dit på semestern och köp på plats. Då slipper man otrevligheter, samtidigt som en semeter därborta är vääääldigt trevlig! Mvh Johan |
|
Hej! Johan, jag funderar på att ta en en Ford Mustang GT Cab. Har du några tips på bra transportörer? Tog du bilen från NY till Gbg eller? Tullen är väl 20% på personbilar oxå?! Vet du om det är några speciella ombyggnader som krävs på en Mustang? Mvh Erik |
|
|
Jag tog hem en Mustan Cab 2002:a och fick göra följande: - Frakt och försäkringskostnader - 10% Tull - 25% moms - Pengar för lossning av container och admin av tull/moms-betalning etc - Stämpla in chassinummer i motorrummet vid stötdämparfästet (Exclusive cars) - Bullerintyg (Exclusive cars) - Parkeringsljus fram montering samt urkoppling gula parkeringsljus - Sidoblinkers på framskärmarna - Bygga om ljus bak med montering av gula blinkers samt urkoppling av röda blinker så bara bromsljus lös bak - Röda reflexer bak - Registrerings och besiktningskostnader Skeppade bilen från LA till Sthlm med hjälp av säljaren som var i Tp-branschen Bilbörsen vid Globen hjälpte till med uthämtning, admin och lossning av container |
|
|
Lärorik historia. Jag sitter just nu och dreglar över DKW A5/S5 och de är markant billigare i staterna än här. Dollarn är på väg upp, så US-importen lär väl inte bli mer lönsam med tiden men det går fortfarande att få osannolikt bra priser. På dealster.se finns en kalkylator där man kan mata in bilpriset i $ och få reda på vad bilen kostar reggad och klar i Sverige. Lycka är 363 hkr, sportläge och kickdown! |
|
Transocean |
Varför inte köpa en Kia eller var det Huyndai SUV och få en Kia/Huyndai personbil på köpet? Sen säljer man personbilen hemma. Tull och moms lär bli rätt låga på en bil som inte kostar någonting. Dom kör såna kampanjer på radio/tv just nu i USA. Annars är nya Ford på billigsalg med rabatter från 5000$ på personbilar och upp till 7500 på pickisar. GM säljer alla bilar med "personalrabatt". Det är bara att fynda med andra ord. Om man inte bor i SKATTE/AVGIFTSHELVETET SOM KALLAS FÖR NORGE förstås... |
|
Köpa ny bil för export i USA är extremt komplicerat och de flesta handlare vägrar att sälja en sådan bil p.g.a regler som mer eller mindre gör det olagligt Man måste ha en agent/ombud som köper den åt en i USA och sedan exporterar den Läs på dealster.se. Tror det finns en hel del att läsa där om detta bl.a |
|
| Har kikat mycket på BMW och DKW i staterna, men det skiljer lite i specifikation - tillräckligt för att det skall bli störande. Johan skrev något klokt i ett annat inlägg, nämligen "köp amerikanskt i USA och tyskt i Tyskland" (eller något liknande). Det ligger mycket i det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.