AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.830

Frågor om nya 3 serien

Sida 1 av 2
an
19
anderna
320i Touring, 2009
Tja!

Är på gång att skaffa mig en ny 320i Touring med den nya faceliften (tjänstebil). Har ett par funderingar bara då budgeten är lite begränsad.

1. Vad är egentligen skillnaden på AC och Klimatautomatik?
2. Hur strippad är bilen om bara beställer den utan extrautrustning?
3. När det gäller fälgar, är det plåtfälgar som gäller om inte väljer till LM fälgar eller sätter BMW på nån typ av LM fälg på den grundutrustade bilen?
4. Vilken utrustning anser ni att man bara MÅSTE ha för att det inte ska bli helt olidligt att köra BMW :)

Nu låter det kanske som att jag har en extremt tight budget men jag vill mest ha reda på vart jag ska lägga krutet då schyssta fälgar kostar 15 papp extra och klimatanl. ~8 lax...
Välkommen till Forumet.
AC är väl manuella vred.
Länk
Klimatautomatiken ger extra komfort. Med den automatiska regleringen och de åtskilda programmen för luftfördelning håller klimatautomatiken en angenäm temperatur i bilen. Systemet inkluderar luftfilter med aktivt kol och automatisk kontroll av luftcirkulationen (AUC), som skyddar de åkande från skadliga ämnen utifrån, genom att automatiskt koppla över till cirkulation av innerluften.

Nödvändig utrustning;-) Länk

/Udo Dirkelsniff
an
19
anderna
320i Touring, 2009
Ok, tackar för svaret. Är mest intresserad av fråga 3 egentligen. Sitter det LM fälgar på som standard? Kan iofs fråga min säljare lika gärna men om det är nån som vet så...
Det sitter plåtfälg 16 tum som standard.
Ni
966
Nip
320i-04
Jag hittade en pdf från bmw som spaltade upp allt rätt bra vad som var standardutrustning och inte när jag kollade i våras.

Tillägg LM-fälgar var väl 7000 för BMWs egna vad jag såg då.

En sak att överväga kan ju vara att i 325 ingår LM-fälg och kanske lite till om du är duktig på förhandling. Då blir skillnaden inte så stor i pris och du har en 6a med lite klös.

Saker jag prioriterade:

a) larm
b) taklucka
c) 6-cylindrig motor
d) LM-fälgar

Jag hittade allt i en beggad så jag slapp köpa nytt denna gången.

Kan inte tjänstebilsgrejen någe bra, men många beggade har kvar status med avdragsgill moms och kanske kan vara alternativ också. Då har du halva kostnaden mot en ny på en tre år gammal bil med kanske 5000 mil.
te
303
ted81
BMW M3 E92
farthållare är inte standard.

enligt mig så är en E9X iskall om den inte har farthållare, sportstolar, multifunktionsratt.

farthållare och multiratten går att eftermontera men det blir ju dyrare än att ta med från fabrik
an
19
anderna
320i Touring, 2009
multiratt är standard på den nya som jag förstått.
farthållare ska jag givetvis ha. vad tror ni om radio prof? är det värt att uppgradera till det? fördelar?
an
19
anderna
320i Touring, 2009
Sådär nu är det beställt iaf. Tog inte så fasligt med utrustning.

320i
Vit eller Röd (har svårt att bestämma mig)
Lm fälgar
Farthållare
Takrails
Förvaringspaket
PDC Bak
Sensatec Svart
Isofix fram

Leverans runt v 42.

Nu är det bara vänta...
Tog du verkligen den enkla kliman?
Du har väl sett och känt på sensatec innan du beställde? Sensatec är ingen hit, plastigt värre.
an
19
anderna
320i Touring, 2009
Den jag provkörde hade beige sensatec, var inget fel på det tyckte jag men jag ska till BMW i helgen ändå så jag kan kolla så jag inte gör bort mig :)

Jo, jag tog den enkla kliman. Känns inte så jobbigt att vrida på ett vred då och då...
ca
22
carpan
320iM E90 - 08
335iM E92 - 08
Haha, Den automatiska kliman måste man ändå fingra på hela tiden så där sparade du 7000kr anderna.
Välj Xenon, det vanliga lyset är bedrövligt.
carpan:
Måste du fingra på den aut.kliman hela tiden så har du nått fel på den!
anderna: vilken röd är det???
jag tror som nog oxå att du borde satsa på den dyrare kliman.. sedan så tycker jag att chromeline är ett måste :D
Varför ska du ha "medar" på taket?

/Udo Dirkelsniff
an
19
anderna
320i Touring, 2009
bmw_jerry: karmosinröd

Udo: Jag har takräcken här från gamla bilen som passar. Kan vara bra att ha om man vill lasta nåt nån gång...
an
19
anderna
320i Touring, 2009
Tänkte uppdatera lite. Hämtade ut bilen i onsdags och har nu lagt 35 mil på mätaren.
Det blev till slut en alpinvit 320i touring med 16" lm fälgar och comfort paket samt förvaringspaket och svart sensatec klädsel. Bilen är rätt och slätt skitsnygg och förvånansvärt pigg i accelerationen upp till 70-80 km/h.
PDC:n gör livet väldigt enkelt och jag är med facit i hand glad att jag lade till den automatiska kliman. Farthållare och regnsensor fungerar utan problem.

Stereon(BMW Professional) är i mitt tycke fullt duglig, det hade dock varit trevligt med en USB port såhär i efterhand. Är det nån som vet hur många högtalare man har i bilen?

Byggkvaliten håller i mitt tycke högsta klass och jag tycker inte som nån annan skrev att sensatec klädseln känns plastig. Snarare tvärtom, de flesta som provåkt har trott att det är riktig läderklädsel.

Va kul, grattis!

Kan du inte lägga upp lite bilder på skönheten så att vi kan få se. Gärna även invändigt.

Jag pratade med en säljare som sa att sensatec hade utgått men eftersom de nya tygklädslarna är otroligt fula så hade jag hoppats slippa betala 18 800 kr för skinn.

Har du automat eller spakar du själv?

/micke

an
19
anderna
320i Touring, 2009
Spakar själv. Ska ta lite bilder senare!
Är själv sugen på en e90 men det finns så fruktansvärt många snikutrustade e90 till salu - varför väljer de inte sportstolar, xenon och en riktigt motor? Pust...
Visa användare
91
rolando
MB220E/Diesel/
twinTurbo170HK
Till 'anderna': "...Stereon(BMW Professional) är i mitt tycke fullt duglig, det hade dock varit trevligt med en USB port såhär i efterhand. Är det nån som vet hur många högtalare man har i bilen?..."

Om du har fått med "676-Hi-Fi högtalarsystem" så har du 10 st, 4 diskant, 4 mellanregister och 2 st centrala bashögtalare under framstolarna. Om du inte har detta paketet har du nog 6 högtalare.

USB gränsnitt är väldigt praktiskt - bara till att stoppa in minnepinnen! Men det bästa med ljudbehandlingen det är ändå harddisk-faciliteten som kommer med Nav Pro (609). Här har jag 13 GB til musikinspelning från CD eller minnepinnar!

Har sett att någon har undrat lite över nya I-drive. Jag har aldrig använt den gamla, men måste säga att den här är väldigt användarvänlig. Du behöver knappt se i instruksjonsboken första gången, den är logiskt uppbyggd och nästan helt självförklarande!

Har nu kört 100 mil i löpet av en vecka och är förnöjd med allt undantaget de där j-a RFT-dekken (ljudligt på grov asfalt)! Men det var ju inte nytt, så efter att vinterdäkken åker av till våren blir det nog Continental contact 2.

Om ngn undrar, bilen har denna utrustning:

318d manuell 6-växlad
Safirsvart metallic
7RS Comfort (se egen spec hos bmw hemsida)
LC**Dakotaskinn/sandbeige
2 x lättmetallfälgar (16" 282)
302 Alarmsystem
3AC Släpkrok (el. manövr.)
423 Golvmattor velour
441 Rökpaket (ger fördeler vad gäller div strömuttag)
481 Sportsäten fram
493 "Lagringspaket m/genomlastning"
4A3 Interiörlister i ljus valnöt
522 Xenon halv/hel ljus
609 Nav Pro
6FL USB audio-gränssnitt
676 Hi-Fi stort paket
Kompletta vinterdäck med dubb på fälg 282
Tillägg 143 Hkr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.