|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
Nisse_hellberg |
Letar efter serviceprotokoll på svenska, någon som har en bra länk? Samt så vill jag veta vad Ventiljustering innebär på just M3:an |
|
Hej och välkommen! Jag förstår att du är en ambitiös påg:) Den dagen du säljer bilen är det inte fel med en servicestämpel från en välrenommerad verkstad i serviceboken, det garanterar en viss seriositet. M motorerna är inte vilken B20 som helst:) mitt länktips får bli Länk där kan han sin sak det är helt säkert. Lycka till vad du nu väljer, gratis är aldrig vare sig gott eller bra sålänge som man åker BMW:) Mvh Asken |
|
Nisse_hellberg |
Jag har hittat potokollet på engelska, och sett vad dom gör... BMW vill ha 12000kr för det... det är rena rånet för vad dom ska göra. jag är i allra högsta grad amatör men dock sitter inte tummen mitt i handen. När jag kollade med BMW vad jag skulle ha för bakaxel olja så var det både Theanders Bil i Lund samt Förenade bil i Malmö som sa att dom använde samma bakaxelolja på ALLA sina bilar. har dock fått reda på av en "RS2" här på forumet att M-modellerna har en annan olja som heter något med + FM BOOSTER. när jag berättade det för BMW så skrattade dom och frågade vad det var för olja. Efter de samtal så blev det klart för mid att dom inte ska serva min bil iallafall!! Protokollet på eng. är ju bara en massa "check" punkter, som även jag kan klara av. Det jag är mest nyfiken på är just hur man justerar ventilerna och om det behövs, görs det via ODB2? men som sagt tack för ditt inlägg =) |
|
Ventiljusteringen är viktig - om du har otur och ej gör den kan du bränna ventilerna! Justeringen görs på gamalt hederligt vis med schimsning med brickor och mätning med bladmått. Dvs. detta är ett rent mekaniskt jobb som tar ganska mycket tid (24 ventiler som ställs individuellt) OCH som kräver att du har ett antal schimsbrickor med olika tjocklek - finns 23 olika tjocklekar och du vet inte i förväg vilka tjocklekar som behövs till respektive ventil...visserligen återanvänder man en bricka som man tagit bort från en ventil (de slits inte) men man måste ha en uppsättning lösa brickor från början för att börja "pussla"... Jag vet inte riktigt om Vanosen påverkar proceduren i jobbet, men du måste få fram uppgifter på ventilspel för både insugs- och avgasventilerna och vid vilken temperatur det skall mätas (brukar vara 20 grader C). Har du aldrig gjort ventiljustering innan och inte kan få hjälp av en erfaren kompis, bör du nog låta någon duktig verkstad göra det jobbet! Om du gör fel kan du i värsta fall få motorskador som följd. Mvh |
|
|
Hur länge ska du ha kvar bilen? Ska du ha kvar den väldigt länge så förstår jag att du vill spara pengarna på servicen. Ska du däremot ha kvar den en kortare tid så att den inte hinner sjunka så mycket i värde är det dumsnålt att serva själv. Du kommer troligen förlora mer vid försäljningen än vad du sparar på servicen. |
|
|
Du kan även kontrollera "mäta" ventilspelet först för att veta ungefär vilka shims du behöver köpa. 628csi |
|
|
Beror väl lite på hur gammal din M3:a är.... 12.000 pengar ÄR många pengar, men risken att det blir betydligt mer pengar om motorn pajjar för att den inte fått rätt service måste anses som stor. Jag är inte så hemma på M-bilarna, men misstänker ändå att du har en rätt ny M3:a, kanske en e46:a ? I det läget skulle i vart fall jag lämna bort den. Att M-bilar har högre driftskostnader det är ju ingen nyhet och något som man måste ta med i beaktande när man köper bilen. Har man inte råd med att ge bilen rätt sorts service, då ska man välja en bil som man har råd med. Nu menar jag inte att du inte skulle ha råd på något vis så missförstå mig inte. Eftersom det där med ventillyftarna verkar vara ett känsligt kapitel på dessa motorer så kanske det finns nån bra firma, Asken hänvisade till nån, som kan åta sig att bara göra den delen i vart fall. Byta olja och diverse filter, ja det kan man ju göra själv. Är bilen fortfarande en 5-6 år gammal tycker jag att den ska få rätt service med stämpel och allt. En M-bil bör få det hela livet, om man inte är en kung på mecka själv. Niklas Fransosen |
|
|
menar ni på fullt allvar att en modern M-motor behöver få ventilerna justerade? |
|
|
Ja //Lövet |
|
|
Om du vill få sålt bilen för ett hyfsat pris igen borde du serva den hos en verkstad. Min kompis brukar serva sin bil hos Jarls Bilservice www.jarlsbilservice.com Vet inte om dom har bättre priser, men tror det, du kan ju kolla iaf. |
|
|
Mekaniska ventiler/lyftare klarar högre varv bättre, hydrauliska lyftare hänger inte med om man inte byter fjädrar: Länk Länk Ventilerna styrs alltså mekaniskt och inte hydrauliskt på M-motorerna. Mvh |
|
|
Se nästlängst ner i denna lista: Länk / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
...och här har du priserna: Länk / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
Nisse_hellberg |
Jag planerar att ha bilen så länge den rullar =) Jag är inte övertygad om att bara för att jag lämnar in den hos BMW så blir servicen bättre gjort. mekanikerna på Bmw gör "bara" sitt jobb, dom bryr sig inte om bilen på det vis som jag gör. jag vågar nog påstå att jag är mer noggrann än Bmws mekaniker tyvärr. Precis som "fransosen" skrev "byta olja o filter" tänkte jag göra själv. och ta xpertis hjälp (dock inte BMW MALMÖ/LUND) med ventilerna. Jag tar foton på samtliga arbeten Före/under/efter, så det är fullt dokumenterat. Tycker personligen att det borde smälla högre den dag man ska sälja bilen, om jag kan visa med foton hur / vad som är gjort Men som sagt alla inlägg är välkomna! /Tack |
|
Tyvärr..?..så smäller det högre om verkstan har gjort servicen, klåpare eller inte. Det är väl klart att man tycker om sin bil men det behöver inte gå till överdrift. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Om en BMW M3 E46 blir hemmaservad så drar det ner värdet. Det spelar ingen roll om du är föredetta F1 mekaniker. Det går inte att säkerställa kvaliteten på det som är gjort. För en spekulant så går det ju inte veta om dina mekarerfarenheter kommer från Lada Niva eller BTCC och således utgår man från det förra. Jarls är ett bra tips. //Lövet |
|
| Nisse_hellberg: Kan rekommendera dig att kolla med Rigo på Rigo Bilservice i Halmstad på tel: 035-218810 Grym expertis(Nästan alla i Halmstad lämnar sina M-bilar till han) samt humana priser, Insp II fick jag betala runt 8000kr. | |
Nisse_hellberg |
Ibalnd känns det som man är för ambitiös, lyssnar man på en del av Er så verkar det som om ni inte bryr er mer än att där ska vara en stämpel i servicehäftet, (om sedan stämplen är beställd från Internet eller ej, spelar ingen roll?). BMW i Malmö regionen ger jag inte 5 spänn för, (dom har klåpat sig ett antal gånger på min fars bil, en kollegas bil och inte minst bakaxeloljan på min) fast hade jag servat den där så hade ingen ifrågasatt något? |
Nisse_hellberg |
Tackar Er som kommit med tips om mer "lokala" förmågor som verkar ha ett intresse för vad dom gör. |
|
Min bil med tveksam bakgrund och många ägare samt över 30k på mätaren servar jag själv då jag anser att prislappen är för hög i förhållande till det faktiska värdet och jag bedömer min kunskap vara tillräcklig för att hålla den i lagligt skick, det är ju ingen prestanda maskin trots allt... Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Jag har alltid servat mina M-bilar (och övriga vagnar) själv och köparna hade inga problem med detta. Men jag är noga med att använda rätt delar och olja och spara alla kvitton. Bara en fullstämplad servicebok imponerar inte på mig om inte även kvittona finns sparade. Att köpa rätt olja till bakaxel och växellåda till tex en M3e30 är inte bara att gå till BMW. De tvekade fram och tillbaka. För att reda ut det ordentligt fick jag använda AP och m3e30.se siten. Jag skulle tro att "RS2" slår de flesta BMW mekaniker på fingrarna när det gäller M3e46, lite synd att han inte syns till på AP längre, en stor förlust. Sen tycker jag det är skillnad på hemmamek och hemmamek. Visar du upp ett fullutrustad dubbelgarage med billyft och tryckluft och jobbar som flygmekaniker och uppträder seriöst så kommer det inte bli några problem. Men är du 18år och har du ställt ventilerna på parkeringsplatsen utanför höghusen så är det garanterat många som kommer dra öronen åt sig. Ska du ha bilen länge och känner att du har kompetensen tycker jag du ska serva själv. Det är ganska tillfredställande och man vet att det inte fuskas. Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.