AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.100

Elproblem - Centrallås, elhissar, spolare & torkare.

Har i tidigare inlägg undrat om någon vet vad, ej fungerande centrallås, elhissar, spolare samt torkare som bara fungerar på högsta hastigheten, beror på.
Jag har sett här på forumet att fler än mig haft dessa problem och att många i samband med övriga av dessa problem oxå haft just torkare som bara fungerar på högsta hastighet , därför kan man tycka att någon här skulle ha en aning?
Har fått lite blandade svar.
Vissa menar det är stora 80A säkringen vid batteriet som spökar, andra säger reläer o vissa vill få det till att modulerna under baksätet är boven.

Nu har jag kollat upp 80A säkringen 100% frisk och leder, har köpt 1 ny Relä box o 1 ny Grundmodul, samt lånat 2 av varje och provat. Ingen skillnad!

Har även köpt alla reläer under baksätet och bytt, men inget händer.
Har bytt samtliga säkringar, i motorrummet och under baksätet.

Har varit ur med hållaren modulerna sitter i och synat kablarna till modulerna på undersidan, inga brott och inga lösa kontakter eller dylikt.
Haft isär samtliga reläer under huven, men då jag inte kunnat hitta någon info om vilket relä som styr vad, har jag bara gjort rent och försäkrat mig om att kontakt finns och inget oxiderat eller kärvar.
Har mätt jord samt plusmatning i dörrarna, till hissar o lås och där finns ström!
Även kollat jord till modulerna och mätt upp plus och allt verkar ok.
Men det är ju en rejäl härva att riva i där.
Kopplat ur kablarna till skuffen i kontaktstyckena ifall det skulle vara kortis där, ingen effekt.
Provat mina båda moduler i andra bilar, o där fungerar dom!!
Givetvis rengjort samt sprayat med kontaktspray överallt jag vart.

Så.. vad göra nu?? Kan tillägga att jag pratat med 2 tidigare ägare, som sa att det har varit så i minst 6 år!!
Kan tänka mig det bara är ett riktigt löjligt fel i slutändan!

Mycket tacksam för svar
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Låter ändå väldigt mycket som en av 80 A säkringarna, enl ett 525 schema jag har ska det finnas 2 st!
Den ena går till:
Torkare, radio, handskfackbelysning, elbakruta, centrallås, elstolar.
Den andra går till:
Huvudrelä och bränslepump.

Den ena vet jag sitter på hö stötdämpartorn men var sitter den andra?
Fungerar din handskfacksbelysning och elrutan?
Eftersom det är fler funktioner som inte fungerar känns det som att det kan vara säkringen ändå, hur har du kontrollerat att den är OK?

FAF
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Jag kan säga att jag lider med dig för igår så fick jag precis samma problem... Jag har börjat kolla lite ikväll men ska börja leta på allvar imorrn...

Beemer 4 Life!
Nej faktiskt fungerar inte handskfack belysningen. Men inte lagt energi på det tack vare allt annan el misär.
Elrutan vet jag inte. Nyss köpt bilen =)
Någon har nämt en stor säkring vid högtalarpanelen vid fötterna på passagerarsidan. Men han trodde det bara gällde E30. Kanske värt att kolla.

Skalade av isoleringen på 80A säkringen vid batteriet o helt enkelt mätte efter säkringen. Såg ut att vara nått hemmabygge,, liknade en platt avlång blyklump nitatd på en bit kretskort med kabelskor i vardera ände.
Däremot har jag radio inkopplad på orginal kablage, åtminstonde ser det ut så. En stor stam med högtalarkablar osv. Märkte däremot att plusen till stereon är avsäkrad med en 30A säkring under baksätet.
Tyckte det verka mysko, men vet inte vad man ska dra för slutsatser av det.

Kuggade bes pga spolare. Men jag upptäckte idag att någon dragit om så intensiv spolningen går på vanliga rut spolningen. Så nu lär man kunna bes iaf. =)
Du får skriva hur de går med felsökningen TheMan, jag är ingen hejare på elektronik. Hoppas du har bättre lycka där!
För den som sällan har tur... Länk

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Tackar!! Guld värt =) Nu ska jag läsa lite!
Kikade i mörkret med pannlampa efter 50A säkringen under baksätet =)
Hittade "något" en koppling, säkring eller inte vet jag ej. Men oxiderat o rostigt var det, 2 stora kabelskor med 4 röda kablar i varje som satt ihop med en stor kabelsko i en 10mm bult med muttrar på var sida,
varav ena hade så dålig kontakt att bara 4-5v kom igenom. Fixade det o mätte så de gick 12v igenom men inge liv i nått för de...får bli mer imorn.

Tack igen för schemat löjtnant!
Internet är faktiskt rena himmelriket när man har en åldrad vagn som inte bara innehåller plus, minus & jord. Kompisens A-ford har ett el-schema som ryms på ett vikt A4...!

Intresset är absolut nödvändigt för att dessa fordon ska överleva med tanke på verkstadspriser, reservdelar och alla dessa ägare som med mer eller mindre lyckat resultat monterat och pulat med bilarnas utrustning under ansenlig tid. Till min bil var manualen på 461 sidor så man har ju en liten aning om vart det bär när numera bilarna innehåller nightvision och selfparking så blir det lite mer att felsöka om 10-20 år när det börjar spöka i dessa vagnar.

Jag kan ju inte ta någon cred för detta men vi skänker en tanke till alla som legat och jä*lats i garaget. =)

Bra grejer att spara i datorn för ägare av e32 & e34; Länk Länk Länk Länk

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Jag fick idag rätsida på mitt problem. Jag bytte båda dom stora svart boxarna under baksätet. GM boxen styr elhissarna och den andra stora som sitter ijämte styr torkarna och centralåset. När jag bytte dem så funkar allt igen :) Jag hade turen o ha en polare med en gammal 730 som jag kunde köpa boxarna från för 250kr på en skrot går dem säkert på 500kr/st...

Beemer 4 Life!
Skönt att det löste sig för dig! Har ju inte samma tur själv.
Fixat 50A säkring ordentligt idag. Och eftersom man måste ha spolare till ombes i veckan så tog ja in bilen till bmw verkstad.
Inte ett liv i nån data box sa dom. Fick ingen signal nånstans. Så en lång o dyr felsökning var deras svar.
Har ägt 2 Bmw i mitt liv o ja må säga att jag börjar bli lite bitter!!
Men har kommit på den bästa lösningen för krånglande tyskar.
Ställde på volvon idag istället =) så nu blir de 850 i höst.
Har inte tid/ork eller råd att jävlas me skiten mer =/

ps jagrullar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.