AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.445

Onormalt däckslitage Pirelli RFT?

Hämtade ut min 120d (177) i sept 07 och har nu kört 3600 mil, varav kanske max 1600 på originalsommardäcken Pirelli RFT 17" på M-paketfälgarna (bor i norra Sverige).

Tycker hela bilen skakat och låtit lite konstigt av och till på sistone, och nu sista månaden har ratten börjat darra närkligt, särskilt mellan 70-100 km/h. Lät min däckfirma hissa upp den och kolla vad det var. Det visade sig att alla fyra däck är märkligt slitna. De är dels ojämt slitna längsmed, dvs om man snurrar däcket och håller handen på däcket så rör sig ytan upp och ned. Dessutom är har insidan på däcken rest sig och är nästan blankslipade. Däckfirman tyckte det bara var att byta ut däcken, men att jag skulle höra med BMW först eftersom de ansåg det var märkligt mycket slitage som de inte sett förut, dessutom lika på alla fyra däck.

Är det rimligt slitage på 1600 mil? Vad kan man göra/kräva av BMW och/eller Pirelli?

Min BMW-verskstad har inte varit särskilt hjälpsam, de tycker jag först ska göra en hjulinställning hos dem för (minst) 850 pix (eftersom detta tydligen inte ingår i nybilsgarantin om man inte gör det de första 50-100 milen, men då gick ju bilen bra. Detta har kommit växande nu i vår), och sen köpa nya sommardäck.

Om jag hade kört på något så att hjulinställningen fuckat upp borde det väl inte bli nästan likadant slitage överallt?

Jag hade en 325Ci -04 förut, och de sommardäcken jag fick med då körde jag 3 säsonger/8000 mil på utan problem.
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Har likadana däck på min 130 som du, och bakdäcken var slut efter ca 2000 mil. Framdäcken är dock alltjämt ok, ca 4 mm kvar på ett ungefär. Slitaget är jämt, upplever inga vibrationer eller orundhet.

På din beskrivning låter det ju som att dina däck är defekta, med tanke på orundheten. Att de är slitna på insidan tyder väl i första hand på att hjulinställningen er felaktig.

Tror dock att det är svårt att övertyga BMW att bjuda på en hjulinställning efter så lång sträcka, och Pirelli lär nog tyvärr inte heller glatt acceptera en reklamation efter 1600 mil... Men försöka är ju aldrig fel!

Sammanfattningsvis kanske en hjulinst för 850 inte är hela världen, och du kan ju se det som ett bra tillfälle att byta bort rft-däcken mot "riktiga". Jag upplevde en klar komfortförbättring då jag bytte mina bakdäck mot ett par icke-runflat Goodyear F1 asymmetric.

Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.