|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Planerar du att behålla bilen såpass länge så är den extra värdeminskningen antagligen lägre än vad service skulle kosta på verkstad. Sparar du kvitton på alla reservdelar & utlägg och samt håller hela bilen i riktigt bra skick skulle det inte skrämma bort mig som köpare. Mina bilar: Länk |
|
Nisse_hellberg |
TACK BJÖRNB. Precis så resonerar jag oxå! Vi verkar vara få som delar denna uppfattning. En av anledningarna till denna tråd är att jag var ute efter Serviceprotokollet på svenska (typ det man får på verkstaden) eftersom där även står de olika intervallerna. någon som har en bra PDF fil? |
|
Det där om att BMW "bara gör sitt jobb" kan jag inte riktigt hålla med om. Dom har antagligen justerat flera ventilspel än du någonsin kan drömma om. Jag tror nog att dom vet vad dom håller på med. Däremot om en rostig BMW kommer in på verkstaden så är dom kanske inte lika noggranna. Lämna in för ventiljustering, sen gör du resten av servicen själv, så blir det nog bra =) Lycka till! /Jonas |
|
|
Du borde kunna få specat av verkstaden exakt vad som ingår den servicen du ska göra. Annars borde någon vänlig M3 ägare på forumet kunna scanna in sitt serviceprotokoll och maila över. |
|
Papageno |
Nisse! Tycker du skall ringa eller maila need for speed i malmö, Fosie. För de är duktiga i den verkstaden o är betydligt billigare än Förenade och Theanders. Att göra det själv på en så pass ny M-bil är bara negativt. Men det är min personliga uppfaning. |
|
Jag tog beslutet att mäta/justera mina ventiler på min m5 3,8 motor o det ångrar ja inte 1 sek såhär nu när det e gjort! Skulle Bmw varit så noga med allt o pedantiska skulle min justering kostat multum med tanke på deras timkostnad, tyvärr e det så att allt ska gå så snabbt som möjligt!! Nu rekomenderar jag iofs inte vem som helst att göra en ventiljustering, det va mer jobb än ja kunde tro, har man tid,kunskap,tillgång till utrustning säger ja bara go for it.! |
|
|
Nisse_hellberg: Om du har en bil med en svensk servicebok så finns samtliga servicepunkter angivna i Serviceboken. Du får fritt välja hur du vill underhålla din bil. Min rekommendation är utifrån att den dagen din fina bil kommer att bli till salu då vet jag många som inte tar i bilen ens med tång om den inte har dels en stämplad servicebok samt tillhörande kvitton. Så illa är det ställt med den svenska vagnparken idag tyvärr. Så bra bilar som 90-talets bilar byggs inte längre. Däremot byggs det massproduktion. Om du t e x gick en förarkurs hos Länk så får du njuta av din m bil på ett nytt vis. Lika så är en service hos Nfs en upplevelse. Jag fick lära mig i tyskland att bilen primärt är en njutningsmaskin. Byggd av experter sedan länge. Proffs går till proffs och jag vet att du är ett proffs. Men inom vilket område? Ni borde i så fall få bättre betalt. Mvh Asken |
|
|
En av dem som fått absolut bäst betalt för en e39, med all rätt, måste vara Hasso här på forumet. Lämnar han in bilen för service? Jag vet inte men det känner nog tex Asken till. Kan man inte skruva och försöker ändå är det givetvis negativt och man sparar knappast pengar varken på kort eller långt sikt. Kan man sin sak ser jag inga problem. |
|
|
Med grannavdelningen till det jag är relativt kunnig inom, bilvård så finns mektips: Det begrundar ju sig inte på det rubriken håller sig till. M3 E46: Länk Däremot så kostar det ju att ha bil det är väl alla eniga om? Däremot är jag inte enig i att nisse_hellberg är en amatör som han skriver i sin första postning, läs gärna hela tråden igen från början. T o m E3X så utfördes huvuddelen av konstruktionsarbetet, sammafogningen och leveransen av mänskligt arbete. Därefter tog datorerna vid på allvar. E46 M3 är ingen Volvo Duett. Däremot så finns det säkerligen många duktiga som kan serva en M3 E46. Nu har många maskiner som stått i Sverige exporterats till öst för att producera kvalitet på deras vis:) Hur kommer däremot samhället i stort att se ut om ingen nyttjar varandras profession och gör allting själva och kopierar allt? Djupaste respekt för de som är duktiga hantverkare men samarbete vad är det? Mvh Asken |
|
| vad kostar en service ungefär? om man ska ställa in ventiler osv? | |
| vad kostar en service ungefär? om man ska ställa in ventiler osv? | |
|
Insp II på min M3 E46 kostade ca 12000:- på Wölkes, det följde med ett häfte med avprickningspunkter, bl.a ventiljustering och byte av samtliga oljor, såg att vissa verkstäder endast kontrollerar olja i bakaxel och växellåda samt byter vid behov. Ett tillägg på några hudralappar för byte av bromsvätska gjordes också. /Micke Länk |
|
|
du måste skoja om du tror att kan ställa in ventilerna själv i en m3... då måste du verkligen ha kunskap om motorer... och sen sjunker bilens värde rätt många tusenlappar om du gör de själv.. |
|
|
Jag kan inte bedöma kunskap genom ett forum där det mest diskuteras ur subjektiv vinkel/erfarenhet, M3 är ju trots allt "bara" en bil. Men det som är intressant är ju i nästa led, hur kunskapen värderas av nästa köpare. Jag tror i min enfald att en stämpel, må så vara att verkstaden är klåpare, värderas högre än hemmamekanikern oavsett klinkergolv och pelarlyft. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Intressant läsning!! Bmw:s mekaniker är duktiga på det de gör, det tvivlar jag inte på! Men som det stod på förra sidan att de inte kände till den rätta oljan som är avsedd för bakaxeln får iaf mig att fundera! Jag tror och känner på mig, som redan skrivet, att allt ska gå så fort som möjligt på verkstan, och har man tid, kunskap och framförallt intresse av att ha en väl underhållen bil ser jag inga hinder i att serva bilen själv! En M-motor är inte vilken motor som helst, det kan jag hålla med om, men att ställa ventilspel med hjälp av att byta shims är inte svårt, men det tar tid! Och det kräver att man har en uppsättning shims att pussla med... Personligen gör jag all service själv på min bil, byter olja med 1000 mils intervall. (eftersom det är billigare att göra själv, gör jag det oftare, vilket antagligen sparat mig en turbo, som enligt bmw:s mekaniker lever på övertid och skulle rasat runt 18-19 tusen mil. Kanske 2200 mil är lite långt intervall?) Själv har jag sparat alla kvitton på reservdelar jag köpt, samt skrivit upp när olika saker är bytta med datum och miltal, och för min del väger det väldigt tungt! Så Nisse: känner du att du fixar det, och ger det tid och har kunskap om det, så kör på! Mvh Rickard /Dieselräsern som rullat 25500 mil i nuläget, "hemmaservad" |
|
|
landin84, vad gör det så extremt avancerat att ställa ventilerna just på m3e46? Jag har aldrig ägt någon och heller aldrig haft anledning att skruva med någon, men du verkar veta. Jag kan bara jämföra med M5e34 och det var inte speciellt svårt. Man behöver specialverktyg för att trycka ner ventilen så att man kommer åt brickorna. Man behöver inte heller nödvändigtvis ha tillgång till bricksortiment. Man mäter upp allt och åker sedan och handlar det man behöver. I mitt fall behövdes endast en bricka för ca 60:- Kaptenlöjtnant, jag tror också att det rakaste och smidigaste är att ha en komplett servicebok från BMW. Men jag tror inte att kostnaden vägs upp vid försäljningen jämfört med en bil som seriöst "hemmamekats" Jmfr Micke som lagt 12.000 på en inspektion II, vad kostar den att göra själv? 2000-3000? Givetvis är det en del man inte vanligtvis kan göra själv så som tex felkodsavläsning men då tar man hjälp med det. Summera sedan alla servicarna genom åren och kostnaden blir än mer påtaglig. Hur mycket mer kan den vara värd pga detta? 10.000:-? Mer tror jag inte det handlar om. |
|
|
En storservice idag, oavsett märke kostar en nettolön för ett sjukvårdsbiträde. Inget konstigt med det, men i slutändan, hävdar jag med en dåres envishet, är det köparen som ska ta ställning till om det är bra eller dåligt. Tyvärr (tro det eller ej) så finns det faktiskt klåpare som hemmamekaniker och jag tror det kategorin är överrepresenterad. Att jag värderar min bil mer än vad bilmeknikern gör spelar ju mindre roll eftersom "kärleksmomentet" inte finns i protokollet. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Håller helt med till 100%. Visst är upp till köparen att ta ställning. Det finns klåpare som inte bör mecka, därför kan man inte svara generellt på urspungsfrågan. Det jag vill få fram är att har man kunskapen att serva sin bil och dokumenterar det så tror jag att man i de flesta fall sparar man pengar i slutändan även om man får ut något minde för sin bil vid försäljningen. Som sagt tidigare, jag servar oftast själv och ytterst få köpare har synpunkter på detta då man visar kvitton från BMW på delarna. En annan aspekt är att det kan vara skönt att slippa meka själv eller att man inte har tid även om man har kunskapen. Många lämnar ju in bilen för att skifta till vinterhjul för att det är bekvämt inte för att man inte skulle klara av det själv. |
|
|
Ang ventiljustering så kika jag just på en fin DIY-tråd Länk Vid de flesta punkterna av inspektionen I/II är det länkat till en tråd som beskriver hur man går tillväga. Personligen skulle jag som de flesta andra, skicka bilen till en verkstad för att ha ordning i serviceboken vid försäljning |
|
|
Nisse hur går det med servicen? Har du kommit till skott och justerat ventilspelet? Och som BjörnB säger så är det inte direkt svårt att jusera ventilspelet. Lite tips på vägen för er som ska göra det är 1: Skaffa ett "riktigt" bladmått och använd inte bmws ventilspelsmått som har alldeles för stora steg på sig. Står ganska klart å tydligt om det på DIY'n som Rka länkade till. Måttet där kallas för feeler. 2: Rita upp på ett A4 blad ventil 1-12 avgas/insug och kolla spelet för varenda en och skriv ner. Om du nu hittat ventiler där det behöver justeras så springer du iväg till bmw och köper magnetverktyget som är gjort i plast och köp dom shims som du behöver. Köp också alla packningar som behövs till ventilkåpan och dylikt! som sagt.. Länk är så sjukt ingående hur man ska gå tillväga så jag tror nästan jag vågar släppa morsan min till att justera ventilspelet på m3an! Dokumenterar man och tar bilder av allting så tycker då jag inte att bilen är värd mindre, snarare tvärtom. Enligt mig så är ägarna som ger sig in på sånt här pedanter och bryr sig om bilen, och det är mindre risk att en sådan slarvar än en mekaniker som har tidspress på sig på sitt jobb... Däremot får dom gärna smörja gångjärnen till dörren så jag får en inspektion II stämpel i boken :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.